AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De flög rakt över visningen och måste gjort bränsledumpning för det stank flygfotogen. Ouch. :)
Det är förbjudet (och väldigt oekonomiskt) för flygplan att dumpa bränsle annat än vid ett nödläge, tex om flygplanet måste nödlanda direkt efter start. Det var nog avgaser du kände.
 
The_Andy_Pandy Anders $ skrev:
Hej,
vi sitter i en något irriterande situation. Köpt hus, kalkylen ser riktigt bra ut men så har det knasat sig totalt. Vi får inte lägenheten såld på grund av att det helt plötsligt dykt upp flera lägenheter i samma storlek i de tre föreningar som ligger i på samma plats. Det har helt enkelt tagit stopp för oss alla. En blev bortplockad för att de insåg att de inte skulle kunna sälja nu, en annan har lossnat så förhoppningsvis så är det som gör att denna propp löser sig men risken är fortfarande att vi kanske inte får vår såld på den 1,5 månad vi har på oss.

Banken förklararde så "vänligt" för min fru att får ni den inte såld, då är ni rökta. Jag köper konceptet men något måste gå att göra tycker jag. Inte så att lägenheten inte kommer gå att sälja, det är bara en fråga om exakt när.

Vad är er erfarenhet gällande banker och sådant här? Vi kan antagligen skrapa ihop pengar till att lösa lånet på lägenheten via familjen för att köpa oss lite tid men frågan är om banken verkligen bryr sig om det utan att de kommer fortsätta kräva att ett kontrakt måste vara påskrivet, annars blir det per automatik ett kontraktsbrott mot säljaren av huset och så kan vi vinka hej då till den miljon vi lagt in som handpenning.

Börjar bli lite desperat, har någon några tips?

Låter som utgångspris är för högt , sänk och sälj, marknaden i Stockholm kokar ju just nuSålde just själv för 181.000kr/kvm
Kör så det ryker
 
N Nps skrev:
behåll lägenheten och hyr ut den.
De flesta banker har gjort gemensam sak för att hindra spekulation, man finansierar som regel inte mer än en permanentbostad, så det kommer nog inte att vara en framkomlig väg. Brf har också åsikter om den lösningen. Stadgarna i de flesta brf tar klart avstånd från andrahandsuthyrning, föreningen vill ha boende som vårdar både yttre och inre miljö varsamt och därför vill de att du som bor också verkar för den utvecklingen. De vill absolut inte hamna i ett läge där du hyr till ”svartepetter” som får besittningsrätt och kostar de andra medlemmarna både obehag och kostnader. Har du köpt lägenheten för kontanta medel och brf:s stadgar tillåter andrahandsuthyrning så är ditt förslag såklart helt gångbart.
 
  • Gilla
Husbuggy
  • Laddar…
Byt mäklare !!

I våras sålde jag mina föräldrars lägenhet, köparen budade upp rejält säkert över dens smärtgräns. Sedan skulle ju köparens lägenhet säljas. Köparen hade nog för höga förväntningar på sin lägenhet alt så hade mäklaren gett dem det. Lägenheten lyckades inte säljas. Massa strul. Banken beviljade brygglån mot att köparen bytte mäklare!
För ca 10 år sedan skulle vi sälja vårt radhus, samma helg var det visning på ytterligare, två st exakt lika på några minuters avstånd. Alla tre blev snabbt sålda.

Med rätt mäklare kommer ni lyckas sälja konstigt att inte banken ställt det kravet !
 
M MiaSthlm skrev:
Byt mäklare !!

I våras sålde jag mina föräldrars lägenhet, köparen budade upp rejält säkert över dens smärtgräns. Sedan skulle ju köparens lägenhet säljas. Köparen hade nog för höga förväntningar på sin lägenhet alt så hade mäklaren gett dem det. Lägenheten lyckades inte säljas. Massa strul. Banken beviljade brygglån mot att köparen bytte mäklare!
För ca 10 år sedan skulle vi sälja vårt radhus, samma helg var det visning på ytterligare, två st exakt lika på några minuters avstånd. Alla tre blev snabbt sålda.

Med rätt mäklare kommer ni lyckas sälja konstigt att inte banken ställt det kravet !
Rent krasst är det den mäklare som sålt mest i området vi har. Inget snack om saken. Hans betyg är skyhöga och ett av skälen till att banken inte hade några som helst problem att de oss brygglånet var det faktum att de visste exakt vem det var och har stort förtroende för honom. Problemet för banken är också att deras egna mäklare som höll på första tre veckorna gjorde bort sig ordentligt så de håller sig nog långt ifrån att rekommendera oss att byta sett till den här killens track-record.

Det känns som det här kommer lösa sig innan tillträdet till huset och förutsättningarna finns där. Sedan kanske det är så att vi inte kan få fullt så mycket som vi vill men det kommer lösa sig på ett eller annat sätt.

