Nissens Nissens skrev:
Och visst får man borra och hamra vid behov typ från kl 6:00-22:00. Och knappast undantagsvis.
Det handlar väl lite om hur man definierar undantagsvis. Jag hävdar dock att man inte får "borra och hamra" kontinuerligt från 06:00 till 22:00 alla dagar i veckan, år efter år... Så ja, undantagsvis exempelvis i samband med inflyttning, renovering, ommöblering och liknande aktiviteter. Och visst kan dessa hålla på ett bra tag men de är fortfarande ett undantag från det normala boendet som inte är att "borra och hamra" hela dagarna.
 
  • Ledsen
Veronica.
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Man kan inte vräkas för att man har barn i bostaden.
Nej knappast i normalfallet men man kan nog vräkas om man använder bostaden på ett orimligt sätt och det skulle exempelvis säkert kunna anses orimligt att ha väldigt många barn i bostaden i förhållande till bostadens storlek och tänkta användning.
 
  • Arg
Veronica.
  • Laddar…
Jag skulle mörda mina grannar om de började 06. Jag går inte ur sängen tidigast åtta på vardagar och helös tinte före 10 på helger. Vi lever inte i ett bondesamhälle längre där man måste upp och mata korna med tuppen.

Enda gången jag klagat var just på en granne som lät hantverkarna börja vid typ 7 på helgen. Det var droppen för mig.
 
  • Gilla
Veronica.
  • Laddar…
Claes Sörmland
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag skulle mörda mina grannar om de började 06. Jag går inte ur sängen tidigast åtta på vardagar och helös tinte före 10 på helger. Vi lever inte i ett bondesamhälle längre där man måste upp och mata korna med tuppen.

Enda gången jag klagat var just på en granne som lät hantverkarna börja vid typ 7 på helgen. Det var droppen för mig.
Jag tror du lever i en liten bubbla och du tycks inte vara ensam noterar jag vad gäller grannarna i innerstaden. Men vänta till du tar dig ut i förorten, då blir det 06:00 för dig också. Du måste ju lyckas putta ut de trötta ungarna så att de hinner till Höglandsskolan. Och sen ska det köas med bilen i 45 min.
 
  • Gilla
  • Arg
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror du lever i en liten bubbla och du tycks inte vara ensam noterar jag vad gäller grannarna i innerstaden. Men vänta till du tar dig ut i förorten, då blir det 06:00 för dig också. Du måste ju lyckas putta ut de trötta ungarna så att de hinner till Höglandsskolan. Och sen ska det köas med bilen i 45 min.
En väldigt stora bubbla som kallas city :D
 
  • Gilla
Veronica.
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du måste ju lyckas putta ut de trötta ungarna så att de hinner till Höglandsskolan. Och sen ska det köas med bilen i 45 min.
Sånt sköter väl Jeeves?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Sånt sköter väl Jeeves?
Min underbara sambo är morgonpigg så hon löser mornarna så jag får sova. Och om man flyttar till villa så kan ju ungarna gå själva till skolan.. Men visst de dagarna man måste vara på kontoret så blir det ju värre. Nu efter corona så är det ju max en gång veckan dock. Men borde klara mig gå upp åtta om jag ska vara på kontoret vid 9
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag skulle mörda mina grannar om de började 06. Jag går inte ur sängen tidigast åtta på vardagar och helös tinte före 10 på helger. Vi lever inte i ett bondesamhälle längre där man måste upp och mata korna med tuppen.

Enda gången jag klagat var just på en granne som lät hantverkarna börja vid typ 7 på helgen. Det var droppen för mig.
Välkommen att se dig om i Sverige hur många som börjar vid sjutiden och även måste vara uppe före sex för att hinna till arbetet eller lämna barn Lite respekt för andra bör du nog skaffa dig och inte raljera om ett bondesamhälle du aldrig upplevt.
 
  • Gilla
  • Arg
Veronica. och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Välkommen att se dig om i Sverige hur många som börjar vid sjutiden och även måste vara uppe före sex för att hinna till arbetet eller lämna barn Lite respekt för andra bör du nog skaffa dig och inte raljera om ett bondesamhälle du aldrig upplevt.
Det är likadant med vintertid varför ska de morgonpigga bönderna bestämma att få en timme mer ljus på morgonen. Bättre den timmen läggs på eftermiddagen
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är likadant med vintertid varför ska de morgonpigga bönderna bestämma att få en timme mer ljus på morgonen. Bättre den timmen läggs på eftermiddagen
Och nu hade du fel igen, man vet inte om du skämtar eller enbart har ett lite "smalare" synsätt.
 
  • Arg
Veronica.
  • Laddar…
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag skulle mörda mina grannar om de började 06. Jag går inte ur sängen tidigast åtta på vardagar och helös tinte före 10 på helger. Vi lever inte i ett bondesamhälle längre där man måste upp och mata korna med tuppen.

Enda gången jag klagat var just på en granne som lät hantverkarna börja vid typ 7 på helgen. Det var droppen för mig.
Skulle tro att samma regler gäller för dig som för alla andra.
 
A AndersS skrev:
Och nu hade du fel igen, man vet inte om du skämtar eller enbart har ett lite "smalare" synsätt.
Sommartid eller normaltid är 2 timmar plus. Medans vintertid 1 timme plus. Mao för att ge mer solljus på morgonen. Det blir sämre för oss som vill ha solljus på eftermiddagen.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Sommartid eller normaltid är 2 timmar plus. Medans vintertid 1 timme plus. Mao för att ge mer solljus på morgonen. Det blir sämre för oss som vill ha solljus på eftermiddagen.
Felet var att för över hundra år sedan prövade man med sommartid för att ge arbetarna mera användbar fritid, men att "bondesamhället" inte ville ha det. Men nu är vi långt från störande köksfläkt.
 
A AndersS skrev:
Felet var att för över hundra år sedan prövade man med sommartid för att ge arbetarna mera användbar fritid, men att "bondesamhället" inte ville ha det. Men nu är vi långt från störande köksfläkt.
Kanske är du som har ett smalt synsätt tänk på det? Vi är ganska många som vill ha sol på eftermiddagen inte morgonen. Dock är sommartiden normaltid. Vi är UTC +2. UTC +1 är undantaget
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Kanske är du som har ett smalt synsätt tänk på det? Vi är ganska många som vill ha sol på eftermiddagen inte morgonen. Dock är sommartiden normaltid. Vi är UTC +2. UTC +1 är undantaget
Är väl snarare att CET +1 (UTC+1) är våran normaltid?
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.