Hejsan alla.

Står med nyinköpt hus (december)och jag har bestämt oss:D
för vedeldning,pga.gratis ved av en god vän med mkt skog.

Har eldat med ved förut men haft stöd av olja och det var en
gammal panna.....i ett gammalt hus vi hyrde och hade ingen riktig
koll på hur mkt ved vi gjorde av med......hyresvärden tippade av
ett flak med ved till oss och jag vet inte alls hur mkt det var i högen:confused:

Har en nyinköpt NIBE ALPHA COMBI och valt att elda mot ack.tank
på totalt ca 750 liter.

Huset är på ca 100kvm och vi är f.n 3st i hushållet.
Huset är byggt -38 i trä men påbyggt tegel på 70 talet.
Det är inte kallt i huset,tror heller inte det är tilläggs-isolerat(kanske utvändigt under teglet)men inte inne vad jag sett eller vet.....
Blandat 2 och 3-glasfönster,lite kallras finns vid dom små krypgarderoberna
längs med huset på övervåningen,men det är inte så det fladdrar i byxorna direkt.

Nu till min fråga:

Hur mkt ved bör jag förse oss med? Har i mitt stilla sinne kommit fram till
att 12-14 kbm bör räcka från hösten till våren eller är det en glädjekalkyl?:surprised:

Vill ju inte stå där på vedbacken i februari med en sista pinne i korgen när
nålen pekar på -15 grader ute....

Mvh Majk
 
Nu vet inte jag var i sverige du bor och vedåtgången kan ju variera lite beroende på det =)

Jag bor iaf i piteå och har ungefär lika stort hus som dig och från samma årtionde. Dock är jag utan acctank och har en elberedare till varmvattnet.

För mig går det åt ca 15löskubik (dvs 15m3 långved). Vet inte hur mycket det blir när man kapat klyvt och staplat det.


Ett tips är ju att köpa dubbelt så mycket som du tror att du behöver. På de viset så riskerar du nog inte att köra slut på veden och dessutom har du torr ved till nästa vinter.
 
Rekommenderar att du snarast skaffar mer accumulatortank, det kommer både att spara ved och eldningstillfällen

Vi har ett enplanshus med källare där källaren är ca 16 grader på vintern (95+95 kvm), jag räknar med att vi gör åt med 12 " fub (astkubikmeter under bark), vilket ungefär motsvarar 20 kubikmeter staplad kluven ved (en friggebod alltså ;-) Bor i nö götaland.
 
ylven skrev:
Rekommenderar att du snarast skaffar mer accumulatortank, det kommer både att spara ved och eldningstillfällen
Visst kan det va ide med mer acktank men framför allt skulle valet av panna varit ett annat..

Jag har själv en nibe alpha keram ub som har likadan eldstad på 55 liter o eldar mot en 500 liters tank, Nu då det inte tas ut någon värme så höjer man tempen 50° i acktanken med prima björkved..
Kan tänka mej att det krävs ca 5 fulla pannor/dygn då det är runt -20° ute = ca 9 timmars eldande, Själv va jag tvungen att elda 6 pannor/dygn då det va drygt -20° ute..

Bara för att värma pannan o 750 liters tanken 50° kommer att krävas 2 fulla pannor utan uttag av värme, Det tar närmare 4 timmar innan man kan lägga på en tredje gång som det skulle krävas om en 500 liters tank till monterades..
 
Ujujuj, jag visste inte att det var en så ynklig panna!

Hur mycket ved förbrukar du per år, 2an?
 
Ok,det var lite olika bud och tips.
Valet av pannan tror jag inte att jag behöver ångra....
Har läst,frågat och studerat i olika forum och tidningar
där alla oberoende uttalar sig att pannvalet ska inte
varken över eller underdimensioneras och tror mig hittat
ett bra koncept....Ja vi får se.

Vi bor i Västra Götaland,närmare bestämt Trollhättan om ni undrar.

Kanske ska klar göra mig lite mer hur jag tänkt och räknat:
Pannan har en tank på 120 liter för varmvatten till hushållet så att säga,
dusch,bad disk etc....
Sen är det en tank på 170 liter för radiatorvärme+500 liters ack.tank
som då blir knappt 700.Sen räknar jag att radiatorsystemet rymmer
några liter....då kom jag fram till ca.750 liter.

Rätt eller fel?
På sätt och vis rätt tycker jag,det är ju ändå vattenmängden som ska
värmas upp som borde vara den faktiska siffran.

Mao. Jag bör ha minst 25-30 kbm ved för att vara helgarderad?

Våra vintrar är sällan nåt att kalla riktig vinter i ofs.Men man vet ju aldrig.

