Jag har tagit bort all gammal puts i badrummet (källare under mark) och skall puts om väggarna och sätta kakel direkt på puts. Kan man använda vilket putsbruk som helst ?

//Håkan
 
Nej, det kan man inte. Det behöver vara starkare bruk än rent E-bruk, men det får ju inte vara för starkt, så att det spricker eller släpper från din mur. Normalt använder man B- eller C-bruk, och C är nog det säkrare kortet på en äldre mur.
 
OK, tack för svaret.
Det är betonghålsten, men det förändrar väl inte ditt svar ?

//Håkan
 
Jag är ingen putsexpert. Ring till Maxit och kolla med dem för säkerhets skull, om ingen annan här kommer med ett bättre svar. :)
 
Jag hade först använt ett färdigt grundningsbruk o stänkt över väggarna..sä är du säker på att putsbruket fastnar sen
..sedan kan du ha ett b el c-bruk..jag hade använt ett b-bruk
 
Är det vad som kallas 'slamma' ?
Var i ligger skillnaden i B vs. C-bruk vad gäller själva utförandet/användandet av bruket ?
Jag har putsat två väggar med C-bruk som blev si-så-där, men nu är det kakel som står på spel, så det gäller att skärpa sig.
 
Ingen skillnad i utförandet i princip, men B-bruk innehåller mer cement vilket gör det starkare och mindre elastiskt.
 
ok, tack för all hjälp. Vi kör på B-bruk.
...Och tack till dig Jon_h (och andra på detta forum)- jag har med din hjälp lagt nytt avlopp(läs golvbrunn), isolerat och gjutit golv, lagt värmeslinga och flytspacklat. Jag har aldrig gjort detta tidigare (och kommer ej heller att göra om det), men nu känns det som det värsta är gjort.
...men när jag tänker efter så skall jag och tjejen komma överens om kakel och klinker, och det är nog inte så lätt det heller...

//Håkan
 
ähh, va fasiken, en fråga till skadar väl inte.
Spelar det någon roll om man skarvar puts, dvs, gör en 3-meterslänga i två vändor ? Efter som jag skall ha kakel så spelar inte de estetiska skarvarna någon roll.....men finns det något praktiskt fel i att putsa lite 'då och då' ?
 
Nej, det kan eventuellt blir ett estetiskt problem om putsen är synlig. Annars är det inga bekymmer att göra så.
 
OK, tack Jon!
 
Så lite så. :)
 
Jag ska foderdra en 4 meter lång rak skorsten. Jag kommer att använda C - bruk. Är det någon som vet hur bruket ska blandas för att få bästa vidhäftning?
Tobys
 
M
Tobys:

Har hört att folk drar kanaler med c-bruk som de blandar i primer i, just för vidhäftning. Är inte säker på blandningsförhållanden men kan ta reda på det.
 
MaxPax skrev:
Tobys:

Har hört att folk drar kanaler med c-bruk som de blandar i primer i, just för vidhäftning. Är inte säker på blandningsförhållanden men kan ta reda på det.
Kan du ta reda på det? Vilken slags primer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.