Hej
Tänker ge mig på att ta bort tapet från murstock ,
Ngn som sitter på tips för att ta bort tapeten , den sitter rätt tajt på murstocken..
 
  • Tapet som sitter tajt på en murstock, indistinkt runt hörn, med en ljus och slät yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Viktor.J
  • Laddar…
Ska du tapetsera om så räcker det om du delar, spaltar, tapeten, alltså tar bort trycket och låter pappersbanan vara kvar. Om du ska bort med allt så föreslår jag en ångtvätt som enkelt sätt att fukta hela tapeten ända in till muren.
 
  • Gilla
Danves
  • Laddar…
Tänkte inte tapetsera om.. vill ta bort tapet för att synliggöra murstocken
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
Jag skulle tro att det sitter ett tunt lager puts utanpå murstocken, de måste då knackas ner för att göra tegelstenarna synliga om det är de du är ute efter.
 
  • Gilla
Danves
  • Laddar…
Ja verkar så..”väggen” är väldigt slät och fin..verkar bli en del jobbat komma åt murstocken..
 
Jag gjorde samma manöver när jag renoverade, blir dammigt och smutsigt på vägen, men resultatet är värt det. =)
Först knackade jag ner putsen, sedan slipade jag bort överblivet murbruk med stålborste förhand och stålborste monterad på en borrmaskin. Därefter behandlade jag stenarna med terpentin/linojlemix. Nu dammar de inget och är riktigt snygga.
 
T tobben87 skrev:
Jag gjorde samma manöver när jag renoverade, blir dammigt och smutsigt på vägen, men resultatet är värt det. =)
Först knackade jag ner putsen, sedan slipade jag bort överblivet murbruk med stålborste förhand och stålborste monterad på en borrmaskin. Därefter behandlade jag stenarna med terpentin/linojlemix. Nu dammar de inget och är riktigt snygga.
T tobben87 skrev:
Jag gjorde samma manöver när jag renoverade, blir dammigt och smutsigt på vägen, men resultatet är värt det. =)
Först knackade jag ner putsen, sedan slipade jag bort överblivet murbruk med stålborste förhand och stålborste monterad på en borrmaskin. Därefter behandlade jag stenarna med terpentin/linojlemix. Nu dammar de inget och är riktigt snygga.
vad använde du för verktyg när du knackad ned putsen?
 
Körde min boschhammer i "bil-läge" med ett snällt spett på. Sedan hjälpte jag till med lite med handverktyg och morakniven. Men det där beror på vilket bruk du har och hur hårt det sitter vilka verktyg som behövs.
 
  • Gilla
Danves
  • Laddar…
Claes Sörmland
Och den vanliga varningen om du har aktiva murade kanaler i murstocken. Putsen är en del av den ursprungliga konstruktionen för brandsäkerhet. Dels minskar den risken för gasläckage och dels ger den en slät yta så att utträngande rök kan detekteras (i form av sot). Om murstocken inte används eller det finns rör dragna i den så bortse från denna kommentar.
 
  • Gilla
Danves
  • Laddar…
vill frigöra puts för att få fram murstocken.
Skortsten ej i bruk
 
Då förstår jag. Det är inte tapeten som är grejen att ta bort, det är att ta bort putsen. Mekanisk åverkan med bilmaskin och hammare + huggmejsel. Bygg en bur av plast att vara inne i när du knackar ner putsen för putsdammet sprider sig alldeles för mycket överallt. Då har du jobb ett tag men lycka till.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.