Hej! Funderar på att bygga ett glastak över terassen i sommar och har nu kommit fram till att jag bör köra limträ då det ska hänga ut ganska långt samt jag vill att det är rakt. Enligt Moelvens beräkningssida så ska jag ange belastning i kN/m2 (https://www.moelven.swelagerbalk.inadire.se/Moelven/Indata?pid=12).
Från glastillverkaren har jag fått en glastyngd på 20kg/m2 för 8mm-glas.

Min fråga Hur ska jag omvandla de 20kg till belastning i kN? Jag antar man inte bara kan omvandla rakt av utan måste lägga på nåt för uppskattat vindtryck etc? Moelvens beräkningsformel tar hänsyn till snözon så det kan jag nog bortse från. Vill ju undvika att det lägger sig i fin hög när första vårstormen kommer.
 
100kg är 1kN. Du multiplicerar vikten med gravitationen, förenklat används 10m/s2.
 
B bossespecial skrev:
100kg är 1kN. Du multiplicerar vikten med gravitationen, förenklat används 10m/s2.
Jepp, minns det svagt från fysiklektionerna, men som jag frågar så är det ju skillnad på ett statiskt tryck och ev påverkan när det blåser kraftigt. Måste man inte addera kraften från glaset med nån form av vindfaktor? Eller tror ni det påslaget är med i Moelvens beräkning kring snözon?
 
Taket dimensioneras vanligen för egentyngd, vindlast och snölast. Så effekten av vind läggs inte på vikten av glaset utan läggs på som en yttre last.
 
Precis vad jag är ute efter. Hur kommer jag fram till vindlast?
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag hittade denna när jag läste din tråd och blev nyfiken;
[länk]
Den kan vara bra att titta i och försöka komma fram till hur man tar fram vindlast på olika byggnader. Dock tillhör denna bok gamla normen och är inte giltig idag. Men i sammanhanget är den absolut bra att titta i(y)
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Tänk också på att ta hänsyn till ev snö som kan falla ner på terasstaket från husets tak. (Vissa beräkningsprogram, t.ex. Träindustriers tar hänsyn till detta)

Jag byggde mitt uterums-glastak med isolerkassetter, och då hade glasleverantören specifika striktare krav på maximal nedböjning på takstolarna för att undvika skador på kassetterna eller deras infästning vid tung snölast.
 
richardtenggren
B bossespecial skrev:
Den kan vara bra att titta i och försöka komma fram till hur man tar fram vindlast på olika byggnader. Dock tillhör denna bok gamla normen och är inte giltig idag. Men i sammanhanget är den absolut bra att titta i(y)
Gissade att det kunde vara så med tanke på årtalet, men som du säger är fysiken sig lik :)
 
  • Gilla
bossespecial
  • Laddar…
A Anders243 skrev:
Tänk också på att ta hänsyn till ev snö som kan falla ner på terasstaket från husets tak. (Vissa beräkningsprogram, t.ex. Träindustriers tar hänsyn till detta)

Jag byggde mitt uterums-glastak med isolerkassetter, och då hade glasleverantören specifika striktare krav på maximal nedböjning på takstolarna för att undvika skador på kassetterna eller deras infästning vid tung snölast.
Ja, blir mot husets gavel med tak som lutar åt ett annat håll men bra heads up till andra som läser detta.
 
A Anders243 skrev:
Tänk också på att ta hänsyn till ev snö som kan falla ner på terasstaket från husets tak. (Vissa beräkningsprogram, t.ex. Träindustriers tar hänsyn till detta)

Jag byggde mitt uterums-glastak med isolerkassetter, och då hade glasleverantören specifika striktare krav på maximal nedböjning på takstolarna för att undvika skador på kassetterna eller deras infästning vid tung snölast.

Kommer du ihåg hur kravet var, alltså i mm?
 
D Derbyboy skrev:
Kommer du ihåg hur kravet var, alltså i mm?
Nej, tvärr inte. Men jag ska försöka hitta något gammalt mail med siffrorna.

Eventuellt kanske den tekniska supporten på Saint Gobain och/eller Emmaboda Glas (eller någon annan tillverkare av glaskassetter) kan svara snabbare än vad jag är på att leta upp mail.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.