Jag undrar lite kring en faktura jag fått från ett snickeriföretag där de gjort inköp åt mig. De har räknat som följer:
100:- pris för vara + 25:- i moms= 125:-
Påslag om 40% = 50:- = 175:-
Moms på 175:- = 43.75
Summa för mig: 218.50

Jag har fått kopior på original inköpsfakturor.

Nu handlar det såklart om något större summor än 100:- i grundpris :).

Jag har tidigare betalat följande
Inköpspris redovisat utan moms 100:-
Ev påslag, säg 40 % =160:-
Moms på 160:- = 40:-
Summa 200:-

Är båda sätten korrekta? Är det mer en avtalsfråga?

Tacksam för input!
 
  • Gilla
Mini_majs
  • Laddar…
Jag har svårt se detta som ok - snarare slarv. Jag fakturerar alltid materialinköp med nettopris och lägger på momsen sist.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
H HLen skrev:
Är båda sätten korrekta? Är det mer en avtalsfråga?
Möjligen om ni avtalat att det ska räknas helt märkligt... :crysmile:

Nej detta måste vara (slarv)fel. Det kan aldrig vara rätt att lägga på moms två gånger.

Kostar något i inköp exklusive moms 100 kronor och du ska betala ett påslag på 40 procent ska du betala 140 kronor exklusive moms. Med moms blir det 1,25*140, alltså 175 kronor och inte 200:- som du skriver. Du verkar räkna med 60 procent påslag när du får ditt totalpris till 200:-.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
C
H HLen skrev:
Är det mer en avtalsfråga?
Moms är aldrig en avtalsfråga. Det räknas ut, redovisas, osv. enligt momslagen. I det avseendet är säljaren bara skatteverkets förlängda arm och hanterar momsen för vidare befordran till skatteverket, dvs. det går inte att kalla något för moms som man hade tänkt stoppa i fickan.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 7 till
  • Laddar…
Momsen blir ju riktig i slutändan oavsett. Det enda med första varianten är att påslaget blir lite högre än 40% bara........
 
  • Haha
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Momsen blir ju riktig i slutändan oavsett. Det enda med första varianten är att påslaget blir lite högre än 40% bara........
Blir det? Mitt slutpris blir ju högre? Jag får sätta mig i lugn o ro och räkna.
 
H HLen skrev:
Blir det? Mitt slutpris blir ju högre? Jag får sätta mig i lugn o ro och räkna.
Ja momsen räknas ju på slutpriset oftast ändå.Momsen spaltas inte upp så där i ett faktureringsprogram iallafall. I vilket fall som helst menar jag inte att du betalar lika i båda fallen, i det första betalar du såklart mer.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Momsen blir ju riktig i slutändan oavsett.
Det blir det väl inte. I exemplet läggs moms på två gånger:

Exempel på felaktig momsberäkning med siffror och kalkyler som visar pris för vara, påslag, moms och total summa.

Vilken moms hantverkaren sedan redovisar till Skatteverket är okänt och den kan ju vara "rätt". Beräkning som den redovisas till kund är dock tokig.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det blir det väl inte. I exemplet läggs moms på två gånger:

[bild]

Vilken moms hantverkaren sedan redovisar till Skatteverket är okänt och den kan ju vara "rätt". Beräkning som den redovisas till kund är dock tokig.
Ja skrivet sådär ja men vem skriver handskrivna kvitton idag? Finns inga funktioner till att lägga påslag på redan momsade belopp och sen moms igen i nå elektroniska faktureringsprogram.
 
TS exempel ser väldigt tokigt ut.
Dom första 100:- med sin moms på 25:- är med en gång till när det multipliceras med 1,25 efter påslaget.
 
S Stefan1972 skrev:
Ja skrivet sådär ja men vem skriver handskrivna kvitton idag?
Vi måste väl tro på att det är specificerat som TS skriver. Om det är skrivet för hand eller ej framgår väl inte och det spelar väl heller ingen roll.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
C
Rätt skall vara:

Vara: 100 kr (ex moms)
Påslag 40%: 40 kr (ex moms)
Moms 25% på 140 kr: 35 kr
Summa att betala: 175 kr

Alternativt:

Vara: 125 kr (ink moms)
Påslag 40%: 50 kr (ink moms)
Summa att betala: 175 kr
(I summan ingår moms med 35 kr [175 x 0,2])
 
  • Gilla
SkruvadVision och 12 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vi måste väl tro på att det är specificerat som TS skriver. Om det är skrivet för hand eller ej framgår väl inte och det spelar väl heller ingen roll.
Jag ser det bara som ett fult sätt att tjäna lite mer.........finns ju som sagt ingen logisk förklaring bakom det hela.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Jag ser det bara som ett fult sätt att tjäna lite mer.........
Mycket möjligt. Eller så har han bara ingen susning...
 
Det är gränsfall olagligt och definitivt mycket olämpligt att formulera en faktura så.

Momslagen säger att både momsbelopp och beskattningsunderlag ska framgå av fakturan.

Om olika delar av fakturan innehåller olika uppgifter blir det då problem. Även om det går att resonera sig fram till vad som menas är avsikten med lagen att de olika uppgifterna moms, momssats, underlag ska redovisas separat att dessa då enkelt kan kontrolleras.

I övrigt håller jag med ovanstående, troligt slarv och mycket ovanligt och konstigt beräkningssätt.
 
  • Gilla
Ankmamma och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.