T
D Danieln84 skrev:
Här är en bild på hur jag gjorde vid tillbyggnaden i somras. Elen innanför ångspärren, köldbryggan bruten och ingen risk att punktera ångspärren när man skruvar upp tavlor osv.

[bild]
Har du kört med 45x45 liggandes eller läkt?
 
T Ejmelie skrev:
Har du kört med 45x45 liggandes eller läkt?
45x45. Det stämmer bra med 45-isolering och ger tillräcklig stadga samt ger plats åt eldosorna.
 
T
Ok, jag tänkte köra enkelgips med tanke på hur dyrt OSB har blivit. Vilken är bästa lösningen då?
 
T Ejmelie skrev:
Ok, jag tänkte köra enkelgips med tanke på hur dyrt OSB har blivit. Vilken är bästa lösningen då?
Antingen kortla glesen eller sätta ytterligare ett lager gles, stående. osb/ ply under gips utan tvekan att rekommendera.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
sunnis
T Ejmelie skrev:
Ok, jag tänkte köra enkelgips med tanke på hur dyrt OSB har blivit. Vilken är bästa lösningen då?
Räkna på allt virke och skruv kostar för att kortla facken och jämföra med ett lager OSB. Du behöver minst 45x70 som kortlingar. Dessutom är det ett jäkla tidskrävande pill att sätta kortlingar. Går mycket snabbare att dunka fast liggande 45x45 rakt på, går åt mindre material dessutom.

Det är mycket fördelaktigt med skivor bakom. Men det måste inte vara svindyr OSB, jag har kört både spånskivor eller plywood av absolut sämsta kvalitén, köp det billigaste som går att få tag på. Finns även dom som spikar tunn råspont. Det spelar ingen roll vad det är bakom, bara det finns något som ger skruvtag när man ska hänga saker på väggen.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Rickard.
Installationsskikt som dom flesta här förespråkar är såklart en bra metod särskilt vid tjocka väggar men det är en förhållandevis ny metod och det funkar att göra enligt #5 beskrivning om man inte vill offra boyta.

Är man riktigt nojig kan man lägga fog (eller valfritt annat för att täta) i springan mellan gips och dosan efter för att lufttät redan där.
 
Redigerat:
  • Gilla
Snickarkirre
  • Laddar…
kulle
T Ejmelie skrev:
Ok, jag tänkte köra enkelgips med tanke på hur dyrt OSB har blivit. Vilken är bästa lösningen då?
Som andra oxå skrivit, sätt osb eller någon annan skiva under gipsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.