Jag har nu i tre år (...!) försökt få vatten i trädgården. På tomten finns/fanns en "spets" komplett med rör och pump. Började med att konstatera att pumpen för länge sedan rostat igen. Köpte ny, men tji vatten.

Kollade vattennivån i röret, och jodå vattnet står ca 1.8 meter ner.

Monterade backventil, tji vatten. Bytte alla slangar, tji vatten.

Drog upp spetsen, som var rätt igenkalkad, bytte den.

Tji vatten!

Har nu ny spets, nya rör och nya kopplingar, till den numera 2 år gamla men i princip oanvända pumpen... Sitter nu kopplingar enligt bifogad bild. Förts röret från spetsen. Vattnet står som sagt ca 1.8m ner. Röret är totat 4 metet inkl spetsen som är knappt 1 meter. På rörer sitten en t-koppling. På tkopplingen sitter två kulkranar. En som för vattnet vidare till pumpen, och en mindre där jag kan koppla på vatten för att fylla röret med vatten så pumpen "får tag". Den senare kranen är givetvis stängd i normaldrift.

Jag får nu ytterst lite vatten, det rinner en svag rännil, det är allt.

Kan någon peka på något dunderfel jag gjort?

Någon som har tips på hur man får "igång" vattnet?

Någon som har tips på en firma i Lund/Skåne trakten som borrar hål och fixar hela biffen!? Nu är jag trött på att vattna kommunalt...!
 
  • vatten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörspetsar fungerar långt ifrån alltid, det krävs väldigt fördelaktiga markförhållanden för att de ska ge en vettig mängd vatten. Vet du att du har det?
 
jon_h skrev:
Rörspetsar fungerar långt ifrån alltid, det krävs väldigt fördelaktiga markförhållanden för att de ska ge en vettig mängd vatten. Vet du att du har det?
Nej det vet jag inte. Dock har vi grunt grundvatten, och marken är enbart sand. En granne ca 75 meter från mitt hål hade tills för ett tag sedan bensindriven pump som hade drog upp enorma mängder vatten från samma djup. En annan granne har grundvattenkoppling till sin värmepump, så nog _borde_ jag kunna dra upp några liter till rabatterna tycker jag.

Vad är alternativen till spets?
 
Alternativet är att gräva en brunn, alltså att skapa ett vattenmagasin. Som det är nu måste ju spetsen leverera vatten i samma sekund som du behöver det. Med en brunn bestående av några betongringar så kan vattnet rinna till och fylla magasinet på förhand så att säga.
 
Jag hade en vattentank på tomten och en pump i källaren när jag köpte huset så jag traskade ut i trädgården och kopplade in hela rasket till slangen som gick ner till ån och startade upp.

Tji vatten för att citera

Då sade grannen att man måste fylla vatten baklänges först. Sprang med vattenkannor från källaren i 1 timme men tji vatten. Efter många om och men så tog jag upp sugledningen ur vattnet och den var kass. Ny bottenventil och dyblöt kopplade jag nu in min vattenslang i källaren och fyllde slangen baklänges. perfa.

blev om möjligt ännu blötare då vattnet sprutade åt alla håll när slangen var full. Skruvade ihop hela rasket och startade pumpen som läckte som ett såll. In med skiten i garaget och renoverade. Var ju bara tidningspapper så ingen kostnad. ut och monterade ihop och på med alltihop igen, startar pumpen för att konstatera att alla kopplingar från pump till cistern läcker vid tryck. Iväg till vvs och hämtar nya grejer och ihop med hela klabbet igen. Nu fylls cisternen fint och stannar när trycket är uppe. fine tänkte jag. Då läcker kranen där man tar ut vattnet och tanken tappar tryck så den står och går i tid och otid. Tömmer tanken och iväg en vända till till vvs och skruvar ihop med nya fina kranar och tillslut funkar det. ÄNTLIGEN

Totalkostnad för detta ca 3000kr med alla slangar, kopplingar, ventiler osv osv.

total åtgång vatten sommaren 2006 = max 2kubik.

för 3000kr kunde jag vattnat med kommunalt vatten som inte sätter igen spridaren osv. i ca 100år.

