LoweW
richardtenggren richardtenggren skrev:
Vi kör det på golv och fönsterbrädor :)
Den blir det nog :D Applicerade ni med pensel, svamp eller trasa?
 
richardtenggren
Vi applicerade dekorvaxet med vit skurnylon och sedan penslade vi ett lager hårdvaxolja också, men borde inte behövas på en balk tänker jag :)
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
LoweW
Uppdatering #15

Nu börjar det hända grejer :D Köket/vardagsrummet är till 95% isolerat med OSB på plats, golvet är inburet, kökslayouten är bestämd, öppna spisen är klar bortsett från kassetten som ska in & till min sambos stora förtret har jag börjat skissa på en carport :geek:

Känns äntligen som att det kommer börja gå snabbare och snabbare nu!
 
  • Nästan färdigisolerat kök och vardagsrum med OSB-skivor och en nästan klar öppen spis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nästan färdigisolerat kök/vardagsrum med OSB-skivor och verktyg utspridda på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-skitsering av ett modernt kök med skåp, inbyggd ugn och köksö, i grå och beige toner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
D-bug och 3 till
  • Laddar…
LoweW LoweW skrev:
Uppdatering #15

Nu börjar det hända grejer :D Köket/vardagsrummet är till 95% isolerat med OSB på plats, golvet är inburet, kökslayouten är bestämd, öppna spisen är klar bortsett från kassetten som ska in & till min sambos stora förtret har jag börjat skissa på en carport :geek:

Känns äntligen som att det kommer börja gå snabbare och snabbare nu!
Börjar se riktigt bra ut och nu går det undan och börjar bli riktigt roligt när ytskikten ska på plats.

Måste säga att jag är otroligt avundsjuk på din öppna spis med skorstensstock mitt i rummet.
Den kommer du att älska när kylan slår till. När stocken har blivit varm håller den värmen i 1 dygn:
Är guld värt för att spara på elkostnaderna för att inte tala om det blir elavbrott.

Satt i ett hus mitt i skogen i 9 dygn utan el när Gudrun härjade. Men hade vedspis i köket och kakelugn i vardagsrummet som delade skorstensstock.
Jag hade det varmt och skönt förutom när jag skulle gå på toan för där var iskallt :poop:
Se till att skaffa dig ett spritkök eller en trefot till din insats så kan du fixa maten också om du blir utan el.
En trefot kan du hitta på loppis jättebilligt men det finns nygjorda som kostar några hundra.
 
  • Gilla
Daft Prick och 1 till
  • Laddar…
LoweW
B Bichonen skrev:
Börjar se riktigt bra ut och nu går det undan och börjar bli riktigt roligt när ytskikten ska på plats.

Måste säga att jag är otroligt avundsjuk på din öppna spis med skorstensstock mitt i rummet.
Den kommer du att älska när kylan slår till. När stocken har blivit varm håller den värmen i 1 dygn:
Är guld värt för att spara på elkostnaderna för att inte tala om det blir elavbrott.

Satt i ett hus mitt i skogen i 9 dygn utan el när Gudrun härjade. Men hade vedspis i köket och kakelugn i vardagsrummet som delade skorstensstock.
Jag hade det varmt och skönt förutom när jag skulle gå på toan för där var iskallt :poop:
Se till att skaffa dig ett spritkök eller en trefot till din insats så kan du fixa maten också om du blir utan el.
En trefot kan du hitta på loppis jättebilligt men det finns nygjorda som kostar några hundra.
Tack!

Ja, under Gudrun kom vedeldning till bra användning minns jag!

Har ett litet intresse för prepping men inte kommit till skott än så jag kommer definitivt kika mer på dom lösningarna du tipsar om :geek:
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Uppdatera?

//AA
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
LoweW
S saiter skrev:
Uppdatera?

//AA
Will do :D Kul att intresset finns kvar trots långt mellan uppdateringarna!

