Håller på att ansöka om startbesked på ett bygglovsbefriat skärmtak på 15 kvm. Blev nekad av handläggaren för hen tycker att skärmtaket inte är en enkel konstruktion och att bärigheten inte är på huset utan på stolparna.

Måste skärmtak vara av enklare tak? Vad skulle ni gjort för ändringar?

3D-rendering av ett modernt hus med ett skärmtak som stöds av stolpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-rendering av en modern villa med ett skärmtak stödd av stolpar och integrerat med huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Textdokument som beskriver regler för bygglovsbefriade skärmtak och handläggarens bedömning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Går det att ändra konstruktionen så att den inte har inre stolpar utan bärs av huset ist? Exteriört kan det kanske se likadant ut.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Förmodligen att ta bort stolparna så löser sig problemet.

varför söker du inte om ett bygglov istället?
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Jag håller nog med handläggaren, lite för komplext för att gå under "enkelt", där är det nåt i stil med nedanstående som avses.
Sök bygglov, något som faller in under "enkelt" skulle antagligen se konstigt ut.

Skarmtak-glas.jpg
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
LaszloToth LaszloToth skrev:
Förmodligen att ta bort stolparna så löser sig problemet.

varför söker du inte om ett bygglov istället?
Blir det inte svårt att bygga en sån konstruktion utan stolpar?

Går inte söka bygglov, redan maxat. Har bara kvar 15 kvm attefall men då får inte vara ihop med huset
 
3D-rendering av en modern husfasad med en entrétakstödd av en svart metallstolpe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tror ni det skulle funka med två smalare metallstolpar
 
Boverket ser inget hinder mot att ett skärmtak även bärs upp av hörnstolpar, men det får inte vara konstruktionsmässigt fristående från huvudbyggnaden. https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ningsplikt/bygglovbefriade-atgarder/Skarmtak/

Handläggarens bedömning om "har inte bäring i bostadshuset" håller förmodligen inte för en prövning.

Däremot tycker jag att handläggaren har helt rätt i att det inte är "av enkel konstruktion". Din andra skiss ser bättre ut ur det avseendet, och borde få godkänt (även om det kanske krävs överklagande för att handläggaren gör en ovanlig tolkning av "ha bäring i").
 
  • Gilla
hempularen och 4 till
  • Laddar…
K kabelkaparen skrev:
Boverket ser inget hinder mot att ett skärmtak även bärs upp av hörnstolpar, men det får inte vara konstruktionsmässigt fristående från huvudbyggnaden. [länk]

Handläggarens bedömning om "har inte bäring i bostadshuset" håller förmodligen inte för en prövning.

Däremot tycker jag att handläggaren har helt rätt i att det inte är "av enkel konstruktion". Din andra skiss ser bättre ut ur det avseendet, och borde få godkänt (även om det kanske krävs överklagande för att handläggaren gör en ovanlig tolkning av "ha bäring i").

Ring bygglovshandläggaren och bestäm träff för ett möte. Ta med lite fikabröd att bjuda på, t ex en vetekrans och lite pepparkakor.
Det borde göra att det går lite smidigare med skärmtaket.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
A Alex Holmén skrev:
Blir det inte svårt att bygga en sån konstruktion utan stolpar?

Går inte söka bygglov, redan maxat. Har bara kvar 15 kvm attefall men då får inte vara ihop med huset
Har du även byggt en Attefallstillbyggnad?
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
R Riverground skrev:
Har du även byggt en Attefallstillbyggnad?
Kommer bygga 30 kvm till carport, så har 15 kvm attefallsbyggnad som jag kan bygga. Men attefallshus får inte vara ihop med huset
 
A Alex Holmén skrev:
Kommer bygga 30 kvm till carport, så har 15 kvm attefallsbyggnad som jag kan bygga. Men attefallshus får inte vara ihop med huset
Idag får du bygga friggebod och attefallsbyggnad utan bygglov, totalt 45kvm, av det ska du bygga en carport på 30kvm?

