Vi tittar på ett hus som är till salu för ett fördelaktigt pris om man ser till områdets tidigare slutpriser. Dock finns några saker i besiktningsprotokollet som oroar mig, helt okunnig om sådana här saker som jag är. Vill inte posta protokollet här, men om nån skulle vilja läsa igenom det och komma med lite råd vore jag så tacksam! Skriv här eller pm:a mig så kan jag skicka det!

Tack på förhand!
 
E Ensyltburk skrev:
Vi tittar på ett hus som är till salu för ett fördelaktigt pris om man ser till områdets tidigare slutpriser. Dock finns några saker i besiktningsprotokollet som oroar mig, helt okunnig om sådana här saker som jag är. Vill inte posta protokollet här, men om nån skulle vilja läsa igenom det och komma med lite råd vore jag så tacksam! Skriv här eller pm:a mig så kan jag skicka det!

Tack på förhand!
Lägg ut det här men stryk över fastighetsbeteckning mm
 
  • Gilla
Ensyltburk
  • Laddar…
Ok!
Lägger ut skärmdumpar på de bitar som visat på problem. Det andra punkterna är alla gröna, så att säga.

Tack igen, ni som orkar ta er tid!
 
  • Skärmdump av checklista för byggprojekt med varningar och godkända punkter samt en bild på röd träfasad med färgsläpp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump från diskussionsforum som visar text om byggproblem och en bild av skadat undertak med vattenläckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump som visar brister i kök och badrum med markerade textavsnitt och spricka i kakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av forumtråd om renovering med text och bild på äldre elinstallationer som kan vara säkerhetsrisk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdumpar av ett forum inlägg med foton på en elinstallation inomhus och skadat yttertak utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av en textlista med beskrivningar av olika termer relaterade till bygginspektioner och renoveringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av textdokument med förklaringar av byggtermer såsom relativ fuktighet och radon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja vad ska man säga? Det är ett eftersatt hus med mycket att göra. Allt är kanske inte panik just nu, men inom 5 år så behöver du renovera/byta ut väldigt mycket. Är du händig och vet (erfarenhet av tidigare jobb) så kan du göra mycket själv och då kanske det är 1 miljon och uppåt som behövs. Ska någon annan göra jobbet så blir det värre.

Generellt med hus som är eftersatta så är det svårt att veta exakt ”hur dåligt” något är.
 
  • Gilla
Tummenmittihanden80
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Ja vad ska man säga? Det är ett eftersatt hus med mycket att göra. Allt är kanske inte panik just nu, men inom 5 år så behöver du renovera/byta ut väldigt mycket. Är du händig och vet (erfarenhet av tidigare jobb) så kan du göra mycket själv och då kanske det är 1 miljon och uppåt som behövs. Ska någon annan göra jobbet så blir det värre.

Generellt med hus som är eftersatta så är det svårt att veta exakt ”hur dåligt” något är.
Att det läcker in så mycket i taket att besiktningsmannen ställer dit en spann skulle jag placera under "panik"... ;)
 
  • Gilla
Viktor.J och 2 till
  • Laddar…
Eftersom du nämner priset i trådstarten så antar jag att du inte har obegränsad ekonomi. Du kallar dessutom dig själv "helt okunnig". I kombination med det där besiktningsprotokollet så tycker jag att det är ett utmärkt läge för dig att backa undan och leta efter ett annat hus.

Om man bara fokuserar på yttertaket för en stund. Om läckaget är så omfattande att besiktningsmannen ställer dit en hink, så har det redan gått för långt. Den vattenläckan har redan hunnit påverka resten av huset, dvs mögel/rötskador. Omfattningen av de skadorna går inte avgöra utan att börja riva i huset, det kan innebära allt mellan lite tapeter och ett nytt innertak till att bärande delar behöver bytas ut. Den skadan kan i värsta fall kosta dig en miljon, om du inte är kapabel att göra jobbet själv. Och det måste åtgärdas direkt.