Äntligen:
  • Elen är färdigdragen. Återstår bara att elektrikern kommer hit och skruvar fast allt när jag har gipsat.
  • OSB på 95% av alla ytor.
  • LLVP blev installerad idag.
  • Spräckt och fått bort två gigantiska bumlingar som låg mitt i uppfarten.
  • Gipsat och spacklat(har en omgång kvar som man kan se) ena kortsidan. Fick också sätta upp målarfilt/målarväv där LLVP hänger eftersom att jag inte kan göra det efter.
  • Behandlade balken med Osmos som Richard föreslog och det blev riktigt snyggt! Bra tips där :ok:
  • Vattenledningarna i köket är dragna men inte monterade. Det får min VVS-kompis göra.
  • Golvet i hallen är försänkt, limmat och skruvat! Kommer glidgjuta in elektrisk golvvärme där och i och med att det är försänkt hamnar klinkern i nivå med resten av golvet i huset :love:
Nu när LLVPn är installerad är jag redo för att börja lägga golv väldigt snart :giggle:(y)
 
  • Renoveringsarbeten inne i ett rum med gipsade väggar, synliga balkar och byggmaterial på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat rum med oslagipsade väggar, nylonfönster med utsikt över en trädgård med stenar och träd i höstfärger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverad vägg med spacklat gips och synliga träbjälkar ovanför ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete med nylagt försänkt golv klar för elektrisk golvvärme, isolerade väggar och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad Mitsubishi Electric värmepump bredvid staket på grusområde med löv och spade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad LLVP (luft/luft värmepump) utomhus bredvid trästaket med kabeldragning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stor stenbumling med borrade hål och insatta järnstänger, omgivet av mossa och grus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Traktor med frontlastare som har spräckt och flyttat en stor sten på en uppfart.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jsoderholm47 och 8 till
  • Laddar…
Bra jobbat

//AA
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
LoweW
Detta kan vara ointressant för många men för mig som är väldigt tekniskt lagd och älskar privatekonomi tickar detta många boxar :geek:

Sedan huset plastades in måste det vara uppvärmt då fukt annars kan fastna på fel sida av plasten och orsaka skador/mögel. Så jag har värmt upp huset till 18°C med en 2kW byggfläkt under oktober(~11°C dag/~5°C natt) men sedan den 2:e november(~7°C dag/~1°C natt) har jag kört med LLVP.

Siffrorna talar nog för sig själva :D Snittar ~7kWh/dag på att värma upp 70kvm, som inte är helt färdigisolerat än. Som det är nu har vinden bara 20cm isolering och golvet i badrummet(8kvm) består bara av reglar och trossbottenskivor. Resten av huset har 70+95+45mm isolering. Om jag har förstått min elräkning från elleverantören och elnätsbolaget rätt(högst tveksamt) betalade jag 167öre/kWh inkl alla avgifter/moms under oktober månad.

Nu återstår det bara att se effektiviteten på LLVPn och priserna på elen under vintermånaderna :p

Den 9:e november slipade jag gipsspackel och fick stänga av LLVPn för att inte fördärva den med slipdamm.
 
  • Stapeldiagram som visar elförbrukning med byggfläkt och lågvarmepump i oktober-november.
  • Gilla
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
LoweW
Jämnt och fint för december. Har fortsatt att hålla 19C inomhus.

Vid något enstaka tillfälle har jag stängt av LLVPn och satt på byggfläkten á 2kW i någon timme men annars har alla dessa 500kWh gått direkt till LLVPn.

Det känns väldigt lovande då detta var en relativt kall december och det fortfarande drar mellan grunden och huset.
 
  • Energianvändningsdiagram för december 2021 med daglig förbrukning i kWh och temperatur i °C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
LoweW LoweW skrev:
Jämnt och fint för december. Har fortsatt att hålla 19C inomhus.

Vid något enstaka tillfälle har jag stängt av LLVPn och satt på byggfläkten á 2kW i någon timme men annars har alla dessa 500kWh gått direkt till LLVPn.

