Hej kunniga och händiga medlemmar!

Vi har en liten staket ute vid gatan. Det ger oss ingen insynskydd. Tänker bygga något högre konstruktion här. Frågan är om det kan fungera om jag montera fast stolpskå med 1,5m distans på toppen av befintlig betong "botten", och använda 180cm långa ~9x9cm stolpar samt vertikal placerade plankor. Hur långa skruvar skulle jag använda i så fall till stolpskår? Om jag inte river bort det befintliga staketet helt kan jag även använda det att förstärka konstruktionen tycker jag (de horisontella plankor kan kanske skruvas fast till de nya stolpar).
Är det en bra/dumm idé? Vad tycker ni om det?
Uppskattar alla konstruktiva kommentarer!
 
  • Metallisk stolpsko för montering av staketstolpar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lågt trästaket med spetsig topp längs trottoarkant, monterat på en betonggrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får inte en tillräckligt stabil infästning i betongen med detta. Ett så högt plank kommer behöva mer än vad du kan få till med skruvar i befintlig betong.
 
  • Gilla
multix och 1 till
  • Laddar…
U
Hyr en riktig borrhammare och borra djupa hål. Limma fast nya stolpskor i hålen med ankarkem.

Fastskruvade stolpskor är ett gissel eftersom anläggningsytan är för liten så det blir ingen ordentlig hävarm för att klara stark vind. Det kan gå om du får bra fäste med skruven i betongen, men då är det mer tur.
 
  • Gilla
multix och 1 till
  • Laddar…
Steel Design Sweden säljer en variant av metall stolpe (tallkobben). Finns tillhörande stolpskå som enligt monteringsanvisning borde kunna skruvas fast till befintlig sten/betongmur.
Kan det fungera? Det blir inte så tät som vid plankor och stolpen är också något lättare.
 
  • Metallstolpe "tallkobben" monterad på stenmur med horisontella träplank mellan stolparna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallstolpe 'Tallkobben' monterad på en trätrall med tillhörande svarta krukhållare fyllda med växter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Monteringsanvisning för metallstolpe med stolpsko på betongplint och jordankare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
U Utsliten och utdömd skrev:
Hyr en riktig borrhammare och borra djupa hål. Limma fast nya stolpskor i hålen med ankarkem.

Fastskruvade stolpskor är ett gissel eftersom anläggningsytan är för liten så det blir ingen ordentlig hävarm för att klara stark vind. Det kan gå om du får bra fäste med skruven i betongen, men då är det mer tur.
Kan man göra så att kapa de befintliga metall stolpar, fylla röret med betong/limm och sticka ner stolpskår i röret? Vilken sorts betong/limm borde användas för det?
 
drbodyjr drbodyjr skrev:
Kan man göra så att kapa de befintliga metall stolpar, fylla röret med betong/limm och sticka ner stolpskår i röret? Vilken sorts betong/limm borde användas för det?
Då behöver du något lim som fäster på glatt metall. Kanske finns någon epoxy som fixar det. KOmmer dock gå åt mycket lim så det kostar nog en slant. Skulle nog gå på @Utsliten och utdömd råd att borra i betongen.

Tänk på att höga staket normalt kräver bygglov.
 
drbodyjr drbodyjr skrev:
Kan man göra så att kapa de befintliga metall stolpar, fylla röret med betong/limm och sticka ner stolpskår i röret? Vilken sorts betong/limm borde användas för det?

Jag gjorde exakt detta, använde Hilti Hit, tror det var HY-200A (mest för att jag hade massor liggande.
Cirkus 1,2 m högt. stolpskorna sitter som berget men jag borde använt genomgående skruv och klämt regelstolpen istället för fransmän, det har börjat ricka lite efter barn som inte orkade gå runt till grindhålet när de kom hem från skolan..
 
drbodyjr drbodyjr skrev:
Kan man göra så att kapa de befintliga metall stolpar
Det är möjligt att jag helt missförstår men mest naturligt tycker jag vore att behålla de befintliga ingjutna stolparna då dessa verkar stabila och bygga det nya staketet "på" dessa. Eller?

Svarta trästolpar ingjutna i betong som en del av ett befintligt staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut att vara ca 1 tum ( 25 mm ) kanske ögat luras lite,. dom är nog en bra bit ner i betongen och sitter bra, en fyrkansprofil som är så stor att den skvalpar mycket träs över, riktas in i linje med dom andra och fylles med sluring. ( lite lös betong, ( cement och fin sand i )) och en liten mössa på topp. Klart blir nya spjälor men fästet finns. Knaka lite med hammare på profilen när sluringen fylls på, lite i taget. så luften går ut.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det är möjligt att jag helt missförstår men mest naturligt tycker jag vore att behålla de befintliga ingjutna stolparna då dessa verkar stabila och bygga det nya staketet "på" dessa. Eller?

[bild]
Tänkte på det också, men de ingjutna stolparna är allt för korta för en 180 hög staket som ger mig insynskydd. Eller?
 
Bara att en längre profil och trä över.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.