Jag sneglade mest genom prototkollet, men badrum och el verkar också vara ganska akut. Där kommer du få lägga ut ett par hundra tusen för att få något som är i användbart skick. Fasad och fönster såg inte ut att vara allt för roliga, med snickare är det några hundra tusen till.

Backa.
 
Ja, inget hus för en med tummen mitt i handen.
 
Det allvarligaste här är ju helt klart taket. Elen skulle jag inte vara jätteorolig över. Bilden på ”gammal el” ser ut att vara huvudsäkringsskåpet. Det är inga problem om det är gammalt där. I princip standard.

Trefasuttaget ÄR farligt och bör inte användas (bör är ett för svagt ord hör). Men det är inte akut, så länge du inte behöver koppla in en trefasmaskin.

Badrummet är illa. Om det ” enda” akuta felet är den glipande skarven, så kan du iofs. använda badrummet om du ser till att det aldrig kommer vatten dör. Det bör också gå att reparera det felet, inte så det håller så länge, men kanske så det kan ge en frist på något år, sedan är det nytt badrum som gäller.

Men sammantaget: för en person med begränsad budget, och begränsade byggkunskaper, är detta fel hus.
 
  • Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
Fasaden kan man ge en frist på några år om man bara målar om den. Det blir inte bra, men man kan bromsa förfallet. Det är ju begränsat med bilder, troligen bör man byta fasaden. Men det går troligen att rulla det framför sig med en målning.
 
Tack för svaren!

Jo, jag är som jag skriver helt okunnig om vad dylika saker kan kosta, så ett sådant här protokoll är rena grekiskan för mig. Sedan förstår jag också allvaret i tex. en stor vattenläcka, men kan liksom inte greppa om det skulle kosta 100 000 eller 500 000 att åtgärda, om ni förstår.

Vi letar efter hus som har måttliga renoveringsbehov, med sådant man kan fixa själv med lite händighet. Ingenting som egentligen börja göras fackmannamässigt. Så vi hade behövt ta in hjälp för allt det “ riktiga “ jobbet, och kanske blir det för dyrt i slutändan.
 
E Ensyltburk skrev:
Tack för svaren!

Jo, jag är som jag skriver helt okunnig om vad dylika saker kan kosta, så ett sådant här protokoll är rena grekiskan för mig. Sedan förstår jag också allvaret i tex. en stor vattenläcka, men kan liksom inte greppa om det skulle kosta 100 000 eller 500 000 att åtgärda, om ni förstår.

Vi letar efter hus som har måttliga renoveringsbehov, med sådant man kan fixa själv med lite händighet. Ingenting som egentligen börja göras fackmannamässigt. Så vi hade behövt ta in hjälp för allt det “ riktiga “ jobbet, och kanske blir det för dyrt i slutändan.
Beskrivningen kring huset är inte så detaljerad så det är svårt att ge några bra uppskattningar. Men om ni är helt gröna, har tummen mitt i handen så kommer det bli dyrt. Helt orimligt är det nog inte att anta 1,5-2 Mkr eller mer. Defacto att så mycket är eftersatt säger mig att allt är eftersatt och när man börjar i en ände så inser man snabbt att dittan och dattan också måste göras och projektet växer och växer och växer.

Som det redan nämnts, avstå.
 
  • Gilla
Ensyltburk
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Att det läcker in så mycket i taket att besiktningsmannen ställer dit en spann skulle jag placera under "panik"... ;)
Haha, jag skrev faktiskt att "allt inte var panik" det betyder ju att det finns saker som är panik, tex. taket :)
 
Jag tycker Du har fått en mycket bra inblick i vad Du ska leta efter i nästa husprojekt.
Läs noga igenom protokollet!

- Ta det absolut inte som något negativt.
Men håll ögonen öppna efter nåt annat objekt, som Du kan flytta in i utan att jobba häcken av dig.

De ska va gott leva😉, speciellt när man sätter bo i eget hus från början.
Närmaste åren efter köp ska inte bestå av ombyggnader och renoveringar, om man inte är lagd för detta.
Eller om man räknar med en hög vinst på nedlagt eget arbete.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.