Du får även bygga en Attefallstillbyggnad om 15kvm.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...gglovbefriade-atgarder/tillbyggnad-max-15-m2/

Om din konstruktion skulle kunna räknas som en tillbyggnad kan du se i länken nedan, t ex Farstukvist är intressant.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/anmalningsplikt/byggnader/tillbyggnad/
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
R Riverground skrev:
Idag får du bygga friggebod och attefallsbyggnad utan bygglov, totalt 45kvm, av det ska du bygga en carport på 30kvm?

Du får även bygga en Attefallstillbyggnad om 15kvm.
[länk]

Om din konstruktion skulle kunna räknas som en tillbyggnad kan du se i länken nedan, t ex Farstukvist är intressant.
[länk]
Det stämmer, 30 kvm är till carporten. 15 kvm attefallshus får inte vara sammankopplat med huset, vill därför bygga 15 kvm skärmtak. Men då säger handläggaren att taket måste vara enkel konstruktion och inga stolpar fram


3D-rendering av en modern enplansvilla med integrerat skärmtak utan stolpar i trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Vad jag tror att Riverground menar, är Attefallstillbyggnad på 15 kvm. Du har rätt att både bygga en attefallsbyggnad på 30 kvm, som måste vara fristående. Och en Attefallstillbyggnad på 15 kvm, som då måste hänga ihop med huvudbyggnaden. Utöver detta får du även bygga en fristående friggebod på 15 kvm, som inte kräver bygganmälan. Det finns olika regler om placering i förhållande till tomtgräns, höjder osv. som måste uppfyllas, utöver storleksbegränsningarna.

Och så får man dessutom bygga 15 kvm skärmtak, som du försökt få göra nu. Men jag ser ingen anledning till att ditt skärmtak inte skulle kunna vara en attefallsutbyggnad istället. Nackdelen är att då har du förbrukat din rätt till attefallsutbyggnad. Attefallstillbyggnad får inte byggas samtidigt som huset. Du måste ha slutbesked på huset (eller den del som attefallstillbyggnaden skall kopplas till), innan du kan få starttillstånd för attefallstillbyggnaden.
 
  • Gilla
Alex Holmén och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Vad jag tror att Riverground menar, är Attefallstillbyggnad på 15 kvm. Du har rätt att både bygga en attefallsbyggnad på 30 kvm, som måste vara fristående. Och en Attefallstillbyggnad på 15 kvm, som då måste hänga ihop med huvudbyggnaden. Utöver detta får du även bygga en fristående friggebod på 15 kvm, som inte kräver bygganmälan. Det finns olika regler om placering i förhållande till tomtgräns, höjder osv. som måste uppfyllas, utöver storleksbegränsningarna.

Och så får man dessutom bygga 15 kvm skärmtak, som du försökt få göra nu. Men jag ser ingen anledning till att ditt skärmtak inte skulle kunna vara en attefallsutbyggnad istället. Nackdelen är att då har du förbrukat din rätt till attefallsutbyggnad. Attefallstillbyggnad får inte byggas samtidigt som huset. Du måste ha slutbesked på huset (eller den del som attefallstillbyggnaden skall kopplas till), innan du kan få starttillstånd för attefallstillbyggnaden.
Jag har tagit upp detta med handläggaren, att jag bygger skärmtaket som en attefallstillbyggnad men hon svarade så här:
”Då kvarstår attefallstillbyggnad om 15 kvm. Enligt Boverkets uppfattning måste en attefallstillbyggnad ha någon bruttoarea. Det innebär att en tillbyggnad som inte medför någon bruttoarea, till exempel ett skärmtak, inte kan vara en attefallstillbyggnad. Så i ert fall måste taket även ha väggar.”
 
Lite förvirrad här, bygglovsbefriat skärmtak enligt pbl 9:4 kräver enligt pbf 6:6 inte anmälan så varför inväntar du startbesked?
 
  • Gilla
Alex Holmén och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.