Sotaren (Malmö kommun) vägrar sota hos mej eftersom det numera är krav på att takstegen är fastsatt i taket. Jag har en järnstege som hänger över taknocken. Hur min takstege på något sätt skulle kunna glida ur sitt läge övergår mitt förstånd, men regler är regler antar jag..

Någon som har tips på hur man kan på något sätt fästa stegen i taket? Jag har takpannor av tegel, under det är det nästan ny takpapp.
 
A
G Galten skrev:
Sotaren (Malmö kommun) vägrar sota hos mej eftersom det numera är krav på att takstegen är fastsatt i taket. Jag har en järnstege som hänger över taknocken. Hur min takstege på något sätt skulle kunna glida ur sitt läge övergår mitt förstånd, men regler är regler antar jag..

Någon som har tips på hur man kan på något sätt fästa stegen i taket? Jag har takpannor av tegel, under det är det nästan ny takpapp.
Man brukar få en beskrivning hur den ska fästas... :thinking:jag har vajer på 12mm 2 varv från stegen till taknocken..det har dugit här..
Men det blir säkert spörsmål om det med;):crysmile:
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Man brukar få en beskrivning hur den ska fästas... :thinking:jag har vajer på 12mm 2 varv från stegen till taknocken..det har dugit här..
Men det blir säkert spörsmål om det med;):crysmile:
Intressant, jag fick inga instruktioner alls! Sen måste jag flytta på glidskyddet (sitter fastklämt i hängrännan). Men det borde jag kunna fästa i tegelfasaden
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Det finns steg som man krokar fast över både takpanna och läkt. Vill du fästa befintlig stege så går det att fästa två plattjärn i taket eller läkten. Dessa löper sedan ut under en panna och över nästa varefter de fästs i stegen.
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
Varför inte kasta den åt helsike och montera taksteg för tegeltak som du hänger på läkten.
Typ såna här från byggmax

https://www.byggmax.se/taksteg-universal-tjb-svart-p05530

Slängde upp såna fast lite modifierade på taket till bastun, sotarna var mycket nöjda över det.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Tusen tack för tips! Verkar bättre än att hitta på fästen för existerande stege :D
 
Glöm inte glidskydd om du ställer upp en stege, det kan dom klanka ner på också. Kostar någon hundring och den skruvas också bara fast i läkten eller råsponten.
 
  • Gilla
Erling43
  • Laddar…
Rickard.
Taksteg är godkänt upp till 4m fasadhöjd och över det bör man ha en riktig takstege. Glidskydd ska alltid finnas om man använder en lös stege.
 
  • Metalltakstege fastsatt på ett rött tegeltak mot en klarblå himmel.
Redigerat:
  • Gilla
Maria Wall och 1 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Taksteg är godkänt upp till 4m fasadhöjd och över det bör man ha en riktig takstege. Glidskydd ska alltid finnas om man använder en lös stege.
Bör eller ska?
Här sitter det taksteg på alla hus runtomkring, och vi får alla sotat.
Taksteg sidled däremot, kan kräva sotarens "välsignelse" däremot. (y)
 
  • Gilla
Saabrobban
  • Laddar…
Har en 4 meters aluminiumstege ( ungefär som med Rickard.ags i förra inlägget ) 2 st bräder som ligger mot taket, just nu hänger den i ett tjockt rep ( inte bra ) , har Planja plåttak och vill inte skruva igenom. Men sotaren som var här i förra veckan hade inget att anmärka på, jag höll i stegen när han gick upp. Vi pratade om infästning och han sa att det är helt enligt regelverket med bara en stege som ligger lös på taket och med bandjärn som fästes i nock. Lämpligt då att sätta något nertill så den inte åker i sidled, ska bli till sommaren att fixa till stegen
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
Rickard.
FredrikR FredrikR skrev:
Bör eller ska?
Här sitter det taksteg på alla hus runtomkring, och vi får alla sotat.
Taksteg sidled däremot, kan kräva sotarens "välsignelse" däremot. (y)
Beror på, att taksteg bara är godkända upp till 4m är inget att fundera på men det betyder inte nödvändigtvis att man måste köpa en riktig, testad och godkänd stege. Sotarna ställer olika krav beroende på vars man är men gemensamt är att det viktigaste är att sotaren tycker det känns säkert ;)

En sotare har inte samma lagkrav på sig som en hantverkare vilket gör att det kan bli lite mer frihet i vilka lösningar som dom godkänner.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Beror på, att taksteg bara är godkända upp till 4m är inget att fundera på men det betyder inte nödvändigtvis att man måste köpa en riktig, testad och godkänd stege. Sotarna ställer olika krav beroende på vars man är men gemensamt är att det viktigaste är att sotaren tycker det känns säkert ;)

En sotare har inte samma lagkrav på sig som en hantverkare vilket gör att det kan bli lite mer frihet i vilka lösningar som dom godkänner.
Trodde först vi pratade runt varandra, men efter att läst på lite ser vad jag som gäller, trodde inte att fasadhöjden påverkade om det kunde vara steg eller krävdes stege.
Dessa 2 bilder sammanfattar rätt bra vad som gäller, gissar jag.
Illustration av korrekt placering av taksteg, gångbrygga, och snörasskydd på husfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Schematisk illustration av byggnad med fasadstege, snörasskydd och takstegar för säkerhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad jag har förstått så är det höjden mellan marknivå och takfot som man mäter för att avgöra typ av lösning. Har man under 4 m då så är ju steg som man hänger på bärläkten en enkel lösning
 
Rickard.
FredrikR FredrikR skrev:
Dessa 2
Det gör dom väl även fast jag tror man som villaägare kan komma undan en del av dom kraven i dom flesta kommuner, definitivt i min.

Det är inte så vanligt med fasadstege på villor och det är ännu ovanligare med bur. Min känsla är att sotarna hellre klättrar i en modern alustege från gräsmatta med glidskydd än att bege sig upp för en fasadstege.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.