Hej,
Fick en faktura idag från inkopplande av gas som jag gjorde för ett par veckor sedan. Prisförslaget jag hade fått låg på runt 3000:-, vilket jag tyckte var dyrt men som var det rimligaste av de fyra vvs företagen jag ringde.
Väl på plats sa killen att det var mer komplicerat än han trodde för kopplingen skulle gå genom fast vägg så han fick installera fast rör istället, samt att han bytte ut den gamla ventilen som inte längre var godkänd.
Han anlände en måndag 10:21 och gick 12:07, bokad sedan en vecka så inga jourpriser. Fakturan ligger på strax under 6000:-, så nästan dubbelt det han sa.
I fakturan har han specificerat 5 arbetstimmar fastän han bara var där i knappt 2. ”Pappersarbetet” för påkopplingen till EON sa EON själv är snabbt, max 15 minuter, och själva företaget ligger 400 meter bort så vet inte om han kan debitera någon jätteframkörningsavgift.

Kan någon förklara hur han får 2 arbetstimmar till 5 och om och hur jag ska överklaga?

Tack på förhand!
Med vänlig hälsning,
Annicka
 
  • Gilla
K@tten
  • Laddar…
A
A annicka__22 skrev:
Hej,
Fick en faktura idag från inkopplande av gas som jag gjorde för ett par veckor sedan. Prisförslaget jag hade fått låg på runt 3000:-, vilket jag tyckte var dyrt men som var det rimligaste av de fyra vvs företagen jag ringde.
Väl på plats sa killen att det var mer komplicerat än han trodde för kopplingen skulle gå genom fast vägg så han fick installera fast rör istället, samt att han bytte ut den gamla ventilen som inte längre var godkänd.
Han anlände en måndag 10:21 och gick 12:07, bokad sedan en vecka så inga jourpriser. Fakturan ligger på strax under 6000:-, så nästan dubbelt det han sa.
I fakturan har han specificerat 5 arbetstimmar fastän han bara var där i knappt 2. ”Pappersarbetet” för påkopplingen till EON sa EON själv är snabbt, max 15 minuter, och själva företaget ligger 400 meter bort så vet inte om han kan debitera någon jätteframkörningsavgift.

Kan någon förklara hur han får 2 arbetstimmar till 5 och om och hur jag ska överklaga?

Tack på förhand!
Med vänlig hälsning,
Annicka
Hur lång tid tog det att hämta materialet?
Hade han det med sig eller synade han ut detta innan?
 
  • Gilla
Martinusfransos och 1 till
  • Laddar…
A annicka__22 skrev:
Kan någon förklara hur han får 2 arbetstimmar till 5
Den som bäst kan förklara det är nog "killen" som var där och gjorde jobbet. Har du frågat honom? Det kan ju vara allt från en ren felskrivning, via "okänt hemarbete" till ren bluff och vi här kan ju bara gissa.
 
  • Gilla
Lhagse och 7 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Hur lång tid tog det att hämta materialet?
Hade han det med sig eller synade han ut detta innan?
Han hade allt med sig i sin bil, gick in och ut (och rökte en cigg varje gång) 4-5 gånger under de drygt två timmarna han var där.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Den som bäst kan förklara det är nog "killen" som var där och gjorde jobbet. Har du frågat honom? Det kan ju vara allt från en ren felskrivning, via "okänt hemarbete" till ren bluff och vi här kan ju bara gissa.
Jo det förstår jag, jag undrade om man utgår från att det inte är en felskrivning, finns det då några omständigheter som kan förklara att man debiterar mer än dubbelt så många timmar som man faktiskt har jobbat? Jag ska ringa honom imorgon men vill inte att han ska kunna skitsnacka bort det, med en timmes framkörningavgift fadtän han finns 3 minuter bort, och hitta på en massa som inte stämmer, utan jag vill veta vad andra tycker och ha lite insight
 
A annicka__22 skrev:
Hej,
Fick en faktura idag från inkopplande av gas som jag gjorde för ett par veckor sedan. Prisförslaget jag hade fått låg på runt 3000:-, vilket jag tyckte var dyrt men som var det rimligaste av de fyra vvs företagen jag ringde.
Väl på plats sa killen att det var mer komplicerat än han trodde för kopplingen skulle gå genom fast vägg så han fick installera fast rör istället, samt att han bytte ut den gamla ventilen som inte längre var godkänd.
Han anlände en måndag 10:21 och gick 12:07, bokad sedan en vecka så inga jourpriser. Fakturan ligger på strax under 6000:-, så nästan dubbelt det han sa.
I fakturan har han specificerat 5 arbetstimmar fastän han bara var där i knappt 2. ”Pappersarbetet” för påkopplingen till EON sa EON själv är snabbt, max 15 minuter, och själva företaget ligger 400 meter bort så vet inte om han kan debitera någon jätteframkörningsavgift.

