Engsson16
Vad ska man välja, klarglas eller kanalplast?
För och nackdelar?
Och från vilket företag?
 
Klarglas brukar se lite trevligare ut men isolerar sämre, tål inte samma snölast och även klarglas får väldigt mycket kondens på insidan.

Kanalplast är precis omvänt men har den stora nackdelen att hela taket blir ännu fulare än vad det ändå skulle vara....

Vill du ha badande under taket som du övervakar genom plasten (stängt tak) måste du ha klarglas.

Funktion eller form?
 
Engsson16
MathiasS MathiasS skrev:
Klarglas brukar se lite trevligare ut men isolerar sämre, tål inte samma snölast och även klarglas får väldigt mycket kondens på insidan.

Kanalplast är precis omvänt men har den stora nackdelen att hela taket blir ännu fulare än vad det ändå skulle vara....

Vill du ha badande under taket som du övervakar genom plasten (stängt tak) måste du ha klarglas.

Funktion eller form?

Hur mycket sämre isolerar det? Och hur lite/mycket ser man igenom kondensen?

Klarglas är betydligt mycket snyggare men de är ju tyvärr en rätt bra prisskillnad mellan dom.

Kanalplast ser ut som ett växthus och jag har hört att det kan börja mögla i kanalerna och man vill ju inte att det ska va grönt om ett par år!?
 
Jag kan inte kvantifiera skillnaden i isolering. Det finns säkert u-värden angivet för taken? Stor skillnad gissar jag.

På ett tak med kanalplast ser man inte igenom alls. På gavlarna har jag "klarglas" och där ser man förstås bättre igenom men inga detaljer pga all kondens.

Man har en speciell sorts tejp i ändarna på kanalplasten som förhindrar att frön växer upp i kanalerna. Jag saknar tejp på några ställen och där växer det små gröna trådar upp i kanalen - jag får, när jag orkar, ta isär modulen och göra rent + tejpa så är det problemet löst. Vanligt mögel i kanalerna har jag inte sett någonstans.
 
Hej
Jag hoppar in i denna tråden.
Jag har efter 8 år mycket problem med mossa och annan växtlighet i kanalplasttaket över poolen.
En rengöring är i planerna, men- vet någon var man kan få tak på den sortens tejp som är hämmande på växtligheten?
mvh
Magnus
 
Googla bara ”kanalplast tejp” så hittar du.
 
Vi valde Albixion Sydney till vårt pooltak och kan inte vara mer än nöjda. Väldigt snyggt blev det med
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.