Skall dra igång att renovera och bygga ut vårt hus och allt känns kanon förutom att jag inte riktigt får till placeringen av TV'n då det är lite brist på större väggar. Förslag just nu är enligt nedan och tanken är att TV'n hamnar på väggen bakom ena soffan och ev döljs med ett draperi när den inte används. Det som stör är kanske inte så mycket att man kommer behöva titta "över" den andra soffan eftersom det oftast ändå endast är jag och min fru som tittar utan mer att TV'n inte hamnar rakt framför TV'n och att den dessutom hamn nära ett hörn vilket jag tror kan kännas konstigt med en så pass stor TV som 65 tum. Men som så ofta när man tänker på saker så fastnar man lite så det finns kanske någon klurig lösning som jag/vi inte tänkt på som skulle ge en lite mer logisk placering. Väggen mote köket har en öppen spis så det är inget alternativ
 
Redigerat:
BirgitS
Det ser ut som skrivbord till vänster. Vore det inte bra att skärma av en kontorshörna med lite vägg mot vardagsrummet och så ha TV på den väggen?

Nackdelen med så öppna planlösningar är ju just att det inte blir kvar några vettiga väggar vare sig för TV, tavlor eller hyllor.

Egentligen tycker jag att det är ett problem att matbordet är längst bort från köket.
 
  • Gilla
Gammelnörden och 1 till
  • Laddar…
Fadai
Jag tycker du försöker klämma in ”allt” i ett rum. Skippa skrivbordet, men framförallt fönstret där, så blir det lite väggyta att använda. Flytta sofforna närmare.
 
Och ställ sofforna i 90° vinkel mot varandra i stället för 180°.
Då kan man fortfarande se och prata med varandra, och från båda sofforna kan man se åt samma håll,
mot till exempel utsikten eller TVn utan att vrida halsen av sig.
 
Hur har tankarna gått? Jag skulle nog byta plats på matsalsmöbeln och soffgruppen. Om det oftast bara är två som ser på TV skulle jag sätta den i hörnet där du ritat skrivbord och sätta fåtöljerna där, en mysig TV- och läshörna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.