Kan någon förklara hur han får 2 arbetstimmar till 5 och om och hur jag ska överklaga?

Tack på förhand!
Med vänlig hälsning,
Annicka
Enklast är väll att du går 400 m till firman och frågar hur de kan få två timmar till fem?
 
  • Gilla
EvertL och 7 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Enklast är väll att du går 400 m till firman och frågar hur de kan få två timmar till fem?
det planerar jag absolut att göra, men jag tänkte fråga om någon här var rörmokare eller kände till branchen och kunde ge mig någon fingervisning om detta kunde vara korrekt innan jag går dit och han drar till med dn massa lögner. Jag har tex blivit debiterad 380:- för två kopparrör när han använt ett på 0,5 meter, 685:- för en kulventil som jag hittar online för under 200:-, och massa annat material som jag tycker är extremt överprisat jämfört med de priser jag hittar. Hade velat veta om det är praxis att lägga på 400% på materialkostnad innan jag går dit och klagar. Jag tycker att det är oseriöst och omoraliskt att först säga till mig att det är billigare om jag köper material genom honom (vvs-killen) och sedan överdebiterar han mig på det viset. Och ovanpå det 5 timmar istället för 2..
 
  • Gilla
Åsa Å och 3 till
  • Laddar…
A annicka__22 skrev:
det planerar jag absolut att göra, men jag tänkte fråga om någon här var rörmokare eller kände till branchen och kunde ge mig någon fingervisning om detta kunde vara korrekt innan jag går dit och han drar till med dn massa lögner. Jag har tex blivit debiterad 380:- för två kopparrör när han använt ett på 0,5 meter, 685:- för en kulventil som jag hittar online för under 200:-, och massa annat material som jag tycker är extremt överprisat jämfört med de priser jag hittar. Hade velat veta om det är praxis att lägga på 400% på materialkostnad innan jag går dit och klagar. Jag tycker att det är oseriöst och omoraliskt att först säga till mig att det är billigare om jag köper material genom honom (vvs-killen) och sedan överdebiterar han mig på det viset. Och ovanpå det 5 timmar istället för 2..
Han verkar vara lite oseriös. Men hade du vetat vilket material du skulle köpa innan du fick det specat på faktura?
 
  • Gilla
annicka__22
  • Laddar…
B
Har de lämnat en fastprisoffert/anbud, lämnat en ungefärlig prisuppgift, eller kom ni överens om att göra jobbet på löpande räkning? Vad finns skriftligt dokumenterat?

En fastpris gäller priset normalt, under väldigt speciella förutsättningar får priset öka, men då ska det vara överenskommet.

En ungefärlig prisuppgift får normalt överskridas med upp till 15%.

Tyvärr är det en osund kultur att hantverkare har helt oseriösa materialpåslag. En sådan där dyrköpt läxa som du vis nästa tillfälle löser genom att kräva max 10% påslag mot deras inköpspris (inte listpris...).

Kan inte just gas, så jag har svårt stt avgöra rimligheten... men 6000kr för en 200kr ventil och en halvmeter cu rör, låter väldigt saftigt, om vi pratar normal vvs.
 
  • Gilla
Tompa74 och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Har de lämnat en fastprisoffert/anbud, lämnat en ungefärlig prisuppgift, eller kom ni överens om att göra jobbet på löpande räkning? Vad finns skriftligt dokumenterat?

En fastpris gäller priset normalt, under väldigt speciella förutsättningar får priset öka, men då ska det vara överenskommet.

En ungefärlig prisuppgift får normalt överskridas med upp till 15%.

Tyvärr är det en osund kultur att hantverkare har helt oseriösa materialpåslag. En sådan där dyrköpt läxa som du vis nästa tillfälle löser genom att kräva max 10% påslag mot deras inköpspris (inte listpris...).

