Hej, ska rita upp en friggebod på 15m2 ( ca 3x5 m ) som ska hållas som en frostfri förrådsbod på västkusten.

Jag undrar om någon har lite goda råd angående fördelarna/nackdelarna med Betongplatta alt. Plintgrund?.

Platta: Skapar ju en del extra rymd p.g.a max 3 meter i höjd - regeln samt ett oömt golv. Nackdelar: Jag antar att det i slutändan blir dyrare, men hur mycket dyrare ungefär? Ett par meter bort står också en fullvuxen björk, är det något som kan ställa till problem för en platta?


Plintgrund: Känns omedelbart som ett billigare alternativ, men hur högt över mark måste underdel av syllen på en plintgrund ligga för att slippa fuktproblem, enligt normerna? (trossbotten ska isoleras). Nackdelar: Kapar en del av den inre höjden...

Eller finns det andra smarta lösningar?

Tacksam för svar = )
 
Jag satte mitt förråd på plint eftersom det står mellan stora träd och jag var lite orolig för rötterna. Finns det inga träd så är betongplatta bra. Man brukar kunna se vart rötterna går om man gräver lite försiktigt runt trädet. Är det redan fullvuxet så bör det inte komma fler stora rötter...
Så... helst betong om det går. Annars funkar plint också och blir lite billigare.jag har nog bara 10-15 cm under. Ju mer ju bättre såklart.
 
  • Gilla
Vixevix
  • Laddar…
Köp cement och blanda med 2 delar sand och tre delar grus/sten. 1+2+3 = 6 gånger billigare nästan då en säck 25 kg cement kostar ungefär samma som en säck 25 kg betong. Glöm inte isoleringen i plattan.

Betongblandare kan man hyra eller låna. Men vädret ute tillåter kanske bara plintar eller varm betong från betongbilen.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle också satsa på en platta. Som ovanstående skrev är det kanske säkrast att beställa varm betong om du ska gjuta nu i höst. Jag gjöt en 25 kvm platta I Västerbotten förra veckan och själva betongen satte mig tillbaka knappa 10 tkr, lossad med ränna.
 
  • Gilla
Vixevix
  • Laddar…
Mikael_L
Jag lät grävaren skala bort ytskiktet ner till moränen, det var väl bara typ 15cm. Sen fick han larva fram och tillbaka ett par tre gånger och hämta några skopor med 8-16 makadam.
Sen gjorde jag plintar, enkelt bara med 19cm leca på högkant, då jag inte har direkt tjälskjutande mark och satt friggeboden där, bara med 10-15 cm till grusytan, som även den var något lite lägre än omgivande mark.

Jag tror att grus under istället för organiskt ytskikt, jord och rötter och sånt, gör fuktbelastningen av byggnadens undersida mycket mindre.
 
  • Gilla
Vixevix
  • Laddar…
wildeside
Platta på mark (rätt gjord) räknas nog som gedignare av dom flesta.
Med plintgrund finns alltid risk för fukt o mögel.
 
Tack, Många bra svar!,

Kommer "tyvärr" inte gjuta/gräva själv då detta bara är något som jag ritar åt en äldre släkting ( hade det varit åt mig så hade jag nog grävt själv = ) Så det kommer bli en firma som utför allt.

Därför tänkte jag förhöra mig lite om någon visste om det var stor skillnad i pris med platta vs plintar på ett beställt jobb.. (antar ju att de också har lite olika smidiga tricks när det bara rör sig om ett förråd.)

De går också upp i att det ska vara byggt enligt svensk byggstandard osv, så tänkte om det fanns nån allmänt standardmått Mark-till-Syll om man kör plintar. ( är såklart lite beroende på underlag, makadam, fuktspärr, osv såklart)
 
M multix skrev:
Köp cement och blanda med 2 delar sand och tre delar grus/sten. 1+2+3 = 6 gånger billigare nästan då en säck 25 kg cement kostar ungefär samma som en säck 25 kg betong. Glöm inte isoleringen i plattan.

