Får inte till ytterdörren så nu behöver jag hjälp.

På gångjärnssidan är dörren rak enl vattenpasset, det enda är att dörren lutar innåt (utifrån sett) i överkant.
Låssidan är också rak men lutar inlåt lika.
Dörren är satt efter ytterpanelen, så det är väl därför den lutar Innåt.

Problemet är att låset går inte igen och överkanten på dörrbladet på låssidan är 5-10mm utanför karmen.

Har släppt allt och gjort om men får inte till det

Ytterdörr med överkant lutar inåt, visar glipa mellan dörr och karm på låssidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dörr som lutar inåt överst på låssidan med synlig glipa mellan dörrblad och karm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänker jag fel när jag tänker att det gör inget att dörren lutar inåt i överkant bara det är lika på båda sidor?
 
S
Om du lossar dörren och flyttar in den lite i fasaden och sätter gångjärnssidan i lod. Sen hänger du dörrbladet och justerar in slutbleckssidan efter dörrbladet. Sen får du sätta en smyglist mellan karmen och panelen.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Om du lossar dörren och flyttar in den lite i fasaden och sätter gångjärnssidan i lod. Sen hänger du dörrbladet och justerar in slutbleckssidan efter dörrbladet. Sen får du sätta en smyglist mellan karmen och panelen.
Jag får prova det

Regeln som jag drar adjufixen mot är lite rundad, kan det inverka på montaget? Kan det dra karmen snett?
 
S
Har du plats kan du sätta en plywoodremsa att fästa i.

Med smyglist menade jag smygbräda. Alltså flytta in dörren typ 5 cm.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
sunnis
nino nino skrev:
Jag får prova det

Regeln som jag drar adjufixen mot är lite rundad, kan det inverka på montaget? Kan det dra karmen snett?
Finns mycket som kan dra karmen snett.

Demontera allt, bygg rent dörröppningen med plywood, reglar så att genomföringen är slät och fin där karmen ska stå.

Flytta in karmen djupare i väggen så gör du smygar som bygger bort fasaden ojämnheter.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Om du lossar dörren och flyttar in den lite i fasaden och sätter gångjärnssidan i lod. Sen hänger du dörrbladet och justerar in slutbleckssidan efter dörrbladet. Sen får du sätta en smyglist mellan karmen och panelen.
Gjorde så och det blev bra, fick flytta blecket lite.
 
sunnis sunnis skrev:
Finns mycket som kan dra karmen snett.

Demontera allt, bygg rent dörröppningen med plywood, reglar så att genomföringen är slät och fin där karmen ska stå.

Flytta in karmen djupare i väggen så gör du smygar som bygger bort fasaden ojämnheter.
Satt i ohyvlat virke så det var ju lite kupat.
Hålet var ca 10cm för stort från början.

En annan fråga.
Byter fönster också och även de hålen är 8-10cm för stora. Där sätter jag en 34x70 på varje sida som fönstren skruvas i.
Ska man fylla ut med mer 34x70 och dreva eller ska man ta isolering, mellan smyg och regelstomme?
 
nino nino skrev:
Satt i ohyvlat virke så det var ju lite kupat.
Hålet var ca 10cm för stort från början.

En annan fråga.
Byter fönster också och även de hålen är 8-10cm för stora. Där sätter jag en 34x70 på varje sida som fönstren skruvas i.
Ska man fylla ut med mer 34x70 och dreva eller ska man ta isolering, mellan smyg och regelstomme?
I en uppvärmd byggnad behövs det drevning mellan karm och stomme.
 
F fribygg skrev:
I en uppvärmd byggnad behövs det drevning mellan karm och stomme.
Jo så klart men frågan är ju om jag ska sätta I mer reglar för att göra hålet mindre, till typ 2cm istället för 6cm så jag kan få i drev hela vägen eller om det räcker med en remsa drev sen ta isolering
 
nino nino skrev:
Jo så klart men frågan är ju om jag ska sätta I mer reglar för att göra hålet mindre, till typ 2cm istället för 6cm så jag kan få i drev hela vägen eller om det räcker med en remsa drev sen ta isolering
Nej fyll inte med reglar om du inte måste för stabiliteten, ju mer trä du har där desdå kallare blir det då trät leder kyla bättre än drevning/isolering.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
sunnis
nino nino skrev:
Satt i ohyvlat virke så det var ju lite kupat.
Hålet var ca 10cm för stort från början.

En annan fråga.
Byter fönster också och även de hålen är 8-10cm för stora. Där sätter jag en 34x70 på varje sida som fönstren skruvas i.
Ska man fylla ut med mer 34x70 och dreva eller ska man ta isolering, mellan smyg och regelstomme?
Men hur tätar du insidan? Ångspärren på insidan ytterväggen ska täta mot regeln som du sätter karmen i, sedan ska du väl kunna sätta fönstersmygar? Bästa är om öppningen i väggen är så slät och vinkelrak som möjligt. Sen är det ju bättre ju mindre trä du har och helst inga köldbryggor. Kan du skicka en bild hur fönster/dörröppningarna ser ut?
 
Huset är byggt på -50talet så ångspärr finns inte.

Delvis isolerat fönstersmyg med synlig 38mm träregel och glasullsisolering vid sidan av ett fönster i en byggnad från 1950-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så ser det ut nu
Regeln man ser kanten på är 38mm så det är ju lite att fylla upp, kanske 70-80mm
Så jag tänkte om jag skulle peta i en 45 regel för att fylla ut så man kan använda drev hela vägen eller låta det vara och skära i vanlig isolering. Är ca 27 cm smyg, när jag tilläggsisolerar insidan, så insidan på väggen ska byggas på met 45x45 regel osb och gips
 
S
Regla på längst in med 45 mm och isolera mellanrummet och sätt en smyg.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Regla på längst in med 45 mm och isolera mellanrummet och sätt en smyg.
Är det bättre än vanlig isolering? Kan ju sätta en 45 sen på med lite plywood för att få lagom avstånd. Man behöver ju inte sätta 45 regeln mot 38an utan lämna lite utrymme och trycka i isolering så bryter man väl köldbryggan lite iaf?
 
S
nino nino skrev:
Är det bättre än vanlig isolering? Kan ju sätta en 45 sen på med lite plywood för att få lagom avstånd. Man behöver ju inte sätta 45 regeln mot 38an utan lämna lite utrymme och trycka i isolering så bryter man väl köldbryggan lite iaf?
Du skev 27 cm smyg så då har du plats för massor isolering innan 45:an tänkte jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.