Hej

Har problem med en knarrande u-trappa. Det är inte stegen som är problemet utan ett av vangstyckena. Det sitter inte riktigt fast i ovanvåningen. Jag kan dra och trycka på vangstycket för att få fram knarrandet. På en av bilderna ser ni den enda skruv som håller fast och den är rätt långt indragen och verkar inte hålla så bra.

Vad tror forumet om att slå in kilar mellan ovanvåningens golv och vangstycke där det är en liten springa och sen dra några skruvar rakt genom vangstycket. Kilarna tänkte jag skulle förhindra att översta steget dras isär och börjar knarra.
 
  • Vangstycket på en trätrappa med synlig glipa där det inte sitter fast vid ovanvåningen och en indragen skruv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Undersidan av en trätrappa med fokus på vangstycke och en löst sittande skruv som inte fäster ordentligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P polarsson skrev:
Hej

Har problem med en knarrande u-trappa. Det är inte stegen som är problemet utan ett av vangstyckena. Det sitter inte riktigt fast i ovanvåningen. Jag kan dra och trycka på vangstycket för att få fram knarrandet. På en av bilderna ser ni den enda skruv som håller fast och den är rätt långt indragen och verkar inte hålla så bra.

Vad tror forumet om att slå in kilar mellan ovanvåningens golv och vangstycke där det är en liten springa och sen dra några skruvar rakt genom vangstycket. Kilarna tänkte jag skulle förhindra att översta steget dras isär och börjar knarra.
Du ska inte bara prova att byta ut befintlig skruv mot en längre skruv då?
Du kan annars borra ett hål genom vagnstycket och använda brickor mellan vagnstycket och trappöppningen.
 
T Tompafix skrev:
Du ska inte bara prova att byta ut befintlig skruv mot en längre skruv då?
Du kan annars borra ett hål genom vagnstycket och använda brickor mellan vagnstycket och trappöppningen.
Skruven är inte för kort, utan spänd för hårt och dragits nästan igenom vangstycket. Det är furu så det är rätt mjukt och tror inte det blir bättre (eller snyggare för den delen) om jag drar en likadan skruv precis bredvid.

Brickor hade jag kunnat använda såklart. Bara rädd för att när jag väl drar skruven genom vangstycket så kommer de att klämmas in i träet och ge glapp i översta steget som kommer börja knarra. Men värt att tänka på, tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.