Hejsan!
Har precis satt nytt innertak och tagit fram en bjälke.
Jag har ingen aning om hur jag ska lösa det med belysningen vid den. Tänkte mig först en ljusslang av något slag som jag sätter på båda sidorna av bjälken...
Vill nog helst ha en indirekt belysning som bara lyser o inte syns.
Jag har dragit ström till bjälken så elen inte syns...

Har ni något bra förlsag till hur jag ska bära mig åt?
Kan ta bild om ni vill se exakt hur det ser ut?!
 
Är bjälken väldigt ojämn?
Skulle ju annars kunna gå att fräsa in
ljusslangen i sidan på den.

Mvh Putte
 
Ajo, har funderat på att fräsa in en... men problemet blir ju då att man ser ljuskällan/slangen vilket jag hade hoppats på att slippa...

Njaa... den e väl inte allt för ojämn, men långtifrån perfekt :p Men ALLT gammalt virke e fint tycker jag...
 
OM det ska synas så lite som
möjligt så kolla efter led varianten av ljus
finns en del mindre varianter.

Mvh Putte
 
vart hittar jag en sådan? aldrig hört eller sett någon sådan...
lyser inte LED upp väldigt dåligt?
Ska försöka fixa bild i kväll eller imorgon
 
Fördelen med led(diod) är ju att den
inte blir så varm.
Men det är mer stämnings ljus.
Sök efter ljusslang så hittar Du mer
om diod ljus.
Har tappat länken jag httade.

Mvh Putte
 
Yes, får ta o göra det!
Men du har inget annat tips än att fräsa?
 
Varför inte sätta ljuspunkter på bjälkens ovansida och låta ljuset reflekteras tillbaka till bjälken via taket. Prova med att lägga tex julgransbelysning eller något annat smått du har hemma uppe på bjälken och se om det funkar. Ovansidan ser du ju inte från rummet.
Det blir säker bättre med små starka spottar men du kanske i alla fall kan få en hint om hur det kan fungera med julgransbelysningen.
 
Problemet är ju att den biten vi ser av bjälken inte är stor, ca 1dm i runa slänga.
Så jag ser inte hela bjälken lixom, annars hade det inte varit några problem ;)

Just det som gör saken så himla svår...
 
Jag läste om någon som hade löst det med att hänga en sorts avlång plåt"vagga" under bjälken med belysning i som då inte sysn men lyser upp bjälken. Jag har för mig att de använde en svart plåt, ganska lång ca 1m med botten och väggar i 90 graders vinkel. Det ska vara här någonstans i forumet men jag vet inte var. Det var ganska högt till deras tak i och för sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.