Hej!

Har en äldre diskmaskin från Gram, ca 10 år. Har problem med att den ibland inte diskar rent.
Jag har:
Gjort rent spolarna
Sett att de rör sig
Gjort rent silen
Kör med Yes disktabletter

Men när jag läste gamla inlägg här på forumet förstod jag att jag borde fylla på salt oxå. Aldrig gjort nån gång ska jag erkänna. Och när jag skruvade av locket till saltbehållaren rann det ut vatten. Det var väl inte så bra, eller?

Det står även vatten i avloppet under silen. Det trodde jag var normalt men nu blev jag osäker.

Vad göra? Har ni smarta, praktiska människor nåt tips?? Öppen saltbehållare i en diskmaskin med synligt vatten runt kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen diskmaskin visar spolararm, saltbehållare och uppsamlad vatten i botten nära silen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inuti en äldre diskmaskin med öppet saltbehållarlock och synligt vatten i avloppet under silen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för hjälp! :D// XMian
 
XMian XMian skrev:
Hej!

Har en äldre diskmaskin från Gram, ca 10 år. Har problem med att den ibland inte diskar rent.
Jag har:
Gjort rent spolarna
Sett att de rör sig
Gjort rent silen
Kör med Yes disktabletter

Men när jag läste gamla inlägg här på forumet förstod jag att jag borde fylla på salt oxå. Aldrig gjort nån gång ska jag erkänna. Och när jag skruvade av locket till saltbehållaren rann det ut vatten. Det var väl inte så bra, eller?

Det står även vatten i avloppet under silen. Det trodde jag var normalt men nu blev jag osäker.

Vad göra? Har ni smarta, praktiska människor nåt tips??[bild] [bild] [bild]

Tacksam för hjälp! :D// XMian
Ja, alltså spolarmarna har jag gjort rent och inga spolar :crysmile:
 
XMian XMian skrev:
Ja, alltså spolarmarna har jag gjort rent och inga spolar :crysmile:
Ok, har hittat svaret - det ska vara vatten i saltbehållaren.
 
A
Hej
Om du har bra vatten så behöver du inte salt. Och det är normalt att det rinner över vatten om du öppnar på locket. Det är även normalt att det står lite vatten i botten.
Tar den in vatten?
Om du hör motorn och inget vatten kommer ut så kan det vara spolarmdväxlaren eller pumpimpellern. Den här är av turkisk tillverkning och jag skulle inte lägga pengar på denna.
 
  • Gilla
XMian
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Hej
Om du har bra vatten så behöver du inte salt. Och det är normalt att det rinner över vatten om du öppnar på locket. Det är även normalt att det står lite vatten i botten.
Tar den in vatten?
Om du hör motorn och inget vatten kommer ut så kan det vara spolarmdväxlaren eller pumpimpellern. Den här är av turkisk tillverkning och jag skulle inte lägga pengar på denna.
Vi bor i Varberg och där är rätt så mjukt vatten, 4dH tror jag, så då behövs kanske inget salt ändå. Nice!

Öppnar jag maskinen när den är igång så blir jag ju blöt - så det verkar funka bra i övrigt. Dock blir inte disken ren alltid. Har läst en massa i andra trådar om sandig disk. Så kanske är det nåt annat problem.
Har iaf fattat att det är högsta temperatur som gäller. :D
electroluxaren skrev:
Hej
Om du har bra vatten så behöver du inte salt. Och det är normalt att det rinner över vatten om du öppnar på locket. Det är även normalt att det står lite vatten i botten.
Tar den in vatten?
Om du hör motorn och inget vatten kommer ut så kan det vara spolarmdväxlaren eller pumpimpellern. Den här är av turkisk tillverkning och jag skulle inte lägga pengar på denna.
electroluxaren skrev:
Hej
Om du har bra vatten så behöver du inte salt. Och det är normalt att det rinner över vatten om du öppnar på locket. Det är även normalt att det står lite vatten i botten.
Tar den in vatten?
Om du hör motorn och inget vatten kommer ut så kan det vara spolarmdväxlaren eller pumpimpellern. Den här är av turkisk tillverkning och jag skulle inte lägga pengar på denna.
 
A
XMian XMian skrev:
Vi bor i Varberg och där är rätt så mjukt vatten, 4dH tror jag, så då behövs kanske inget salt ändå. Nice!

Öppnar jag maskinen när den är igång så blir jag ju blöt - så det verkar funka bra i övrigt. Dock blir inte disken ren alltid. Har läst en massa i andra trådar om sandig disk. Så kanske är det nåt annat problem.
Har iaf fattat att det är högsta temperatur som gäller. :D
Har du sandig disk och mjukt vatten kan det vara att diskmedlet ej löses upp helt, kanske ställer du in för rena tallrikar
 
electroluxaren skrev:
Har du sandig disk och mjukt vatten kan det vara att diskmedlet ej löses upp helt, kanske ställer du in för rena tallrikar
Stort tack för att du orkar svara på inlägg såhär!

Kan det va så, alltså? Jag kör ju med Yes platinum och maskinens autoprogram, 55-65 grader och jo, jag brukar skölja tallrikarna lite innan jag sätter ner dom. Kanske är det som är felet! Får pröva att skippa sköljningen!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.