Problemet är också att de 4 lägenheter som varit ute samtidigt bokstavligt talat är 15 sekunder från varandra. Visserligen med lite olika förutsättningar men iaf. En är tillbakadragen då de ville ha fantasisummor. En såldes för två dagar sedan så nu är det bara vår och en till kvar, vilket är jäkligt skönt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Paul64
  • Laddar…
The_Andy_Pandy Anders $ skrev:
Hej,
vi sitter i en något irriterande situation. Köpt hus, kalkylen ser riktigt bra ut men så har det knasat sig totalt. Vi får inte lägenheten såld på grund av att det helt plötsligt dykt upp flera lägenheter i samma storlek i de tre föreningar som ligger i på samma plats. Det har helt enkelt tagit stopp för oss alla. En blev bortplockad för att de insåg att de inte skulle kunna sälja nu, en annan har lossnat så förhoppningsvis så är det som gör att denna propp löser sig men risken är fortfarande att vi kanske inte får vår såld på den 1,5 månad vi har på oss.

Banken förklararde så "vänligt" för min fru att får ni den inte såld, då är ni rökta. Jag köper konceptet men något måste gå att göra tycker jag. Inte så att lägenheten inte kommer gå att sälja, det är bara en fråga om exakt när.

Vad är er erfarenhet gällande banker och sådant här? Vi kan antagligen skrapa ihop pengar till att lösa lånet på lägenheten via familjen för att köpa oss lite tid men frågan är om banken verkligen bryr sig om det utan att de kommer fortsätta kräva att ett kontrakt måste vara påskrivet, annars blir det per automatik ett kontraktsbrott mot säljaren av huset och så kan vi vinka hej då till den miljon vi lagt in som handpenning.

Börjar bli lite desperat, har någon några tips?
Behåll lägenheten och hyr ut den så ni får in cash.
 
The_Andy_Pandy Anders $ skrev:
Hej,
vi sitter i en något irriterande situation. Köpt hus, kalkylen ser riktigt bra ut men så har det knasat sig totalt. Vi får inte lägenheten såld på grund av att det helt plötsligt dykt upp flera lägenheter i samma storlek i de tre föreningar som ligger i på samma plats. Det har helt enkelt tagit stopp för oss alla. En blev bortplockad för att de insåg att de inte skulle kunna sälja nu, en annan har lossnat så förhoppningsvis så är det som gör att denna propp löser sig men risken är fortfarande att vi kanske inte får vår såld på den 1,5 månad vi har på oss.

Banken förklararde så "vänligt" för min fru att får ni den inte såld, då är ni rökta. Jag köper konceptet men något måste gå att göra tycker jag. Inte så att lägenheten inte kommer gå att sälja, det är bara en fråga om exakt när.

Vad är er erfarenhet gällande banker och sådant här? Vi kan antagligen skrapa ihop pengar till att lösa lånet på lägenheten via familjen för att köpa oss lite tid men frågan är om banken verkligen bryr sig om det utan att de kommer fortsätta kräva att ett kontrakt måste vara påskrivet, annars blir det per automatik ett kontraktsbrott mot säljaren av huset och så kan vi vinka hej då till den miljon vi lagt in som handpenning.

Börjar bli lite desperat, har någon några tips?
The_Andy_Pandy Anders $ skrev:
Hej,
vi sitter i en något irriterande situation. Köpt hus, kalkylen ser riktigt bra ut men så har det knasat sig totalt. Vi får inte lägenheten såld på grund av att det helt plötsligt dykt upp flera lägenheter i samma storlek i de tre föreningar som ligger i på samma plats. Det har helt enkelt tagit stopp för oss alla. En blev bortplockad för att de insåg att de inte skulle kunna sälja nu, en annan har lossnat så förhoppningsvis så är det som gör att denna propp löser sig men risken är fortfarande att vi kanske inte får vår såld på den 1,5 månad vi har på oss.

Banken förklararde så "vänligt" för min fru att får ni den inte såld, då är ni rökta. Jag köper konceptet men något måste gå att göra tycker jag. Inte så att lägenheten inte kommer gå att sälja, det är bara en fråga om exakt när.

Vad är er erfarenhet gällande banker och sådant här? Vi kan antagligen skrapa ihop pengar till att lösa lånet på lägenheten via familjen för att köpa oss lite tid men frågan är om banken verkligen bryr sig om det utan att de kommer fortsätta kräva att ett kontrakt måste vara påskrivet, annars blir det per automatik ett kontraktsbrott mot säljaren av huset och så kan vi vinka hej då till den miljon vi lagt in som handpenning.

Börjar bli lite desperat, har någon några tips?
Sätt ett fast pris, det kanske kan hjälpa.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Lite konstigt mäklaren inte kollade flightsen men kanske svårt pricka in en lucka :)

Är det ofta man känner fotogenet som vi gjorde?
Vi bor i Norra Ängby och här känner man lukt från flygplatsen ibland om vinden ligger fel så flyttar du ut till oss i förorten så får du nog räkna med att det ibland luktar från flygplatsen tyvärr.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Henkan Sundberg Henkan Sundberg skrev:
Vi bor i Norra Ängby och här känner man lukt från flygplatsen ibland om vinden ligger fel så flyttar du ut till oss i förorten så får du nog räkna med att det ibland luktar från flygplatsen tyvärr.
Vi tittar inte så mycket där, norr om drottningholmsvägen/Bergslagsvägen finns det ett till problem utöver Bromma flygplats och det är kommunikationen, både ängby och det jag kallar Bromma kyrka-onrådet lider av det. För mig viktigt snabbt kunna ta sig in till stan. Nu jobbar man ju inte så mycket på kontoret längre men man vill ju in för vinlunchen och AW. Egentligen samma problem i många stadsdelar, Älvsjö och gamla Enskede tittar vi också på. Dock hittar man ett hus inom typ 350 meter till tunnelbana i gamla Enskede är man ju inne på ett kick, tom snabbare än Nockebybanan + tunnelbana.
 