Betongblandare kan man hyra eller låna. Men vädret ute tillåter kanske bara plintar eller varm betong från betongbilen.
(y), bra råd, ser ut som att själva bygget blir i vår så hoppas på lite mildare väder då...
 
wildeside
En gjuten platta blir betydligt dyrare än plintar, om man bygger rätt
 
wildeside wildeside skrev:
En gjuten platta blir betydligt dyrare än plintar, om man bygger rätt
Samtidigt måste man ju sätta det i proportion till vad hela bygget kostar och vad man har för önskemål med byggnaden
 
Vag gäller avstånd mellan trossbotten och mark så fick jag rekommenderat 20 cm av en byggare. Jag har mindre än så, men har i gengäld lagt plattor under hela då jag helst inte vill ha något organiskt under trossbotten. Jag har ändå c:a 35-40 cm som insteg i förrådet...
Man offrar ganska mycket höjd med plintgrund hur man än gör, det får man vara beredd på. Har man möjlighet (och råd) så är gjuten platta bäst, förutsatt att underlaget är lämpat för det (ingen djungel av träd runt om).
Det finns alltid en risk med plintgrund (fukta, påväxt av olika slag, svamp, skadedjur) som man helt slipper med gjuten platta.
Nu har jag tagit professionell hjälp vid varenda platta jag låtit gjuta. Men det går ju att göra själv om man har tid till det. Finns gott om instruktioner. Beroende på storlek hade jag ändå övervägt att använda mig av en betongbil och betalat de tusenlappar det innebär mot att blanda egen betong, men det är ju jag det :)
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Samtidigt måste man ju sätta det i proportion till vad hela bygget kostar och vad man har för önskemål med byggnaden
Precis!, så eftersom det inte ska kosta några större summor, så kändes det värt att undersöka hur mycket dyrare en evt platta skulle bli och om den isf är värd att slanta upp.
 
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Vag gäller avstånd mellan trossbotten och mark så fick jag rekommenderat 20 cm av en byggare. Jag har mindre än så, men har i gengäld lagt plattor under hela då jag helst inte vill ha något organiskt under trossbotten. Jag har ändå c:a 35-40 cm som insteg i förrådet...
Man offrar ganska mycket höjd med plintgrund hur man än gör, det får man vara beredd på. Har man möjlighet (och råd) så är gjuten platta bäst, förutsatt att underlaget är lämpat för det (ingen djungel av träd runt om).
Det finns alltid en risk med plintgrund (fukta, påväxt av olika slag, svamp, skadedjur) som man helt slipper med gjuten platta.
Nu har jag tagit professionell hjälp vid varenda platta jag låtit gjuta. Men det går ju att göra själv om man har tid till det. Finns gott om instruktioner. Beroende på storlek hade jag ändå övervägt att använda mig av en betongbil och betalat de tusenlappar det innebär mot att blanda egen betong, men det är ju jag det :)
Kollade din tråd Bra byggt!.. Man kan säga att den friggeboden jag ska rita egentligen är en mindre kopia på din attefallare fast utan glaspartier.. och utan pool ; )... Kommer endast vara en dörr på framsidan och antagligen ett litet liggande fönsterparti på bakväggen över en arbetsbänk beroende på hur mycket takhöjd jag får loss där. Möjligen något mer ljusinsläpp. Plåttak och stående panel utan lock.

Kanske en svår fråga men ca hur stor del var platttgjutningen prismässigt i projektet, Om man räknar bort altan och de stora fönsterpartierna..
 
  • Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
Om det ska lejas för hela bygget är det väl bara att be om pris med både platta och plintgrund.
 
N nybyggarn3 skrev:
Om det ska lejas för hela bygget är det väl bara att be om pris med både platta och plintgrund.
Sant, det är där vi är nu.. Mest lite nyfiken – dom har en firma som fixat åt dom tidigare och som dom är nöjda med som ska lösa det här med, men prisuppgifterna för vissa moment har ibland varit lite "märkliga" åt båda håll.. Dyrt/Billigt

Hade ritat om deras attefallare från sadel till pulpet, själva takförändring var en ganska liten del i hela projektet eftersom alla fasader skulle bytas, samt nya glaspartier, badrum o.s.v men det skulle förändra prisbilden förvånansvärt mycket enligt deras offert medan resten var ok pris.. Tänkte jag ville kolla om det fanns några enkla svar att hämta, annars blir det väl att leta reda på olika offerter..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.