Hej fina ni,
Jag behöver lite hjälp. Jag vill byta strömbrytare på korridor- det som kallas trappomkopplare så att man kan släcka/ tända lampan genom en strömbrytare istället för två. Jag har tagit bild som ni ser nedan.

De bruna trådar gå in i pilar på båda strömbrytare och sedan det finns en svart och vit tråd som kopplades i fas.
 
  • Öppen eluttag med avlägsnad strömbrytare visar brun, svart och vit ledning som är kopplade, redo för omkoppling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen eluttag med bruna, svarta och vita trådar kopplade till trappomkopplare i en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en öppen trappomkopplare med oanslutna bruna, svarta och vita elektriska trådar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du två brytare nu och vill plocka bort den ena?
Det är väldigt ogenomtänkt att bara vilja kunna tända och släcka från en plats i en korridor
Mer info och bilder behövs
 
Dom bruna är nog s.k skifttrådar går in på pilarna spelar ingen roll vilken pil , gammal anläggning , den vita på L1 är säkert en tändtråd dom går till lampan och den svarta på L1 är fas, byt en ledning i taget till den nya
 
  • Gilla
Mitchel
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Har du två brytare nu och vill plocka bort den ena?
Det är väldigt ogenomtänkt att bara vilja kunna tända och släcka från en plats i en korridor
Mer info och bilder behövs
Ja
 
U Uffe A skrev:
Har du två brytare nu och vill plocka bort den ena?
Det är väldigt ogenomtänkt att bara vilja kunna tända och släcka från en plats i en korridor
Mer info och bilder behövs
Ja, det finns två strömbrytare på olika ställe
 
U Uffe A skrev:
Har du två brytare nu och vill plocka bort den ena?
Det är väldigt ogenomtänkt att bara vilja kunna tända och släcka från en plats i en korridor
Mer info och bilder behövs
M Mitchel skrev:
Ja
Den på höger har vit tråd som går in i fas och den på vänster har svårt tråd som gå in i fas. Båda har också bruna trådar som går in i pilarna.

Jag vill endast använda den strömbrytare på höger.
Båda strömbrytare ser ut som nedan.
 
  • Två vita väggmonterade strömbrytare i en hall med träddörr och kalkstensgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En öppen strömbrytare med röd plastbas och vita omkopplare monterad på vägg, synliga trådanslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bakifrån-vy av en omonterad ELKO S16 strömbrytare med anslutningsschema och synliga anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mitchel och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Studera hur en trappkoppling ser ut:
[länk]

Vill du ta bort en brytare så får du frigöra de tre trådarna från brytaren och koppla samman dessa i en lämplig kopplingsplint.
På den kvarvarande brytaren sätter du de två mellantrådarna under samma skruvplint.
E etompau skrev:
Studera hur en trappkoppling ser ut:
[länk]

Vill du ta bort en brytare så får du frigöra de tre trådarna från brytaren och koppla samman dessa i en lämplig kopplingsplint.
På den kvarvarande brytaren sätter du de två mellantrådarna under samma skruvplint.
Jag har läst men tyvärr fattar jag inte.
Vad menar du med att sätta de två mellantrådarna under samma skruvplint?

E etompau skrev:
Studera hur en trappkoppling ser ut:
[länk]

Vill du ta bort en brytare så får du frigöra de tre trådarna från brytaren och koppla samman dessa i en lämplig kopplingsplint.
På den kvarvarande brytaren sätter du de två mellantrådarna under samma skruvplint.
Tack!
 
E etompau skrev:
Studera hur en trappkoppling ser ut:
[länk]

Vill du ta bort en brytare så får du frigöra de tre trådarna från brytaren och koppla samman dessa i en lämplig kopplingsplint.
På den kvarvarande brytaren sätter du de två mellantrådarna under samma skruvplint.
Och vilket är en lämplig kopplingsplint?
 

Bästa svaret

Wago 221 är en bra kopplingsplint som är svår att misslyckas med.

På Kjells bild, sätt de två orange trådarna under samma "pil-ut-plint".
 
E etompau skrev:
Wago 221 är en bra kopplingsplint som är svår att misslyckas med.

På Kjells bild, sätt de två orange trådarna under samma "pil-ut-plint".
Jaha, nu förstår jag, tusen tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.