Jag har tänkt köpa ett nytt radhus som ska byggas av Peab i Stockholm. Jag tänkte höra om någon har några idéer om vad jag ska tänka på. En sak jag har hört är att jag kan anlita en besiktningsman under själva bygget som kan kontrollera sådant som inte går kontrollera i efterhand.

Jag ringde projektledaren för bygget och frågade hur det ska skötas (t.ex. hur de ska komma överens om tider) och fick till svar att de "inte vill ha folk som springer omkring och ställer dumma frågor". Det lät minst sagt oproffsigt.

En annan sak är vad som är standard och inte går ändra på i tillvalslistan. De har inget visningshus och kan i flera fall inte säga vad som ingår som standard. Jag fick höra att dörrlisterna inte kapas i 45 graders vinkel, vilket känns som det kommer se fult ut.

Jag är orolig för att bygget inte kommer uppfylla mina förväntningar, utan att jag kommer får obehagliga överraskningar när det är dags att flytta in.

Har någon något tips om vad jag ska tänka på? Vi har ännu bara bokat och inte skrivit på något kontrakt.
 
I
Eftersom PEAB är PEAB, bygger de som PEAB skulle göra. Dvs. de bryr sig inte särskilt mycke om vad de presumtiva kunderna tycker utom möjligen då det gäller tapetval, färger på 'vitvaror', golvmattor o dyl. Du har därför bara mycket begränsad möjlighet att påverka produkten. De vet om att marknaden är överhettad och att det alltid finns de som (nästan) alltid vill köpa oavsett hur det ser ut i slutändan.

Ska du detaljstyra och dessutom under byggtiden ha en chans att se efter vad som finns bakom tapeterna, får du gå en annan och besvärligare väg som startar med tomtanskaffning, fortsätter med arkitekt, konstruktör, upphandling och entreprenad. Det kommer att bli en bra bit dyrare.

Det du betalar för i PEAB.s och andra byggares projekt är ett hus med enligt deras val tillräcklig standard som utföres på billigaste sättet utan att huset därför är billigt, eftersom de lever på att bygga och sälja hus för att tjäna pengar till sig själva och sina aktieägare. Det säger sig själv att varje köpare inte kan ha sin 'byggkontrollant' springande på bygget av flera skäl. (Olycksfallsrisk är en. Störande av jobbare och arbetsledning en annan.) Särskilt inte om 'byggkontrollanten' i princip kan vara vem som helst. I gengäld slipper du alla bekymmer under byggtiden och förväntas alltså avhålla dig från allt som har med uppförandet att göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.