Hej!

Så var det dags att olja in trädäcket för säsongen. Jag har tidigare köpt träoljor som förmodligen mest har innehållit lacknafta.

Jag skulle vilja prova olja in det med linolja och balsamterpentin istället. Nu vet jag att linoljan klassas ju som brandfarlig och att använda trasor skall helst läggas i burk med vatten för att undvika självantändning. Ett trädäck är ju i princip alltid utsatt för solljus, i varje fall mitt. Är det någon brandfara att stryka det med kallpressad linolja och balsamterpentin? Om det går bra, vilken blandningsförhållande skall man använda sig av?
 
  • Gilla
Gotton
  • Laddar…
Om du nu väljer linolja/tepentin så 50/50. Men måste ändå slå ett slag för att träolja är bättre för den innehåller torkmedel och rötskyddsmedel. Linoljeblandningen tar längre tid att torka och på den tiden fastnar lätt smuts. Annars gäller samma restriktioner om att dränka trasor penslar etc i vatten
Anders
 
Brandfaran gäller alltså inte trädäcket, utan bara trasor och liknande som ligger hopknycklade. Man kan hänga trasan luftigt på tork, då finns det ingen risk för brand.
 
Nej dränk trasan! Hade en killkompis som oljade golvet därinne, lade trasan uträtt på hinken och gick på toa när han kom tillbaka hade det börjat pyra så visst katten kan det antända.
Appropå blandningen, jag har använt samma blandning till vårt köksbord (inomhus) och det står inte emot mycket vatten. (vi har en liten tjej på 15 månader som gillar att kladda) Jag undrar om det är en s´n bra lösning för ett trädäck... hör dig för med en fackkunnig så du inte gör allt jobb förgäves!
 
Misstänker att det var någonting tjockare då, typ frotte? För jag kan inte tänka mig att det skulle kunna ske i en tunnare trasa av typen lakanstyg eller så, de brukar jag hänga på tork utomhus. Men å andra sidan så skrev jag ju inte det, även om det var den typen av trasa jag tänkte på.. Och du har ju helt rätt i att det är dumt att chansa. :)
 
Det jag tänkte på att man mest får lacknafta för pengarna när man köper träolja. Antirötmedel kan man ju alltid blanda i linoljan. Fördelen med linoljan tänkte jag på att dels så vet man att däcket får olja och dels så blir det inte så kostsamt heller. Jag har inte bara provat de billigare oljorna på snabbköpen, utan också de s.k. bra oljorna från färgaffären. Snyggt och fint ett tag, men ganska snart är lacknaftan försvunnen och arbetet ser ogjort ut.

Någon som provat och har erfarenheter?
 
Nej men jag håller med dig på att den där dj*drans oljan - oavsett vilken man köper dyr som billig så försvinner det fan så snabbt. TRIST! Alternativet? Sibirisk lärk? Marksten istället...?
 
Varför inte behandla ditt trädäck med roslagsmahogny - dvs 1/3 linolja, 1/3 balsamterpentin och 1/3 tjära?
Det har vi gjort. Det sägs att det behöver ca 2 veckors torktid, men vårt däck var torrt på ca 1 vecka.
 
Linolja kan vara farligt som sjutton. Men snyggt är det och jag har nästan slutat använda vanlig färg. Det mesta går att använda linolja till. Be färghandlar´n bryta i färg i oljan så ska du se hur snyggt det blir!

Tror dock inte det är så stor risk för självantändning av själva trädäcket, angående torktid så går det att tillsätta torkmedel i linoljan.

Har en liten story om hur farligt det kan vara med linolja om någon orkar läsa...slipade om det lackade furugolvet i gillestugan i fjol. Oljade sen in golvet med linolja bruten i färg så det skulle likna drivved. Skitsnyggt. MEN, tyvärr hade jag varit lite slarvig med slipningen och fått några ränder och streck här och var vilket syns vääääldigt mycket när man oljar.

Gick omkring och var allmänt sur och vresig i fem dagar över resultatet, sen bestämde jag mig för att slipa om och göra det riktigt.

Slipade av golvet igen och fick väl en sisådär 40 liter med slipdamm. Slängde dammet i soptunnan som stod ute under garagtakets överhäng precis bakom nya fina husvagnen. Där i husvagnen sov sonen som inte kunde använda sitt rum i nedervåningen under slipningen.

På morgonen efter kommer killen in och frågar vad sjutton det är som luktar så illa utomhus....går ut och ser att det liksom rinner en fet svart sörja över kanten på soptunnan...en sån där grön standardtunna. Lyfter på locket och PANG..världens eldkvast slår upp mot ansiktet!!!

Tack vare lite dålig syretillförsel så hade det inte tagit eld men gissa om det var hett inne i tunnan. Var nog bara en väldigt kort tidsfråga innan skiten bränt igenom plasten och tagit eld. Stängde snabbt tunnan och hämtade sen vattenslangen!

En meter från garaget och 50 cm från husvagnen där sonen sov...törs inte ens tänka på vilken brasa det blivit.

Så dammet självantände alltså efter 6 dagar då golvet hade varit torrt i 5 eftersom det var tillsatt torkmedel...

Farligt minst sagt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.