Aldrig kört motorsåg men då vi flyttat ut på landet är behovet stort.
Vi har en hel del stormfällda träd på ägorna men annars mycket som ska avverkas.
Jag söker en allroundsåg som ska klara fällning, kapning samt kvistning.

Vad rekommenderar ni för modell, gärna med låg vikt, som är "ok" för alla moment?
 
  • Gilla
Curre49
  • Laddar…
Köp vad du vill men satsa på en utbildning.
Kedjan är sylvass och har en hastighet på 90 km/h. Sågar av ett ben innan du hinner säga aj
 
  • Gilla
fabian2000 och 1 till
  • Laddar…
A
F fabian2000 skrev:
Aldrig kört motorsåg men då vi flyttat ut på landet är behovet stort.
Vi har en hel del stormfällda träd på ägorna men annars mycket som ska avverkas.
Jag söker en allroundsåg som ska klara fällning, kapning samt kvistning.

Vad rekommenderar ni för modell, gärna med låg vikt, som är "ok" för alla moment?
börja med sågskyddsbyxa, hjälm, kängor eller stövlar.. jag rekommenderar kängor.. stövlar blir som kylskåp då de innehåller plast istället för gummi som förr..

Sedan vilken såg..

Ja hur ser behovet ut?
svärdslängd? 13 " 33cm är oftast det man behöver.. en liten såg kan ha svårt med större..

kapa ved i välta, aldrig under 45cc och även detta är klent.. 70cc klarar detta fint.

ren och skär huggning i skogen då klarar du dig med 40-50cc.

märke är ointressant... Det är hur du upplever känslan på sågen..

Är du helt ny bör du antingen gå kurs eller så iallafall få mer information och stöd här.
skicka mig din adress så får du iallafall en bok om detta.. Så ska jag se om inte jag kan göra en liten film om detta med arbete med såg.. (y)

fila är a och o.
Köp en såg där du finner billiga kedjor..
Jag rekommenderar biltemas kedjor.
De är billiga och lätta att fila.

Vill du inte fila själv, lägg dem i ett kuvert och skicka till mig så fixar jag det åt dig. ;)

sparka gärna på mig för tips och råd..
16 år som säljare av dessa maskiner och över 20 år som proffs...
 
  • Gilla
  • Älska
L.J och 3 till
  • Laddar…
Tack för kloka råd! Jag är absolut mån om min säkerhet, annars hade jag inte skrivit just nybörjare.
En kurs har jag tänkt att gå när det väl blir dags.
 
  • Gilla
Kloge och 1 till
  • Laddar…
Finns många bra professionella video på Youtube om arbete i skog.
Ett exempel om stormfälld som jag hitrade även om det inte är vad du ska börja med, men det finns och många bra grundläggande.
Vissa kostar några kronor men väl använda pengar.
Sedan skulle jag ta med någon de första gånger när du ska fälla.
Jag skulle välja någon av de kända märkena som Stihl eller Husqvarna och börja med en lätt såg och två svärd med kedjor (kan nypa fast och om du inte har två sågar).
Skulle det bli en ny idag är det Stihl MS 201, lätt och smidig. Vissa kan tycka den är klen, men det gäller bara att hålla kedjan filad.
 
  • Gilla
te95mne och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Finns många bra professionella video på Youtube om arbete i skog.
Ett exempel om stormfälld som jag hitrade även om det inte är vad du ska börja med, men det finns och många bra grundläggande.
[media]Vissa kostar några kronor men väl använda pengar.
Sedan skulle jag ta med någon de första gånger när du ska fälla.
Jag skulle välja någon av de kända märkena som Stihl eller Husqvarna och börja med en lätt såg och två svärd med kedjor (kan nypa fast och om du inte har två sågar).
Skulle det bli en ny idag är det Stihl MS 201, lätt och smidig. Vissa kan tycka den är klen, men det gäller bara att hålla kedjan filad.
Tack! Tänkte just på alla videos på Youtube, t.ex:
https://www.youtube.com/results?search_query=Hur+du+arbetar+med+motorsåg

Väl medveten om att en del är gamla.
 
Det viktigaste att börja med är vad du ska göra innan du startar sågen och också när du själv inte ska gå vidare och starta sågen utan ta hjälp. ;)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.