Anledningen till att jag behövde ett par extra händer var mest det att jag experimenterat med att fästa gipsen på väggblocken innan de var resta. Det var ingen bra idé. Jag trodde det skulle underlätta, men det var så lätt att fästa gipsen på de stående väggarna, så det var inget vunnet med det. Dessutom var det väldigt blåsigt den dan, vilket gjorde det hela extra spännande.
 
  • storvuxen.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ktm525 skrev:
bygganytt: det kan man kalla att ha byggt själv. Du om ngn måste väl vara trött på utrycket "byggt själv" för att sedan bara lekt bygherre?
Tja, kanske lättar att speca vad man INTE har gjort..... Om man bortser från "hjälp" av vänner/familj så har jag lejt bort följande (jag var dock alltid närvarande):

* Schaktning
* Sprängning
* V/A inkl. värmeanläggning
* Takpannor
* Invändig målning
* Konstruktionsritningar
* Hade hjälp av en erfaren riktig snickare i olika perioder ~10 veckor

Annars har jag både ritat/grävt/murat/snickrat m.m. m.m. :)
 
anno2069 skrev:
Händig, nja så vi köpte huset NF och nöjer oss med att isolera garaget själva vilket vi har hållt på med i sedan januari
Vi är bägge ingenjörer, jag som gymnasieingenjör kraft och sambon sjöingenjör så det har nog hjälpt till, inte så rädda för att bli lite skitiga

Man ska inte ge sig in på saker man inte är bra på eller har kunskap om
Hur ska man då lära sig något nytt? Har gett mig in på många projekt som jag inte har varit speciellt bra på. Men jag brukar lyckas efter lite misstag och många försök.
 
Visst är det skoj att få lära sig många nya saker, problemet är att allting tar VÄÄÄLDIGT lång tid om man först skall lära sig varje moment.

Vi har hållit på i drygt 2år och är fortfarande inte färdiga (iofs går allting väldigt långsamt efter det att man flyttat in :D , vilket vi gjorde för snart ett år sedan).

Vi lejde för grunden och stomresningen, plus elen, resten har vi gjort själva med viss god hjälp av snälla släktingar och vänner (ingen av dem är hantverkare).

Ändå så tog det 1år och 4månader innan vi kunde flytta in i huset, då har vi jobbat i stort sett varenda kväll, helg, ledig dag och semester. Det ÄR fruktansvärt mycket jobb att "göra" ett hus om man samtidigt behöver lära sig eller läsa sig till varje delmoment.

Glömde att skriva att det enda vi gjort innan vi började bygga hus var att i lägenheten bygga ett trätrall, snickra ihop två valv och slipa och spackla väggar samt målat tak.
 
Mycket handlar om intresse, projektet bör ha sin byggintresserade eldsjäl. Jag och sambon har som största projekt gjort om köket från grunden i vår sekelskifteslägenhet utan räta vinklar och det projektet tog verkligen musten ur oss. Inte för att det var svårt, men allt det arbete som inte ledde oss synbart framåt var så erbarmligt tråkigt efter ett tag. Det var också enormt många olika nya moment att sätta sig in i (om man jämför med tex ett altanbygge). Plus att allt kringarbete tog sån tid, man saknade alltid nån list eller skruv eller fog när man väl kom igång som tog tid att åka och köpa.
Så hantverksskickligheten är inte så betydelsefull som intresset och förmågan att härda ut när det är tråkigt, någon av er måste verkligen driva projektet framåt. Mitt tips är att ni har en genomtänkt reservplan om det skulle visa sig att det börjar bli riktigt j***a s**ttråkigt framåt januari...
 
Händig eller inte, ja jag klassar mig själv som händig...
Men jag är LÅNGT från ett proffs!!!

Jag lever efter filosofin att "Alla är vi barn i början" och "Ingen fråga är för dum"
När jag inleder något större projekt som att renovera ett badrum eller bygga ett uterum eller liknande. Så tar jag mig en ordentlig tankeställare, vad kan jag göra själv och vad MÅSTE jag leja bort.

Sedan börjar jag rita, fundera på hur jag ska gå till väga, och så börjar jag bombadera vänner och bekanta och framför allt fackfolk med fråger...
Av svaren så brukar jag hitta en medelväg och den kör jag på.
Sen så visst man gör ORDENTLIGA tabbar, man det är bara att erkänna och inte göra om dem igen.

Och vart efter man håller på, ju mera lär man sig och ju ROLIGARE blir det!!!
Sen så tror jag att ALLA KAN, det är bara en fråga om att VÅGA!!!

Men mina bästa råd är FRÅGA ANDRA och diskutera lösningar med arbetskolleger som byggt eller renoverat och fråga på din BYGGHANDEL. Där finns det massor med information att få, hur du ska göra och framför allt vad du INTE ska göra!
Sedan finns ju VÄRLDEN BÄSTA FORUM, detta!!!

Lycka till med byggandet1
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.