Väldigt olika. Första intrycket är viktigt, när du kommer in i badrummet ska du se hela plattor tycker jag. Ett skitkap (bara några cm-platta) tycker jag inte skall förekomma alls, bättre att jämka fogar isåna fall. Oftast finns det nåt hörn som har inredning till stor del. Där är ju vettigt att sätta kapet då givetvis.

Lägg 1 timme extra på mätning och planering, så har du igen det både på resultatet och arbetstiden. När du sätter platta 1 så skall du veta hur platta 159 skall sitta.
 
Jo, jag är helt överrens med hur du menar men ju mer jag funderar desto fler alternativ ser jag...

Är fortfarande kluven till om man medvetet ska försöka få en "hel" platta genom hörnet eller om man alltid börjar ena hörnet på en vägg med en helplatta och låter det bli vad det blir i hörnen med halvplattor.
 
jon_h skrev:
Det var de riktlinjerna jag hänsyftade i mitt första inlägg.

Dock tycker jag att man ska ta dem med en stor nypa salt. Det som står under punkt 1.1 om att man ska eftersträva helplatta mot alla sidor på fönster och dörrar, och därmed dubbelskära mitt på vägg, är för mig fullständigt vansinnigt. Det skulle aldrig falla mig in att sätta plattor på det viset.
.
Det där är ju mer en monterings teknisk lösning samtidigt ger det ett bättre intryck då skurna plattor mot fönster/speglar ser sämre ut om man nu inte vill slänga ut ett par extra kronor på glaserade kanter på för tillverkade halvplattor... På samma sätt tänker man ju när man slänger på lockpanel på en fasad tex.... Och tar ev. skärningar i indelningen för att skapa lock/foder. Men men 10 olika skolor:)

Sen vill jag iofs påstå att om man bygger nytt så skall man ta hänsyn till dimensio ner på ytskiktsmaterial när man ritar saker...men det är en annan historia...
 
Hur menar du nu? Om man sätter en skuren platta mot fönster eller dörr så kommer den skurna kanten ju täckas antingen av fodret eller av en mjukfog. Jag tycker att en vägg ska plattsättas som om fönster och dörrhål tagits upp i efterhand, så att säga.
 
Det jobbiga om man plattsätter som om fönster och dörrar kommit till i efterhand är att om fogarna kommer lite för nära fönsteröppningar eller om det blir uppenbart lite så där störig osymetri med fogar/platter över vid ett fönster. Sitter och tampas med det nu, blir inte riktigt bra hur man än gör =(
 
Fast det är oerhört sällan som man inte hittar en lösning med acceptabla klippningar överallt. Men det gäller ju att tänka både en och två gånger..
 
phl.. ge oss måtten på rummet, plattyp och plattmått.
 
OK, shoot! Har tänkt lite till men input uppskattas mycket!

Skissen är vad den är, den fina på millimeterpapper var lite för stor till det fysiska formatet. Plattorna är matta vita 250x330 som ska monteras stående. Ingen hänsyn ska tas till klinkersen, som för övrigt blir 300x300 i badrummet och 150x150 i duschen.

matt_badrum.jpg

Som det ser ut nu är snedtaksväggen i princip fix. Finns ingen riktigt bra lösning utom att börja med helplatta till höger på bilden, inne i duschen. Allt annat resulterar i för smala klippningar på andra ställen på väggen. Tänkte sedan Hel platta på den andra väggen inne i duschen (den som är till höger på bilden), medan den sista väggen i duschen (nedåt) får två hela plattrader med pelare med mosaik centrerat runt blandaren.

De andra väggarna blir ju lite klurigare, helplatta på ytterhörnet mellan dusch/toa-väggen, sedan får man nog klippa plattorna på båda sidorna på väggen med dörren, annars blir det för smal klippning. Då kan man lika bra centrera plattorna runt dörröppningen. Kvar är egentligen väggen till vänster, där handfatet ska sitta.

Vidare är tanken att börja med en klippt plattrad på ca 16cm ner mot golvet, det går bra upp mot snedtaket och ger en inte allt för smal klippning mot taket.

Jag är dock öppen för alla möjliga förslag =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.