I
Hej,

Vi har renoverat vår raka trappa vilket innebär att vi lagt Ek steg. Dessa kommer föroljade men man säger att de bör oljas efter montering. Nu har vi använt dem i 1-2 månader och de ser väldigt torra ut på ytan, det har också fått ett och annat märke, troligen från kattorna.

Ektrappsteg i en renoverad raka trappa med synliga användningsspår och torr yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trappa med ekgolv som ser torr ut och har repor, eventuellt från katter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En nyligen renoverad raka trätrappa med eksteg som visar tecken på slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har köpt in Osmo Hårdvaxolja som man ska stryka 2 tunna lager med :

Burk med Osmo Hårdvaxolja och två penslar för oljning av träytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bör man ta ett par tag med något sandpapper först? Säg 120 papper?
Hur mycket kommer detta lukta i huset?
Vissa av stegen är lite korta, här behöver man fylla i med ex Tec7, bör det göras före eller efter hårdvaxet läggs på? Spelar det roll?

MVH
 
  • Gilla
Tobbe80
  • Laddar…
Kör med sandpapper först.
Det luktar lite men inte så farligt.
Jag brukar använda en svamp till osmo.
Fylla i glipor gör du närsom.
 
Slipa med abralon 360/500, behövs inte grövre.

Sen skulle jag applicera hvo med osmos roller
Det ska appliceras i två tunna lager och slipas med abralon mellan lagren.
Mer hvo är inte bättre!

Finns bättre produkter för en trapp då den kommer bli snorhal.
Ger det två veckor sen har hela familjen ramlat i trappen :)
 
I
Myx0x3 Myx0x3 skrev:
Slipa med abralon 360/500, behövs inte grövre.

Sen skulle jag applicera hvo med osmos roller
Det ska appliceras i två tunna lager och slipas med abralon mellan lagren.
Mer hvo är inte bättre!

Finns bättre produkter för en trapp då den kommer bli snorhal.
Ger det två veckor sen har hela familjen ramlat i trappen :)
Vi körde med 120 korn i hela trappan, det behövdes och sen la vi på ett tunt lager med deras special pensel. Det blev lite resning som vi tog bort med 500 papper och sen ett nytt lager. Resultatet blev väldig bra skulle jag säga förutom att det mycket riktigt blev snorhalt efter par dagar.

Förslag på hur man ökar greppet lite utan att förstöra?

Angående lukten så gick den att utstå med lite vädring men det var på gränsen.
 
I
De e kanske Tesa Transparent halkskydd man vill ha om det nu fäster på hårdvxen.

Förpackning av Tesa Transparent anti-halkskyddstejp som är vattentålig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I Ironside skrev:
Vi körde med 120 korn i hela trappan, det behövdes och sen la vi på ett tunt lager med deras special pensel. Det blev lite resning som vi tog bort med 500 papper och sen ett nytt lager. Resultatet blev väldig bra skulle jag säga förutom att det mycket riktigt blev snorhalt efter par dagar.

Förslag på hur man ökar greppet lite utan att förstöra?

Angående lukten så gick den att utstå med lite vädring men det var på gränsen.
Osmo säljer en hårdvaxolja med R9 halkskydd (tror också R11), skulle inte sätta halktejp om det såklart inte är enda alternativet.
Tejpen kommer såklart fastna, men den brukar inte se så rolig ut efter ett tag.

Eftersom det är hög volym lösningsmedel så luktar alla hårdvaxoljor.
 
I
Myx0x3 Myx0x3 skrev:
Osmo säljer en hårdvaxolja med R9 halkskydd (tror också R11), skulle inte sätta halktejp om det såklart inte är enda alternativet.
Tejpen kommer såklart fastna, men den brukar inte se så rolig ut efter ett tag.

Eftersom det är hög volym lösningsmedel så luktar alla hårdvaxoljor.
Låter som att man kanske får lägga på ett lager till då.

Lukten är en sak men hur farligt är det att andas in, obefintligt?
 
