1 10_tummar skrev:
Jag är ingen filantrop och har inte råd att
sponsra en misskött kommun mer än jag redan gör. Blir ingen fjärrvärme för mig.
Ytterligare en som anser att allt kommunalt/statligt missköts, men som inte själv kan tänka sig att engagera sig & styra upp det hela.

Det är så lätt att gnälla, men vaaaddååå, ska jaaaag göra nåt åt det????

Värmeverk liksom annan kommunal verksamhet som inte är myndighetsutövning (framför allt sådan som är bolagiserad) måste enligt lag bedrivas på marknadsmässiga grunder, annars blir näringslivet sura & ylar om illojal konkurrens.

Dessutom drivs en stor del av värmeverken i rent privat regi i bolag som div riskkapitalister gått in i, och privat verksamhet gillar som vi ju vet monopol (om de själva har det).
 
H Harald Blåtumme skrev:
Du talar om termodynamikens orubbliga lagar, det är samtidigt dessa som ligger till grund för att man kan få ut 2-5 ggr så mycket värmeeffekt som inmatad elenergi i värmepumpsanläggningar.
Du är medveten om att den tillkommande energin inte bara magiskt uppstår??
och sen är det jättebra om du håller isär "energi" & "effekt" eftersom det är 2 helt olika begrepp.
 
L lat skrev:
Värmeverk liksom annan kommunal verksamhet som inte är myndighetsutövning (framför allt sådan som är bolagiserad) måste enligt lag bedrivas på marknadsmässiga grunder, annars blir näringslivet sura & ylar om illojal konkurrens.
Fast just fjärrvärme är reglerat i lag på lite annat sätt. Vem som helst får koppla in sig i värmenätet och sälja värme till nätet. Affärsmässig grund som det står i lagen betyder inte att de måste gå med vinst dubbelt så mycket som kostnaden. Bara att de inte ska behöva få stöd av kommunen. Och drivs fjärrvärmen kommunalt fast inte som bolag så behöver de inte ens gå med vinst...
 
S sjoelund skrev:
Och drivs fjärrvärmen kommunalt fast inte som bolag så behöver de inte ens gå med vinst...
Fast här är väl diskussionen framför allt att kommunen skor sig via fjärrvärmen, inte att fjärrvärmen är för billig.

Enligt "Fjärrvärmelagen (2008:263) så måste fjärrvärmeverket redovisa hur prissättningen är gjord, så då är det väl bara att kontakta det lokala fjärrvärmebolaget om hur & varför de prissätter som de gör.

"5 § Ett fjärrvärmeföretag ska se till att uppgifter om fjärrvärmeföretagets priser för fjärrvärme och för en anslutning till fjärrvärmeverksamheten samt om hur ett pris bestäms finns enkelt tillgängliga för fjärrvärmekunder och allmänhet. Om skilda priser gäller för olika kategorier av fjärrvärmekunder har fjärrvärmeföretaget samma skyldighet i fråga om uppgifter om grunderna för indelningen av fjärrvärmekunder i olika kategorier.

S2.pngPrisinformationen ska vara korrekt och tydlig."
 
L lat skrev:
Fast här är väl diskussionen framför allt att kommunen skor sig via fjärrvärmen, inte att fjärrvärmen är för billig.
Min poäng var att kommunen inte kan säga att de måste tjäna grova pengar på invånarna. De får driva verksamheten så det gör en minimal vinst (i bolagsform) eller till och med förlust. Men det gör de inte...
 
  • Gilla
10_tummar
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
in poäng var att kommunen inte kan säga att de måste tjäna grova pengar på invånarna.
Är det nån kommun som gör det?
 
Min kollega hade fjärrvärme och huset som drog ca 28k/kWh på ett år+fast avgift. De har 150km'2 x 2 våningar + många barn. Efter byte till bv så var förbrukningen ca 7kw/h och en besparing på ca 15k/år så jag var snål med 10k.
 
  • Gilla
Screew
  • Laddar…
S
När man som jag följt byggahus forum många år. så slås man ju av hur otroligt många inlägg som handlar.om trasiga-felaktiga-krånglande värmepumps anläggningar , men inlägg om krånglande fjärrvärme är ju inte så vanligt. Kanske nåt för forum redaktionen att sammanställa o jämföra
 
  • Gilla
Viktor.J och 1 till
  • Laddar…
Det finns knappt ingenting i en FJV-central som kan krångla.
1: Varmvattenregulatorn
2: FJV-ventilen för värmen

Följande finns i alla värmesystem:
1: Cirkulationspump
2: Värmesystemets regulator
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
L lat skrev:
Ytterligare en som anser att allt kommunalt/statligt missköts, men som inte själv kan tänka sig att engagera sig & styra upp det hela.

Det är så lätt att gnälla, men vaaaddååå, ska jaaaag göra nåt åt det????

Värmeverk liksom annan kommunal verksamhet som inte är myndighetsutövning (framför allt sådan som är bolagiserad) måste enligt lag bedrivas på marknadsmässiga grunder, annars blir näringslivet sura & ylar om illojal konkurrens.