  • Gilla
Henkan Sundberg
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi tittar inte så mycket där, norr om drottningholmsvägen/Bergslagsvägen finns det ett till problem utöver Bromma flygplats och det är kommunikationen, både ängby och det jag kallar Bromma kyrka-onrådet lider av det. För mig viktigt snabbt kunna ta sig in till stan. Nu jobbar man ju inte så mycket på kontoret längre men man vill ju in för vinlunchen och AW. Egentligen samma problem i många stadsdelar, Älvsjö och gamla Enskede tittar vi också på. Dock hittar man ett hus inom typ 350 meter till tunnelbana i gamla Enskede är man ju inne på ett kick, tom snabbare än Nockebybanan + tunnelbana.
Tycker inte det är så stora problem att ta sig in till stan. Iof bott precis bredvid spångavägen senaste 6 åren med en busstation 30 sekunder från huset men iaf. Att ta sig norrut däremot, då är bil det absolut enda alternativet. Jobbar i kista och skulle inte komma på tanken att ta mig dit kommunalt.
 
The_Andy_Pandy The_Andy_Pandy skrev:
Tycker inte det är så stora problem att ta sig in till stan. Iof bott precis bredvid spångavägen senaste 6 åren med en busstation 30 sekunder från huset men iaf. Att ta sig norrut däremot, då är bil det absolut enda alternativet. Jobbar i kista och skulle inte komma på tanken att ta mig dit kommunalt.
Jo men bussar är så random och nyckfullt :)
 
Mats-S
The_Andy_Pandy The_Andy_Pandy skrev:
Stockholm/Bromma
Typiskt ilandsproblem med andra ord.

Rätt pris är vad marknaden betalar. Sätt ett pris som marknaden betalar och den blir såld.
Stockholm/Bromma är ju inte direkt svårsålt, problemet är kanske att många går i tron att deras lägenheter är värda "miljarders miljarders". Sanningen är att dom är värda EXAKT vad marknaden betalar, varken mer eller mindre. Hur många middagsbjudningar har man inte varit på där folk sitter och skrävlar över hur mycket deras lägenheter är värda samt hur många miljoner man har tjänat på dom ... i realiteten har dom inte stigit ett öre innan man säljer den.

punkt slut, dags för kommetarstormen mot vad jag skrivit nu :)
 
Mats-S Mats-S skrev:
Typiskt ilandsproblem med andra ord.

Rätt pris är vad marknaden betalar. Sätt ett pris som marknaden betalar och den blir såld.
Stockholm/Bromma är ju inte direkt svårsålt, problemet är kanske att många går i tron att deras lägenheter är värda "miljarders miljarders". Sanningen är att dom är värda EXAKT vad marknaden betalar, varken mer eller mindre.

punkt slut, dags för kommetarstormen mot vad jag skrivit nu :)
Håller fullständigt med men det är också så att marknaden inte är statisk. Bara för att lägenhet x fick y miljoner igår betyder inte det att lägenhet z får det idag. På samma sätt som det omvända gäller.

Det handlar om att hitta rätt köpare, och med lite tur flera. Vi har haft två som redan nosat på det vi vill ha så jag, mäklaren och banken bedömer det som stor chans att vi landar runt där men i ärlighetens namn så vet ingen säkert och framför allt så kan vi bara spekulera fram tills det finns ett namn på ett kontrakt.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
När vi letade ny lägenhet för 10 år sedan snart så försökte min mamma få mig hem till Bromma då hon ville ha mig nära så hon skickade många objekt till mig :D Det finns många fina där. Vi var på en visning tom på en 1920-talspärla vid Alléparken om jag inte missminner mig. Men jag är för mycket cityslicker så det blev Vasastan.

Men de där brommalägenheterna gick som smör i solsken vill jag minnas då iaf!
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
När vi letade ny lägenhet för 10 år sedan snart så försökte min mamma få mig hem till Bromma då hon ville ha mig nära så hon skickade många objekt till mig :D Det finns många fina där. Vi var på en visning tom på en 1920-talspärla vid Alléparken om jag inte missminner mig. Men jag är för mycket cityslicker så det blev Vasastan.

Men de där brommalägenheterna gick som smör i solsken vill jag minnas då iaf!
Vår ligger i utkanterna och är från början av nittiotalet så tyvärr inte något av de finare områdena men iaf. Dock så är det ett trevligt område lm man har ungar osv med förskola i huset och skolan bara 2 minuter bort. Sjukt smidigt...
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.