I
Pratade med färgbutiken där jag köpte vaxen och de menade på att R9 kräver att man sliper ner och lägger på från grunden, d.v.s man ska inte lägga det på den vax vi redan har. Förövrigt intog de en försvars position eftersom det var de som rekommenderat mig just Osmo silkesmatt. De mande på att jag gjort fel på flera punkter. Dels skulle man börja på 40 sandpapper och gå upp till 120 istälelt för att bara köra 120 som vi gjorde. Sen skulle man absolut inte köra med 500 papper för att ta bort resningen även om det står så på burken, ialllafall inte i en trappa.

Köpte hem TESA halkskyddstejp transparent men det finns ett par uppenbara problem :

- Tejpen är mer vit så den syns ganska tydligt
- Går man med strumpar känns det lite märkligt att det bara sitter en eller möjligen två remsor som greppar i strumpan.
- Har man svarta strumpor så kommer man få svart ludd i trappan
- En rulle kostar 100 kr och har 5m, vi behöver strax över 20m med 2 remsor per steg så det blir ca 500 kr.

Alternativet är annars spray men otydligt om det faktiskt är bättre, antar att hela ytan kommer få en annan glans och risken är att det ser ganska billigt ut. Dessutom kan det bli svårt att återställa om det skulle behövas.

Ska se om jag kan få tag på tillverkaren av Osmo och se vad de säger om att lägga R9 ovanpå befintligt.

Jag brukar vanligen kolla upp grejer på förhand men här har jag uppenbarligen misslyckats och det ser ut att bli krångligt att lösa.
 
Ang halkskyddstejp. Jag köpte 3M tejp, https://www.3msverige.se/3M/sv_SE/p/c/tejper/halkskydd/halkskyddstejp/ som även finns i klart utförande till vår trapp hemma som dock inte är hårdvaxoljad. Tejpen märks inte så mkt tycker jag.

Vad gäller Osmo hårdvaxolja så är den förbannat hal. Vi har sidenmatt hårdvaxolja på landet i en gäststuga på massivt trägolv och jag skulle vara tveksam till att rekommendera den på golv faktiskt. R9 har jag inte provat men möjligtvis den sorten för golv eller trappor.

Jag skulle ärligt talat bita ihop och slipa om trappen och köra endera R9 eller vanlig olja liknande den du hade från början. Dubbelkolla med Welin & Co i vilket fall som helst inför nästa steg.

Hittade detta på Welin&CO
"Hur gör man en hårdvaxoljad trappa mindre halkig?
Om man lagt på för mycket produkt eller slipat för fint kan en hårdvaxoljad yta ibland bli lite hal, men det går att lösa.
Torrpolera de hala trappstegen med rött skurblock. Om trappan fortfarande är hal blanda Osmo 8016 Rengöringsmedel 1:1 med vatten. Bearbeta den våta ytan med rött skurblock, tvätta av ytan med rent vatten inom 5 minuter och låt torka. Upprepa behandlingen vid behov. Vid underhåll av ytan rekommenderas Osmo Underhållsolja 3098 med halkskydd."


https://welinoco.com/vanliga-fragor-och-svar/hur-gör-man-en-hårdvaxoljad-trappa-mindre-halkig
 
  • Gilla
Bakasumi och 1 till
  • Laddar…
I
ClasseClas ClasseClas skrev:
Ang halkskyddstejp. Jag köpte 3M tejp, [länk] som även finns i klart utförande till vår trapp hemma som dock inte är hårdvaxoljad. Tejpen märks inte så mkt tycker jag.

Vad gäller Osmo hårdvaxolja så är den förbannat hal. Vi har sidenmatt hårdvaxolja på landet i en gäststuga på massivt trägolv och jag skulle vara tveksam till att rekommendera den på golv faktiskt. R9 har jag inte provat men möjligtvis den sorten för golv eller trappor.

Jag skulle ärligt talat bita ihop och slipa om trappen och köra endera R9 eller vanlig olja liknande den du hade från början. Dubbelkolla med Welin & Co i vilket fall som helst inför nästa steg.

