Hej,

Nyss flyttat in ett hus med inredd vind med ett fönster på vardera kortsida och totalt 4 takfönster. Nu har det börjat bli kallare och det har varit så kallt som 16 grader som kallast, inte särskilt poppis hos bonusdottern :)
De två elementen (bergvärme) värmer på bra och vi bytte precis till nya glaskassetter i takfönstrena då de gamla var punkterades och från nittiotalet. Trots dessa åtgärder är det fortsatt för kallt och det har så slagit mig att det inte finns några ventilationsventiler i vägg eller fönster. Min teori är att om jag skulle installera något av dessa skulle varmluft vandra upp från våningen under effektivare. Vad tror den samlade expertisen, skulle detta kunna fungera?

Förstår givetvis att våningen är bristfälligt isolerad men vill kolla vad jag kan uppnå för resultat med relativt små ingrepp.

Tacksam för svar och input
 
Normalt är ventilerna i fönster och vägg till för tilluft vilket innebär att du släpper in mer kall luft. Frånluft som du vill åstadkomma finns det lite olika lösningar på.

I gamla hus användes ofta murstocken som gjorde att det blev ett automatiskt drag då varm luft vill stiga och när man eldade ökade denna effekten, därav tappar man mycket av ventilationen när man går från eldning till tex en värmepumps om ni har.

Frånluft vill man typiskt ta från orena utrymmen såsom kök, badrum och förråd. Enkla åtgärder för att komplettera sin ventilation kan vara en badrumsfläkt som är på konstant, en fläkt vid spisen som har ett konstant grundflöde eller att man sätter en fläkt på kanalen i murstocken.

Men beroende på hur du får din tilluft, som förmodligen är utifrån ouppvärmd så kommer ökad ventilation endast att sänka värmen i ditt hus.

Vet du vad du har för framledningstemperatur?

En sak man kan göra för att se status på isolering är att filma med värmekamera.
 
  • Gilla
Solar53
  • Laddar…
Iom att ni har bergvärme och det finns två element som får sin värme därifrån , går det enkelt sätta fler element?
 
Eller element med flera paneler. Vilka element sitter där idag? Storlek och antal paneler i varje element?
 
Byte till större radiatorer löser säkert ditt problem. Men säkerställ först att du inte har för lågt tryck i systemet. I så fall kan det bli svårt att få upp temperaturen högst upp i huset.
 
ecb182 ecb182 skrev:
Byte till större radiatorer löser säkert ditt problem. Men säkerställ först att du inte har för lågt tryck i systemet. I så fall kan det bli svårt att få upp temperaturen högst upp i huset.
Tack! Bytte tryckkärlet, det var lite trött men nu har jag säkerställt 10m vattentryck.
 
Tack för alla svar. 4st takfönster (75x140cm) utan några element under resulterar i ett rejält kallras. Tänker att jag börjar med att köpa några billiga element som nedan och ställer längs väggen under fönstren. Hoppas på att det hjälper om de går på relativt låg värme så inte elräkningen ökar allt för mycket :)

https://www.bauhaus.se/basic-oljef-radiator-bi-metall#yotpo-recension
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.