S Stefansod68 skrev:
Skriver man bara sekelskiftet eller i måndags så utgår jag från att det är det senaste sekelskiftet eller måndan man menar.
Just då det är sekelskifteshus är du då av de som gör så.
Det att sekelskifteshus åsyftar förra sekelskiftet är ett allmänt vedertaget.
Att då inte lossas/hävda att det inte gör det , gör bara att du antingen framstår som dum eller som troll.
Sorry, det finns inget du kan göra eller säga för att oss andra inte ska gnälla då du hävdar något som går mot vedertagna uttryck.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
S Stefansod68 skrev:
Skriver man bara sekelskiftet eller i måndags så utgår jag från att det är det senaste sekelskiftet eller måndan man menar.
Jag förstår. Sammanhanget saknar helt betydelse för dig. Du trodde verkligen att takrosetten här i tråden är från 2000.
 
  • Gilla
Dundersson
  • Laddar…
Åter till TS ämne:
Det kan vara en bra ide att sätta lite vikt på kroken då den skruvats in, innan man hänger dit kristallkronan.
Bara för att se att kroken & fästet i taket klarar att hålla vikten.
Skulle ju vara tråkigt om man skruvar dit kroken och då man hänger upp kronan så brakar allt ned.

Har du en inspektionskamera kan man använda den för att kolla in i hålen för att se hur fästet ser ut innan man sätter dit kroken.

Tror personligen inte att det ska vara något problem, men det är oftast bättre att säkerställa innan.
 
  • Gilla
garvin och 1 till
  • Laddar…
Verkar som att tidigare ägaren förstört hålet. När jag skruvar upp takkroken så fäster den inte alls. Antar att man får plocka bort rosetten, spackla (någon speciell sorts spackel man behöver - gissar på nån stark?), dra på rosetten igen och sedan skriva upp takkroken.
 
Dundersson Dundersson skrev:
Verkar som att tidigare ägaren förstört hålet. När jag skruvar upp takkroken så fäster den inte alls. Antar att man får plocka bort rosetten, spackla (någon speciell sorts spackel man behöver - gissar på nån stark?), dra på rosetten igen och sedan skriva upp takkroken.
Kan det vara så att de haft en lång skaftad krok så att kroken fäster i en regel en bit upp bakom rosetten?
Kanske inte går se nu iofs.
Men om du tar ned rosetten så bör du kunna se det.
(att fästa en tung kristallkrona bör man göra i en regel annars är risken att det rasar)
 
M MrDizzy skrev:
Kan det vara så att de haft en lång skaftad krok så att kroken fäster i en regel en bit upp bakom rosetten?
Kanske inte går se nu iofs.
Men om du tar ned rosetten så bör du kunna se det.
(att fästa en tung kristallkrona bör man göra i en regel annars är risken att det rasar)
Så kan det vara. Huset byggdes för så länge sen så svårt att veta. Men som du säger, blir kanske tydligt när man tar bort rosetten.
 
Du kan väl enkelt skruva in en lång krok i hålet tills den fäster i trä eller vad det nu är. Belasta sedan med en hink vatten eller sand.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Du kan väl enkelt skruva in en lång krok i hålet tills den fäster i trä eller vad det nu är. Belasta sedan med en hink vatten eller sand.
Den takkrok jag köpt nu har ett skruvstift på 16.5cm,https://www.sekelskifte.se/product/stor-takkrok-massing. Har inte hittat något längre
 
Och vad händer med den?
F ö är det ju ockerpriser!!
 
C
Dundersson Dundersson skrev:
Har inte hittat något längre
Jag skulle borra rent hålet och knacka in en plugg av trä, gärna med lite trälim, och sen borra och skruva kroken i den.
 
Vi behöver lite fakta här...!

Vad är det för material i bjälklaget, vad finns det att skruva i?
Hur långt är det upp dit?

När vi vet det kan vi gå vidare och välja metodik och fästmaterial.

Spekulerar man lite så antyder hålen i mittrundeln att hålet i centrum är, som antytts, förbrukat och tidigare lampor har varit upphängda genom att något tvärstycke, trä- metallbit, varit skruvat på tvären över mitthålet och lampan uphängd i denna? Spekulationer, som sagt...

/Fd. elektriker
 
  • Gilla
StanpeB
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jag skulle borra rent hålet och knacka in en plugg av trä, gärna med lite trälim, och sen borra och skruva kroken i den.
Det skulle också kunna vara en möjlighet, beroende på vad för material man isf limmar i, och hur tung lampan är.
 
C
Fotografen Fotografen skrev:
Det skulle också kunna vara en möjlighet, beroende på vad för material man isf limmar i, och hur tung lampan är.
Ja, jag utgår naturligtvis från att det är trä, men det märker man väl när man borrar. Men vad skulle alternativet vara? Utgår från att det inte är betongbjälklag i en villa från 1900.
Rätt gjort och om ingreppet blir tillräckligt långt skall det hålla för en lampa.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Och vad händer med den?
F ö är det ju ockerpriser!!
Det som händer är att skruven inte får fäste när jag skruvar och det smular från hålet
 
Fotografen Fotografen skrev:
Vi behöver lite fakta här...!

Vad är det för material i bjälklaget, vad finns det att skruva i?
Hur långt är det upp dit?

När vi vet det kan vi gå vidare och välja metodik och fästmaterial.

Spekulerar man lite så antyder hålen i mittrundeln att hålet i centrum är, som antytts, förbrukat och tidigare lampor har varit upphängda genom att något tvärstycke, trä- metallbit, varit skruvat på tvären över mitthålet och lampan uphängd i denna? Spekulationer, som sagt...

/Fd. elektriker
- Bjälklag är det materialet i taket? Ingen aning om vad det är för material i taket. Men fastigheten är från 1880 och jag vet inte vad man använde då? För att vara tydlig bor jag i en lägenhet.
- Jag mätte djupet på hålet till 16cm om det är vad du frågar efter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.