Hej!
Jag och frun har precis köpt lägenhet och håller på att fixa till innan flytten. Rev nyss ner en väggfast originalgarderob inuti vad som ska bli klädkammare och möttes av en överraskning. Väggen bakom har en öppen luftspalt som måste täckas för på något sätt, helst så det bidrar till att isolera mot ljud. Frågan till er kunniga är hur jag bäst för det?

Lägenheten ligger högst upp, tredje våningen, i ett klassiskt miljonprogramsbygge från 1966. Betongväggen har andra sidan i trapphuset. Öppen luftspalt bakom rivet garderobsvägg i lägenhet med synlig betong och tegel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen luftspalt bakom rivet garderobsskåp i klädkammare, exponerade tegel och betongväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är springan 2 mm öppen eller mer, så kan du använda expanderande fönsterdrev.
https://www.byggmax.se/fönsterdrev-p129130
Den är från början 2 mm och expanderar till 30 mm. Finns i olika bredder.
Finns även en modell som är 5 mm som expanderar till 50 mm.
Tipps, lägg rullen i frysen -18 så har du längre tid på dig att hantera remsan.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaret! Så trycka in fönsterdrev mellan regeln och betongväggen för att isolera och sen vanlig mineralull (eller finns det bättre ljuddämpning?) i mellanväggen? Borde jag dra någon täckskiva för glipan innan jag täcker för plankorna?
 
Dreva med ull och sen expanderande remsa. Avsluta med mjukfog.
Sen det bara att bygga igen. Då har du gjort det du kan för att dämpa ljud.

Är du ute efter att få bort ljud från trapphuset så finns det flera bra trådar på forumet som avhandlar det.
 
  • Gilla
Lghfixare
  • Laddar…
Tack! Mjukfog är det silikonfog eller duger det med vanlig byggfog?

Det är inte trapphuset som stör. Vägg i vägg med rummet har grannens ungar sitt sovrum. Trevliga och inte så högljudda egentligen, men vill minimera ljudet åt bägge håll. Tror inte det går så djupt, men hör lite mer från springan.
 
L Lghfixare skrev:
Tack! Mjukfog är det silikonfog eller duger det med vanlig byggfog?

Det är inte trapphuset som stör. Vägg i vägg med rummet har grannens ungar sitt sovrum. Trevliga och inte så högljudda egentligen, men vill minimera ljudet åt bägge håll. Tror inte det går så djupt, men hör lite mer från springan.
Försök att undvika silikon, en enkel acrylfog duger nog
 
  • Gilla
Lghfixare
  • Laddar…
Vilken tur, det är det jag har hemma! (y)(y)

Tack för hjälpen allihopa!
 
Vanlig latex eller akrylfog duger gott, har kört mycket med billig latexfog från stora köpladan.

Om nu vill få bort ljudet lite så ska man ha tungt material samt minimera luftrörelserna.
Så dubbla lager gips med skarvarna förskjutna samt att man fogar alla springor innan man lägger lager 2 av gipset.

Ska ni sätta isolering på någon utregling så hade jag valt stenull.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.