Kan inte just gas, så jag har svårt stt avgöra rimligheten... men 6000kr för en 200kr ventil och en halvmeter cu rör, låter väldigt saftigt, om vi pratar normal vvs.
Arbetskostnad tillkommer:cool:
 
Nissens
A annicka__22 skrev:
det planerar jag absolut att göra, men jag tänkte fråga om någon här var rörmokare eller kände till branchen och kunde ge mig någon fingervisning om detta kunde vara korrekt innan jag går dit och han drar till med dn massa lögner. Jag har tex blivit debiterad 380:- för två kopparrör när han använt ett på 0,5 meter, 685:- för en kulventil som jag hittar online för under 200:-, och massa annat material som jag tycker är extremt överprisat jämfört med de priser jag hittar. Hade velat veta om det är praxis att lägga på 400% på materialkostnad innan jag går dit och klagar. Jag tycker att det är oseriöst och omoraliskt att först säga till mig att det är billigare om jag köper material genom honom (vvs-killen) och sedan överdebiterar han mig på det viset. Och ovanpå det 5 timmar istället för 2..
Att du inte gjorde det själv istället…

Jag hade nog inte orkat bråka om de småpengarna om arbetet blev bra utfört.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Arg
  • Haha
Rslrsl och 9 till
  • Laddar…
Begär arbetsdagbok med separerade Timmar vid han gjort vilken tid .
Inget konstigt alls då det fasta priset inte gällde enligt honom själv
 
  • Gilla
Lelle - Hyfsat händig och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

A annicka__22 skrev:
Hej,

... och hur jag ska överklaga?

...
Företaget är ingen domstol. Företaget kan inte själv bestämma hur mycket du ska betala. Du har inget behov att överklaga. Problemet ligger i stället hos företaget som försöker förmå dig att betala det företaget vill.

Om du inte håller med företaget om summan så betalar du den ostridiga summan och förklarar för dem att det är så mycket de får.

Företaget kan sedan acceptera detta, övertyga eller hota dig till en större betalning, eller stämma dig på skillnaden.

Hur mycket är du då egentligen skyldig?

Konsumenttjänstlag (1985:716) skrev:
Priset m.m.

Priset

36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.

Har näringsidkaren lämnat en ungefärlig prisuppgift får det uppgivna priset dock inte överskridas med mer än 15 procent, såvida inte någon annan prisgräns har avtalats eller näringsidkaren har rätt till pristillägg enligt 38 §.

37 § Har konsumenten uppdragit åt näringsidkaren att företa enbart förberedande undersökning för att utreda omfattningen av eller kostnaden för en tjänst, är konsumenten inte skyldig att betala för undersökningen, om han på grund av sedvana inom branschen eller i övrigt har haft skäl att anta att undersökningen skulle göras utan ersättning.

Pristillägg

38 § Näringsidkaren har rätt till pristillägg
1. om han har utfört tilläggsarbete i enlighet med bestämmelserna i 8 §, eller
2. om tjänsten har fördyrats på grund av omständigheter som är att hänföra till konsumenten och som näringsidkaren inte bort förutse när avtalet träffades.

I fråga om pristilläggets storlek gäller bestämmelserna i 36 §.
Frågan är då vad som mer exakt avtalats och om en tillräckligt tydlig ungefärlig prisuppgift givits dig. Finns detta nedtecknat?

Tex. gällde uppgiften om de 3000 kr en hel installation hos dig oavsett förutsättningar eller gällde den ett visst utförande som vid syn på plats inte skulle fungera?

Att de försöker lura dig med höga materialpriser är inte ovanligt. De använder en bedräglig "prislista" från deras leverantör som de har stora rabatter på. Här föreslår jag att du antingen bara betalar de 3000 kr för allt alternativt betalar de priser du hittar på internet plus kanske 15 procent i marginal om de inte skickar sina inköpsfakturor till dig. Skickar de prislistan så svara att en prislista inte duger utan de får skicka sina fakturor.

Att de försöker lura dig med felaktig arbetstid är sorgligt. Säg att hantverkaren var där i mindre än två timmar och tog flertalet raster för rökning under tiden. Be om tidrapporteringen om de hävdar något annat. Antyd att du har exakta tider men tala inte om vad dessa är så minskar deras möjlighet att ljuga.

Att de försöker ta betalt för två rör när de installerat ett är också det sorgligt. Säg att bara ett rör installerats.

Nu kan det vara mycket otrevligt att bli stämd så jag är inte oförstående om du till slut bara betalar för att slippa problemet.

Hotar de med inkasso eller kronofogden så säg att skulden är tvistig och de får ta det till domstol. Skickar de ändå till inkasso eller kronofogde så säg samma sak dit. Kronofogden kommer inte göra något om du hävdar att du inte är skyldig pengarna.

Men betala det ostridiga beloppet inom den tid de bett om, de har faktiskt utfört tjänsten och även om de är ruttna i övrigt har de rätt till de pengarna. Förhoppningsvis nöjer de sig med det.
 
  • Gilla
prebbs_se och 4 till
  • Laddar…
I detta fallet så verkar det ändå stämma ganska bra. Tiden för att allt material ska komma in i bilen ligger tyvärr på din räkning med.
Han verkar ändå löst att de förutsättningar du pratat om inte stämde....
 
  • Gilla
MHK2 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.