Håller på att renovera vårt hus och fick tidigare i höst avslag på ROT på fulla beloppet på två fakturor från en hantverkare. Därmed antog jag att vi(jag och min fru) hade maxat ut på 50k vardera så när en annan hantverkare frågade om vi ville använda ROT så sa jag nej. Men när jag nu loggar in på skatteverket och tittare närmare på avslagsbeslutet från skatteverket så noterar jag att vi har ca 15k kvar innan vi når 50k x 2 och att det i avslaget av någon anledning inte beviljats max utan snarare hälften av beloppet på fakturan som det blev avslag på.

Är detta logiskt och enligt reglerna att skatteverket inte automatiskt tar en så pass stor del som de kan vid avslag och innebär detta att vi kan ändra oss och faktiskt använda de 15k som ser ut att finnas kvar på skatteverket.se för den hantverkare som vi nu skall betala?

Avdrag för RUT-arbete är under 10k hos oss båda så jag gissar att det inte påverkar då det skall vara 50k+25k som funkar från och med 1 jan 2021 om jag tolkat det hela rätt.
 
Det som gäller är att lägga ROTEN på rätt person och då har utställaren av fakturan att dela upp den på varje lagfaren ägare. I bland kan det bli 20kkr - rot på en och kanske 10kkr - rot på en annan. Bara att använda ROT som är en laglig del i systemet. Det med inte fått godkänt, kolla in vad fakturorna innehåller, en del skriver om materielbelopp så det ska bli arbetstid och skatteverket är inte dumma. Sen ska det vara reskostnad med på fakturan, finns det inte så kan dom underkänna. Är det fast pris ska det framgå av beloppen vad dom avser, arbetstid/matriel/reskostnad för att särskilja arbetstid för sig som är Rotberättigad
 
Börja med att kontrollera orsaken till minskat belopp av ansökt ROT-belopp från Skatteverket.
Som noterats måste ni själva kontrollera att fördelning blir riktig mellan dig och din fru.
Har någon av er 15000 kvar kan den nyttjas.
 
Enligt beskedet från Skatteverket så är anledningen följande för både mig och min fru:

"Köparen har tidigare under året beviljats preliminär skattereduktion för
rotarbete och överstiger med det här arbetet maxbeloppet. Skatteverket kan
därför inte betala ut hela det begärda beloppet."

Enligt fakturan från hantverkaren så försökte man dra 18677kr på mig respektive min fru men utfallet blev 7541kr på mig och 10273kr på min fru. Så jag antog att vi helt enkelt nu hade maxat ut med 50k var på ROT-avdraget och betalade resterande.

Men när jag loggar in på skatteverket nu så står det att jag använt 39373kr och min fru 44970kr.

Fakturan där fullt ROT-avdrag inte gick igenom var arbetskostnad på långt över 100k så det handlar inte om att beloppet inkludera material och annat som inte går att få avdrag på.
 
Framgick inte att ni har ROT tidigare. så allt är nog rätt och det som finns kvar kan ni utnyttja, bara vänta in ett nytt år och starta om på noll i ROT då.
 
Då skulle jag kontakta Skatteverket och fråga dem om orsaken till att det blev lägre belopp.
Du kan läsa lite här då man nämner olika saker som kan påverka om hela ROT-beloppet kan nyttjas.
"Det är din inkomst och hur många andra avdrag du gör som styr hur mycket just du kan få i avdrag. Det är särskilt viktigt att tänka på om du också får skattereduktion för installation av grön teknik under året."
https://www.skatteverket.se/privat/...arotavdrag.4.5947400c11f47f7f9dd80004014.html
 
B BobbyMel skrev:
Enligt beskedet från Skatteverket så är anledningen följande för både mig och min fru:

"Köparen har tidigare under året beviljats preliminär skattereduktion för
rotarbete och överstiger med det här arbetet maxbeloppet. Skatteverket kan
därför inte betala ut hela det begärda beloppet."

Enligt fakturan från hantverkaren så försökte man dra 18677kr på mig respektive min fru men utfallet blev 7541kr på mig och 10273kr på min fru. Så jag antog att vi helt enkelt nu hade maxat ut med 50k var på ROT-avdraget och betalade resterande.

Men när jag loggar in på skatteverket nu så står det att jag använt 39373kr och min fru 44970kr.

Fakturan där fullt ROT-avdrag inte gick igenom var arbetskostnad på långt över 100k så det handlar inte om att beloppet inkludera material och annat som inte går att få avdrag på.
Firman ni anlitat har ansökt om rot för hela fakturan därför ger skatteverket avslag. Hade firman vetat exakt belopp för dig och din fru hade de kunnat ansöka om det. Det är er uppgift att ha koll på hur mycket rot ni har kvar att ta ut. Det är inget företaget kan göra
 
Låter som att jag måste kontakta skatteverket. Blir ju lite konstigt om jag inte kan söka för fullt belopp. Kan lugnt säga att jag kommer upp i mer än 50k i skatt så det är inte där problemet ligger.

Kan vara så att hantverkaren har ansökt om ett för högt belopp, men är det då hantverkaren som söker om igen eller vem är det som kommer fram till att (i mitt fall) 7541kr istället för 18677kr. Helt okej för mig att hålla koll och meddela hantverkaren hur mycket ROT jag har kvar men tycker samtidigt också att det borde vara extremt enkelt för skatteverket att själva göra matten. Ex, en hantverkare ansöker om 25k. Jag har 20k kvar för året. Skatteverket godkänner för 20k och hantverkaren återkopplar till mig att jag skall betala 5k.Varför skall jag meddela hantverkaren hur mycket jag har kvar när skatteverket redan vet det?
 
Därför att regelverket troligtvis är så;)
 
C
Uifrån skatteverkets formulering - "Skatteverket kan därför inte betala ut hela det begärda beloppet" låter det ju mycket riktigt som att tanken var att de skulle betala ut det som gick att betala ut upp till gränsen.
Skulle slå dem en signal och kolla. Det är ju möjligt att de räknat fel på något vis.
 
Skatteverket jämkar inte beloppet utan svarar bara ja eller nej. Det är ditt ansvar att ge instruktioner vilka belopp som firman kan söka, och ev fördelning mellan dig och hustrun. De kan söka på nytt om ni kommer överens om det.
 
M Marcus-AA skrev:
Skatteverket jämkar inte beloppet utan svarar bara ja eller nej. Det är ditt ansvar att ge instruktioner vilka belopp som firman kan söka, och ev fördelning mellan dig och hustrun. De kan söka på nytt om ni kommer överens om det.
Fast nu hade de tydligen sagt "njaaa", de har ju tydligen betalat ut en del av det begärda beloppet.
 
H hempularen skrev:
Fast nu hade de tydligen sagt "njaaa", de har ju tydligen betalat ut en del av det begärda beloppet.
Nej, den enda förklaringen jag ser är att firman lämnat in ansökan uppdelat i flera delar där vissa gick igenom.

Jag har fått avslag på en summa som var 155 kr över vid årets slut, de meddelar inte sökande bolag hur mycket som diffar heller, det är därför betalaren måste meddela bolaget.

Jag söker regelmässigt RUT från mitt bolag till mig själv så jag ser båda sidorna av processen.
 
Att hantverkaren har slagit ihop det på min faktura men då kanske delat upp det i ansökan till Skatteverket låter som en trolig anledning. Nu har jag bett en annan hantverkare att söka för det belopp som återstår upp till 50 000 kr så ser vi om det går igenom.
 
Hemmakatten
Vadå annan hantverkare!?
Det måste ju vara hantverkaren som utfört jobbet som måste ansöka.

I annat fall är det olagligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.