Men nu har jag iaf. "gratis" åvatten =)
 
Jag kör med regnvatten. har fyra 1000liters plastbehållare nedgrävda vid varje stuprör till huset. i botten är de anslutna med varandra för att hålla samma nivå.
när de blir överfulla rinner resterande vattnet ut vi dräneringen och ut till avloppet.
Viktigt är att man silar vattnet innan det når behållaren, samt att behållaren är nedgrävd till frostfritt djup.
Jag har sedan en 2 tums slang kopplad till en pump i marknivå.
På detta vis klarar jag all bevattning, samt kan koppla högtryckstvätten på detta vatten för att tvätta altan, bil, motorcykel, hun(inte med högtryck) trädgårddusch.
Behållarna jag använder heter cippax rymmer 1000liter.
Min installation har kostat följande:
vattenledningar:samma som till bergvärmeborran, köpt stumpar på 10-15 meter 500kr
kopplingar 2 tums PVC 200x4=800kr
pump med koppling 2000kr
summa:3300kr plus lite jobb;)
 
Drog precis igång min pump för året, och fick givetvis inte igång det. Problemet var dock enkelt, jag hade det inte absolut tätt mellan sugslang och pump. Det kom lite grann vatten från pumpen ut i min slang, men inget tryck. Jag kom på det först när jag satte tryck på grejjerna baklänges, då läckte det mellan pump och sugslang. Har för övrigt en jetpump från rinkaby rör.
Lycka till!

Kan inte hålla med en föregående talare om förra året, jag fck vattna som en tok. Resulterade i en 2-300 kr dyrare elräkning per månad i juli-augusti.
 
fresve skrev:
Drog precis igång min pump för året, och fick givetvis inte igång det. Problemet var dock enkelt, jag hade det inte absolut tätt mellan sugslang och pump. Det kom lite grann vatten från pumpen ut i min slang, men inget tryck. Jag kom på det först när jag satte tryck på grejjerna baklänges, då läckte det mellan pump och sugslang. Har för övrigt en jetpump från rinkaby rör.
Lycka till!

Kan inte hålla med en föregående talare om förra året, jag fck vattna som en tok. Resulterade i en 2-300 kr dyrare elräkning per månad i juli-augusti.
Intressant, hur menar du att du gjorde när du trycksatte det backlänges? Drog du i med tryckluft genom pumpen eller kopplade du in vatten baklänges eller hur menar du?
 
Förstod jag det rätt att du får ut en del vatten ur hålet iaf.? Om det är några liter per minut i alla fall så kanske du kan fixa ett vattenmagasin och vattna från det? Själv förstår jag inte hur man skulle kunna få upp tillräckliga flöden ur ett smalt hål men jag vet inte heller hur ett jordspett fungerar. Kanske går det om man träffar rätt i en källa men den chansen är nog rätt liten.

Vi har en källa på tomten och turen att kunna anlägga en medelstor damm på runt 30-40 m3. När vi kör bevattningspumpen drar vi runt två kubik per timme och hur man skulle klara det utan magasin begriper jag inte.

Totalt har nog installationen kostat oss 3000 kr och drar väl el för en krona per driftstimme. Vattenkostnad för kommunalt skulle vara 30-50 kr för samma mängd så det tog inte lång tid för oss att tjäna in allt. Gissar att vi vattnar i alla fall 100 kubik på en sommar. Vi har rätt genomsläpplig mark och gräsmattor gillar vatten :)
 
Ulrik skrev:
Intressant, hur menar du att du gjorde när du trycksatte det backlänges? Drog du i med tryckluft genom pumpen eller kopplade du in vatten baklänges eller hur menar du?
Kommunal-vatten baklänges menade jag.. :)
 
Nu kommer vää en fortsättning på historeien då.

När jag idag skulle köra igång bevattningen för i år upptäckte jag till min fasa att pumpen spruckit pga. att den frusit sönder i vinter. När jag kollade platsen i garaget så visade det sig att precis där pumpen stått så finns det ett hål i nerekant på väggen som är fritt ut till grädgården och det då blivit så kallt att pumpen frusit sönder.

Jag har funderat på att bära ner den i källaren många gånger under vintern med det har aldrig riktigt blivit av. Så nu är alla förra årets pengar i sjön och nya skall till för att få det att fungera igen.

Fast nu vetihundan om det inte blir en kran i väggen och kommunalt. Så slipper man skit i filter och liknande.

100kubik är ju bara 1500kr och det kan jag ta på 3mån.
 
Hur har det gått med detta projektet Ulrik ?
Spontan reaktion... mest troligt har du någon luftläcka ovan mark. Vart har du satt backventilen ?
Tätade du linet med linolja också ? Ser ut som du har en plastkoppling mot PEM/PVC slangen som sitter med gängtejp. Osäker på hur tätt det blir. Kultappkranen som du använder för att fylla baklänges är ju inte helt säkert att den sluter helt 100% tätt.
Jag skulle börja med att lägga våtrumssilicon i trakterna där du har gängtejpen(i felsökningssyfte). Sen rycka bort den kultappkranen du har där och täta med en plugg från Rinkaby rör (i kombination med lin+linolja).
Fyll sedan utloppet från pumpen med vatten så du har hela pumphuset vattenfyllt.
Hur ser det ut kring pumpen (gärna en bild också) ?
Jetpumpar/ringpumpar är väldigt känsliga för luft.
Är spetsen lika långt ner i marken nu som den var innan du drog upp den ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.