Dessutom drivs en stor del av värmeverken i rent privat regi i bolag som div riskkapitalister gått in i, och privat verksamhet gillar som vi ju vet monopol (om de själva har det).
Sluta snacka skit. Slösa inte mitt och andras liv på dumheter.
Du svamlar så jag undrar om du kanske själv är politiker, trampad på nån öm tå?
Jag har engagerat mig en gång i tiden, men insåg snart att det är fullständigt meningslöst. De verkliga besluten tas inte där fritidspolitiker får vara med och tycka.

I Västerås plockar ägaren kommunen ut 50-100 miljoner årligen av fjärrvärmekunderna. Varje år höjer Mälarenergi priserna långt över konsument-prisindex. Man skyller på att man behöver detta till underhåll, men underhållet är eftersatt. Stålarna går in i de svarta hålen som politiken ställer till med.
Och året efter så höjd åter priserna långt över inflationen, man behöver ju till underhåll...

Aldrig mer fjärrvärme för mig.
 
Redigerat:
  • Gilla
Screew
  • Laddar…
1 10_tummar skrev:
Fjärrvärme är dyrast i längden, eftersom du är helt utlämnad till leverantören. I Västerås t.ex. höjer de långt över prisindex varje år, eftersom kommunen behöver plundra de anslutna för att skyffla in stålar i olika svarta hål.
Dock är det ju praktiskt, om du har väldigt god ekonomi.

Jag hade valt berg- eller jordvärme. Det går att borra för det ena eller andra även där du bor. Under förutsättning att du redan har vattenburen värme i huset, annars blir kostnaden orimlig.

Själv kommer jag byta min direktverkande el mot luftpump nu, aldrig att jag skulle gräva fast mig hos giriga energibolag eller inkompetenta politiker.
Bra tankar där!
Flyttade själv in i ett köpt hus där de tidigare ägarna valde att installera bergvärme. Kapaciteten är mer än gott nog för att ge låga energikostnader jämfört med om huset hade haft fjärrvärme.
L lelleputt skrev:
Vi har haft elpanna sen inflytt i huset men haft återkommande planer på att köpa in oss på fjärrvärmenätet men är lite osäkra, inte främst pga anslutningsavgiften utan även då man blir rädd att känna sig låst om brukningsavgifterna skulle öka i framtiden.

Misstänker att de gör nuvarande panna obrukbar så det inte går att skifta vid behov.

Finns inte så mycket andra alternativ, installera luft-värme (kräver el), en myskamin i källaren.

Jord och bergvärme går inte att få lönsamt där vi bor (sydöstra Dalarna).
Bor själv i ett hus med bergvärme och ångrar inte att detta finns. Detta fanns iofs redan installerat när huset köptes och vi flyttande in kring 2013 så själva installationskostnaden hamnade i "köpepriset". Vi behövde alltså inte själva engagera oss i någon form av installation av systemet. Det jag själv kan säga utifrån min erfarenhet är att jämförelsen med fjärrvärmekostnaderna (de löpande kostnaderna) så är kalkylen än mer lönsam med bergvärme. vi har en ganska låg förbrukning totalt för värme och hushålls el, knappt 12000kwh/år. I detta ingår värme, varmvatten, el till belysning med mera. Den största kpitalkostnaden för anläggningen är själva värmepumpen, borrning etc men den är också värdehöjande för huset i sin helhet, något som kan vara viktigt att beakta den dagen ni vill sälja. Att installera fjärrvärme är som att betala för "lånet" av transporten av energikällan men inte för själva energikällan som producerar värmen. Ni slipper alltså själva kapitalkostnaden för bergsvärmepumpen (installation med mera). Skillnaden är väl att ni är låsta till eventuellt ständiga stigande kostnader i form av abonnemang, energipriser med mera.

Har ni jämfört kostnader ordentligt, alltså bergvärme VS fjärrvärme på ca 10 års sikt och om det har en i jämförelse värdehöjande skillnad på er fastighet?

Lycka till(y)
 
  • Gilla
10_tummar
  • Laddar…
N Nordsjö skrev:
Skillnaden är väl att ni är låsta till eventuellt ständiga stigande kostnader i form av abonnemang, energipriser med mera.
Ingen är fastlåst till fjärrvärme.
Man har alltid rätt att säga upp fjärrvärmeanslutningen vid en eventuell prishöjning.
 
hsd
Demmpa Demmpa skrev:
Ingen är fastlåst till fjärrvärme.
Man har alltid rätt att säga upp fjärrvärmeanslutningen vid en eventuell prishöjning.
Källa på det
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Ingen är fastlåst till fjärrvärme.
Man har alltid rätt att säga upp fjärrvärmeanslutningen vid en eventuell prishöjning.
Där har du rätt, ska förtydliga vad jag menade. Jag menar alltså med att vara "låst" till att först ska man installera, sedan ska man göra om, kostnader för anslutning till fjärrvärme kan man alltså lika väl lägga på bergvärme från början, annars är de pengarna kastade i sjön enligt mig. Här ca 80k-100k i anslutningskostnad om fjärrvärme finns som alternativ.:D(y)
 
  • Gilla
10_tummar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.