Har timmerkåk, på insidan sitter masonit.
om jag renoverar rum och OM Jag vill dölja elen, hur gör jag? (Generellt har jag inget emot snyggt dragen utanpåliggande)

Regla upp för flexrör, osb+gips? Om så, vilken dimension på reglarna?

(jag är lite rädd för att isolera på insidan, har hört att det inte är optimalt för timmerstomme. Jag tänker att reglarna bara är till för att dölja elen, men jag är öppen för alla förslag. Jag har också hört att man inte ska fräsa upp elspår i timret)
 
Själv har jag ett hus byggt av rejäla plankor och råspont på insidan.
Där körde jag med hålsåg genom råsponten och fräste in i plankorna med överhandsfräsen.

Trävägg med utsågat hål och verktyg inklusive en överhandsfräs och en batteridriven borr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sen spårade jag med en elkedjesåg.

Insidan av ett trähus med synlig vertikal elinstallation, urskuren ring i råspont och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



När sen elektrikern gjort sitt gissade jag över.

En grön dosa för elinstallation monterad på en vägg av träplankor med en kabelrör införd uppifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Du borde kunna göra något liknande men med OSB och gips utanpå...

Experterna på forumet får säga sitt så jag inte lurar någon samt jag friskriver mig från eventuella fel på tekniska termer... ;)
 
P-plats P-plats skrev:
Själv har jag ett hus byggt av rejäla plankor och råspont på insidan.
Där körde jag med hålsåg genom råsponten och fräste in i plankorna med överhandsfräsen.

[bild]


Sen spårade jag med en elkedjesåg.

[bild]


När sen elektrikern gjort sitt gissade jag över.

[bild]

Du borde kunna göra något liknande men med OSB och gips utanpå...

Experterna på forumet får säga sitt så jag inte lurar någon samt jag friskriver mig från eventuella fel på tekniska termer... ;)
Tjusigt, men varför inte 45x45 regel och eventuellt lite 45 mm isolering samt gips?
 
Det behövs egentligen inga reglar. Det räcker med läkt. Bara den är tjockare än VP-rören. 45x45-regel fungerar också. Men det tillför ingenting. Det bara tar lite mer golvyta. OSB och gips är ju beprövat till väggar.
 
A Avemo skrev:
Det behövs egentligen inga reglar. Det räcker med läkt. Bara den är tjockare än VP-rören. 45x45-regel fungerar också. Men det tillför ingenting. Det bara tar lite mer golvyta. OSB och gips är ju beprövat till väggar.
Kanske men du glömmer att eldosorna bygger mer än VP-rören
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Kanske men du glömmer att eldosorna bygger mer än VP-rören
De bygger mer än rören. Tack för påpekandet. Men de bygger inga 45 mm bakom OSB:n.
 
A Avemo skrev:
De bygger mer än rören. Tack för påpekandet. Men de bygger inga 45 mm bakom OSB:n.
extrafråga. Jag vet inte riktigt vad botten av apparatdosan ska liva med, men är det så att alla dosor har en rörlig ring, vilket spelar bort frågan?
 
Det är ytterkanten av dosan som skall liva med gipset. Botten hamnar där den hamnar. Reglarna skall vara tjocka nog att botten på dosan får plats. Om jag förstår rätt vad du menar med rörlig ring så är det för att samma dosa skall kunna användas till både enkla och dubbla skivor. Det har inte alla dosor.
 
Det finns dosor för enkelgips och dosor för dubbelgips och alla har en ställbar ring. Sedan finns det dosor som ringen kan skruvas för både enkel eller dubbelgips. Dosan ska hamna i linje med ytterskivan eller något innanför
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Kanske men du glömmer att eldosorna bygger mer än VP-rören
A Avemo skrev:
De bygger mer än rören. Tack för påpekandet. Men de bygger inga 45 mm bakom OSB:n.
Ok! Finns det något mått man kan räkna med att en apparatdosa bygger? Eller är det väldigt olika beroende på fabrikat?
 
55 mm djupa är standard , finns det trä bakom så salar man ut med det som behövs, dubbeldosa 26 mm från rörstos till ytterkant = 1 13 gips och 1 13 OSB. Sättes då med stosen kant i kant med vägen innan gips och OSB
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.