Dimmer ansluten till Nexa BridgeX, men den reagerar inte på strömbrytaren och inte heller på impulsfjäder. Kopplad enligt bild. Vad är fel?
Brytare 1-polig Elko (i förhöjningsram eftersom det var lite trångt i dosan)
Person som håller i en dimmer kopplad till en Nexa BridgeX bredvid en öppen eldosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du kopplat enl. inst.anvisningarna?
Styringången ska "se" 230 V över A1/A2 vid aktiv brytare. Det betyder att N måste vara ansluten där. Fas via brytare.

Schema för anslutning av PUSHDIM-brytare med etiketter för reset, min.set och anslutningsterminaler N och L.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
Om den mörkbruna från dosan är fas så ska den kopplas till ledig L på NEXA istället för till brytaren. Sedan ska det gå en blå sladd från ledig N på NEXA till ledig a2.
Det borde fungera men är det verkligen fas på mörkbrun som kommer från metallblecket i dosan? Hur är det med nödig kännedom?

https://nexa.se/wp-content/uploads/2019/09/ZV-9101_manual.pdf
 
Redigerat:
Mörkbrun är fas, men jag byglade från brytare till Nexa. Skulle dragit direkt till Nexa och inte till brytaren alls?
Nollan ska väl in bredvid fasen, krävs det då bygling till A2?
 
K Kjell_G skrev:
Mörkbrun är fas, men jag byglade från brytare till Nexa. Skulle dragit direkt till Nexa och inte till brytaren alls?
Nollan ska väl in bredvid fasen, krävs det då bygling till A2?
Varför kopplar du inte efter schemat när det nu inte funkar med dina genvägar?
Styringången är "flytande" och fri från fas och neutral, därför måste du koppla enl. schemat så att ingången får 230 V via brytaren.
 
Det självklara svaret är tyvärr att jag inte kan läsa schemat rätt. Och inte förstår vad som menas med styringång. Sorry. Jag provar nåt nytt.
 
K Kjell_G skrev:
Det självklara svaret är tyvärr att jag inte kan läsa schemat rätt. Och inte förstår vad som menas med styringång. Sorry. Jag provar nåt nytt.
Styringången är plint A1 och A2 på mottagaren. Det är där som mottagaren får en spänningssignal från strömbrytaren och då tänder/dimmar ansluten last.

Som jag tolkar dina bilder så behöver du en kabelbit från N-plinten och upp till A2 på styringången.
 
. Testar det
 
M multix skrev:
Om den mörkbruna från dosan är fas så ska den kopplas till ledig L på NEXA istället för till brytaren. Sedan ska det gå en blå sladd från ledig N på NEXA till ledig a2.
Det borde fungera men är det verkligen fas på mörkbrun som kommer från metallblecket i dosan? Hur är det med nödig kännedom?

[länk]
Om jag förstår dig rätt så ska ingen fas gå till brytaren? Den nödiga kännedom är begränsad, och jag trodde att en brytare ”släppte på/stängde av” men det räcker alltså att bara tändtråden är kopplad till brytaren. Då förstår jag inte all schemat. Men nu funkar det att styra via Nexa-appen och då får jag nöja mig med det, tror jag?
 
K Kjell_G skrev:
Om jag förstår dig rätt så ska ingen fas gå till brytaren? Den nödiga kännedom är begränsad, och jag trodde att en brytare ”släppte på/stängde av” men det räcker alltså att bara tändtråden är kopplad till brytaren. Då förstår jag inte all schemat. Men nu funkar det att styra via Nexa-appen och då får jag nöja mig med det, tror jag?
Nej, var inte helt nöjd. Vid frukostbordet är mobilen inte alltid med och då är det bättre att sträcka ut armen till en dimmerknapp. Inhandlat en Vadstena för LED som inte kräver nolla (vilket var bra då nolla saknas i just den dosan). Den andra brytaren är tillbaka på sin plats. Dessutom slapp jag dra om taklampan till det väggmonterade uttaget.
Nu är frågan var Nexa dosdimmer ska bo
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.