Hittade detta på Welin&CO
"Hur gör man en hårdvaxoljad trappa mindre halkig?
Om man lagt på för mycket produkt eller slipat för fint kan en hårdvaxoljad yta ibland bli lite hal, men det går att lösa.
Torrpolera de hala trappstegen med rött skurblock. Om trappan fortfarande är hal blanda Osmo 8016 Rengöringsmedel 1:1 med vatten. Bearbeta den våta ytan med rött skurblock, tvätta av ytan med rent vatten inom 5 minuter och låt torka. Upprepa behandlingen vid behov. Vid underhåll av ytan rekommenderas Osmo Underhållsolja 3098 med halkskydd."


[länk]
Utmärkt svar, att jag inte letade där först, tackar!
 
Myx0x3 Myx0x3 skrev:
Slipa med abralon 360/500, behövs inte grövre.

Sen skulle jag applicera hvo med osmos roller
Det ska appliceras i två tunna lager och slipas med abralon mellan lagren.
Mer hvo är inte bättre!

Finns bättre produkter för en trapp då den kommer bli snorhal.
Ger det två veckor sen har hela familjen ramlat i trappen :)
Jag skulle säga att ditt golv är snorhalt pga att du slipat det med så fint papper.
Ett golv som skall behandlas med Osmo hårdvaxolja ska inte slipas med finare papper än 120.
Just för att det då kan bli halt.
 
S SopWa skrev:
Jag skulle säga att ditt golv är snorhalt pga att du slipat det med så fint papper.
Ett golv som skall behandlas med Osmo hårdvaxolja ska inte slipas med finare papper än 120.
Just för att det då kan bli halt.
Trappan var behandlad med olja sedan innan, att slipa med ett abralon gör inget annat än ruggar upp ytan för bättre vidhäftning
att slipa med 120papper skulle ta bort oljan och då måste man slipa om trappan vilket är mer jobb än att bara lätt slipa av den.

som sagt så finns det bättre produkter för denna trappa, som tex underhållsolja
 
I
Antar att det är en smaksak men jag har aldrig gillat den ytan som vanlig träolja ger, däremot hårdvax blir riktigt fint!

Det finns uppenbarligen särskild Osmo hårdvax med halkskydd och det är vad vi borde ha använt här. Eftersom färgbutiken som alltid tidigare givet oss proffsig hjälp sa att silkesmatt skulle funka i trappan så funderade vi inte mer på det. Som tur är ser det dock ut som att det finns en lösning på vårt problem, återkommer med resultat.
 
  • Gilla
janwide
  • Laddar…
I
Vi har ni testat skura ett trappsteg med rött skurblock ihop med lite vatten och man kan se på skrublocket att det lossnar wax men ytan blev faktiskt något halare.

Har pratat med tillverkaren och så här ligger det till.

Om träet är rent så är det viktigt att köra samtliga sandpapper upp till 120, gör man inte det kommer man få problem. Är produkten förbehandlad med någon generell olja som i detta fall så räcker det med 120 korn direkt.

Problemet i vårt fall är att vi taget på för mycket wax, 2 lager är på tok för mycket om materialet redan är till viss del mättad på olja. Det skapas då en "kaka" ovan på som kan bli riktigt hal.

Rekommendationen är att använda deras rengöringsmedel ihop med skurblocken för att få bort en del av den ytliga waxen. Detta ska göras tills man tycker att man fått en tillräckligt sträv yta. Man avslutar då med att lägga på ett lager underhålls wax med halkskydd, detta är inte vanlig olja utan mycket tunnare.

Så, egentligen har vi inte gjort fel, vi har bara fått på lite väl mycket wax på stegen.

I färgbutiken sa man att man själv gjort samma misstag och menade på att deras trappa hade blivit bättre med tiden vilket jag då inte förstod. Men efter tillverkarens beskrivning så förstår jag varför. Tillverkaren ansåg dock inte det var en bra plan att låta trappan slitas till på egen hand eftersom oftast går man på ett specifikt ställe i trappen vilket gör resten av steget halt.

Så nu blir det till att köpa rengöringsmedel och köra på med skrubblocken.
 
  • Gilla
Bakasumi
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.