Det känns väldigt lovande då detta var en relativt kall december och det fortfarande drar mellan grunden och huset.
Med tanke på dagens elpriser ser detta lovande ut.
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
LoweW
Uppdatering #16

Äntligen är golvet på plats! :cool: Nu blir det att storstäda, täcka över golvet och sätta upp resterande OSB & gips. Fick välbehövlig hjälp av sambons pappa och la halva golvet på tre dagar tack vare honom. Den återstående halvan kämpade jag själv med under många dagar. Det kommer fler detaljerade bilder så småningom när jag kan ta bort all målarpapp och OSB som skyddar golvet.

Golvplankorna kommer från Stigma Hyvleri och har dimensionerna 470x18x3,2cm, kom vitbetsade och är ändspontade. Plankorna ska egentligen ligga dikt an men jag märkte efter ett tag att dom är allt från 178mm till 181mm breda. Detta ledde till att det blev lite springor här och var. Säkert inget ovanligt för en rutinerad golvläggare men för mig som aldrig lagt golv innan ledde det lite sämre resultat. Skulle jag göra om det idag hade jag nog kunnat arbete runt det och fått ett bättre resultat. Köpte det innan corona och gav ~303kr/kvm. Skulle inte tveka på att köpa golv från dom igen men skulle undvika att göra det via Beijer som jag gjorde.

LLVPn fick också en estetisk uppgradering i form av en kåpa! Det är bra luftflöde både fram- och baktill men jag såg ändå till att kolla förbrukningen innan och efter installationen. Sorterade alla dagar efter temperatur och kunde då få ett ungefärligt värde per dag. Det skiljde sig lite såklart men det skulle jag säga är försumbart. Skönt att slippa se en ful utedel varje gång man kommer dit :giggle:

Testade också att "värdera" huset via Booli-appen och fick en minst sagt optimistisk värdering på ~5,47Mkr :rofl: Fyllde i alla frågor som att huset var färdigt med kök, badrum etc. Men även då tror jag att "bara" 4,8Mkr skulle vara ~2Mkr för mycket. Men att få 6,13Mkr för ett hus köpt för 1,15Mkr + ~500kkr i renovering tackar jag inte nej till!
PMa mig för snabb affär ;)(y)
 
  • Renoveringsprojekt med nylagt vitbetsat golv och diverse byggmaterial spridda i rummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rum under renovering med nytt golv delvis lagt, oskyddade golvytor och OSB-skivor på väggarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerat golv med isolering synligt under blåa arbetslampans glöd i ett obeboeligt byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nylagt plankgolv i en delvis renoverad inomhusmiljö med byggmaterial synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på nylagda vitbetsade trägolvplankor med synliga springor och årsringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerat trägolv med synlig OSB-vägg och isolering i ett halvfärdigt rum under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerat ljust trägolv med verktyg, ledningar och halvfärdiga väggar i OSB och gips.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nylagt och vitbetsat golv med synliga plankvariationer och OSB/väggpanel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nylagda vitbetsade golvplankor med synliga springor och varierande bredd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Estetisk kåpa som döljer en luftvärmepumps utedel vid en träbeklädd vägg med fönster och vit eldos.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump från Booli-appen som visar värdering av en bostad med ett spann mellan 4 810 000 och 6 130 000 kronor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
PellePeps och 2 till
  • Laddar…
Underskatta inte hur huspriserna dragit iväg.

Nackdelen är ju att det blir lika dyrt att hitta nånstanns för nästa boende...
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
LoweW
Appendix Appendix skrev:
Underskatta inte hur huspriserna dragit iväg.

Nackdelen är ju att det blir lika dyrt att hitta nånstanns för nästa boende...
Sant & sant! Priserna skenar iväg på många objekt.

Får hoppas man hittar en prisvärd bit mark längre inåt landet man skulle trivas på när det väl blir dags att sälja.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.