Hej!

Har en gammal bod på tomten med lite redskap och bös i, alltså inget dyrbart. Dörren är rejält ful och verkar vara en innerdörr som tidigare ägare monterat och målat med nån skruttig färg. Jag klurar på om jag ska ta bort masoniten på utsidan och sätta plywood istället eller om jag ska bygga en ny dörr av brädor. Vad blir enklast/ billigast/ bäst tro?

Sliten grön innerdörr med flagande färg på en bod, syns öppet in till trädgårdsredskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sliten grön innerdörr på bod, med flagande färg och silverfärgat handtag, monterad i röd dörrkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sliten ljusgrön dörr med flagnande färg på en röd bod, med en lös bräda vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
wildeside
Din dörr ser ut att ha passerad bäst före datum.
Men den går säkert att rädda något år till genom att sätta en plywood på utsidan.
Bygga en ny dörr tar ett tag att knåpa ihop och kräver en del av både materialval och byggare
Ett alternativ kanske kan vara att köpa en begagnad dörr på typ blocket, brukar inte kosta många kronor.
 
Jag tror inte så mycket på att jobba vidare på den dörren. Är det en innerdörr med masonit som ytskikt är den troligen fylld med wellpapp och har mycket lite styrka kvar. Det ser ut på första bilden som att den är ganska skev.

Jag har byggt några dörrar. Att bara bygga den av bräder är möjligt. Men då kommer den högst troligt att få en ganska dålig passform och formstabilitet. Är du ok med det är det bara att sätta igång. Den senaste boddörren jag byggde på det viset svällde så att den blev omöjlig att öppna på vintern. Sedan sprack den från topp till botten under sommaren. Men som sagt. Är det bara en bod måste det inte hålla så tätt.
 
Ok! Ja, den har nog gjort sitt. Kan man kanske bygga en ny dörr av en plywoddskiva och ett enkelt regeverk på insidan? Det bökiga är väl isf gångjärnen.
 
wildeside
Man kan bygga en dörr av plywood och reglar. Den blir mer formstabil om du har plywood på både in och utsida. Ännu mer om du stavlimmar reglarna till ramen. Vill du använda befintliga gångjärn så går det att fräsa in dem i sidan av dörren med en handöverfräs. Eller så kan man försänka dem med stämjärn. Ett alternativ för en boddörr är också att använda utanpåliggande gångjärn.
 
Enklast /billigast är förstås att inte göra nått alls.
Bäst är väl att sätta dit en ny dörr.
 
Det lutar åt att bygga med plywood och hakgångjärn. Tack för tipsen!
 
wildeside
T Trrttsch skrev:
Det lutar åt att bygga med plywood och hakgångjärn. Tack för tipsen!
Det va så lite så!
Det bjuder vi på.
Lycka till med dörren.
 
Så där ja. Så fick det bli.

Väl nere på bygghandeln så de att plywooden nog kommer att slå sig så det var bättre att använda vanlig panel med Z på baksidan. När jag byggde lite enkel trall i sommras läste jag att man skulle ha lite mellamrum mellan brädorna ifall de sväller så jag tänkte att det var bra även här. Sen när allt var gjort kom jag på att om man satt dem tätt istället så kanske friktionen mellan brädorna hjälper mot att den hänger sig?

Ska måla med svart slamfärg till våren tänkte jag.

Nybyggd vägg med vertikal träpanel och diagonalt förstärkande Z-brädor, ofärgad, bredvid byggverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd dörr klädd med vertikal vanlig panel med mellanrum på röd byggnad, planerad att målas svart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BengtH och 3 till
  • Laddar…
Nu har jag gjort ett handtag men målar man det också med slamfärg? Om inte, vad ska man ha? Och kan jag sätta upp det omålat över vintern?

Obehandlat trähandtag med en ergonomisk form på en brun matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Visst går det att måla ett handtag med slamfärg. Men det finns risk att det färgar av sig. Det går att lämna det omålat under vintern. Annan färg än slamfärg fäster bättre om du inte väntar. Men frågan är hur stor roll det spelar på en boddörr.
 
Fint, då kör jag på slamfärg där med. Det går väl att tvätta händerna om det färgar av sig. :)
 
wildeside
Tack för tipset. Kollar in den till våren.
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.