Mvh Majk
 
Majk skrev:
Ok,det var lite olika bud och tips.
Valet av pannan tror jag inte att jag behöver ångra....
Har läst,frågat och studerat i olika forum och tidningar
där alla oberoende uttalar sig att pannvalet ska inte
varken över eller underdimensioneras och tror mig hittat
ett bra koncept....Ja vi får se.

Vi bor i Västra Götaland,närmare bestämt Trollhättan om ni undrar.

Kanske ska klar göra mig lite mer hur jag tänkt och räknat:
Pannan har en tank på 120 liter för varmvatten till hushållet så att säga,
dusch,bad disk etc....
Sen är det en tank på 170 liter för radiatorvärme+500 liters ack.tank
som då blir knappt 700.Sen räknar jag att radiatorsystemet rymmer
några liter....då kom jag fram till ca.750 liter.

Rätt eller fel?
På sätt och vis rätt tycker jag,det är ju ändå vattenmängden som ska
värmas upp som borde vara den faktiska siffran.

Mao. Jag bör ha minst 25-30 kbm ved för att vara helgarderad?

Våra vintrar är sällan nåt att kalla riktig vinter i ofs.Men man vet ju aldrig.

Mvh Majk
Ditt koncept bygger ju t.ex. på att du måste upp tidigt på morgonen för att ha varmt duschvatten när det är kallt ute. Du kommer snabbt att få vvb-vatten som pannan är konstruerad. Pannans dimensionering och ackumuleringsvolymen är väl egentligen avpassad för att köra pellets som huvudalternativ med ved som komplement. Med ved som huvudalternativ för denna anläggning kommer du att tillbringa en del tid i pannrummet med passning etc.

Kul med gratis ved!

//Per
(bor också i Trollhättan)
 
ylven skrev:
Ujujuj, jag visste inte att det var en så ynklig panna!

Hur mycket ved förbrukar du per år, 2an?
Ja den är ynklig för vedeldning, Skulle varit minst dubbelt så stor i ett litet hus men det duger till en 500 liters tank när medeltempen är några minus..
Då kan man elda 2 pannor på kvällen, En för att ladda tanken o en för att köra upp tempen inne till 23° för att sen sänka tempen med innegivaren till 20,5°..
Då finns det värme kvar i tanken för en dusch på morgonen o nu då det är hyfsat varmt o soligt på dagen så räcker det med att elda 2 pannor på kvällarna..

Jag kör pellets i min panna men eldar ved nu i sommar samt då jag väntade på att få pelletsbrännaren o då knäppte det till o blev kallt som f-n..

Jag förbrukar ca 5 ton pellets/år så om jag bara eldat med ved i den pannan så skulle det nog gått 22-25 m3 staplad ved, Kan tänka mej att verkningsgraden är kring 75% med ved
 
Majk skrev:
Ok,det var lite olika bud och tips.
Valet av pannan tror jag inte att jag behöver ångra....
Har läst,frågat och studerat i olika forum och tidningar
där alla oberoende uttalar sig att pannvalet ska inte
varken över eller underdimensioneras och tror mig hittat
ett bra koncept....Ja vi får se.

Vi bor i Västra Götaland,närmare bestämt Trollhättan om ni undrar.

Kanske ska klar göra mig lite mer hur jag tänkt och räknat:
Pannan har en tank på 120 liter för varmvatten till hushållet så att säga,
dusch,bad disk etc....
Sen är det en tank på 170 liter för radiatorvärme+500 liters ack.tank
som då blir knappt 700.Sen räknar jag att radiatorsystemet rymmer
några liter....då kom jag fram till ca.750 liter.

Rätt eller fel?
På sätt och vis rätt tycker jag,det är ju ändå vattenmängden som ska
värmas upp som borde vara den faktiska siffran.

Mao. Jag bör ha minst 25-30 kbm ved för att vara helgarderad?

Våra vintrar är sällan nåt att kalla riktig vinter i ofs.Men man vet ju aldrig.

Mvh Majk
Ok det är bara en 500 l tank, Då kunde du nog haft 2 st sådana fast du kommer ju att få ladda pannan ofta till vintern..
Radiator systemet kan du inte räkna in då du behöver en shuntstyrning då du eldar ved men därimot så kan du räkna in både pannans vattenvolym o beredar volym, Så du har totalt 790 L som du kan räkna in som vatten volym..
Varför du måste ha en shuntstyrning typ termomatic cbj är för att annars kommer det va het inne då du eldar men direkt tempen går ner i pannan blir det för kallt vatten till radiatorerna..

Pannan är betydligt sämre isolerad än en acktank, Det är både strålningsförluster som till viss del kommer huset till godo samt genomströmningsförluster (ut i skorsten) så verkningsgraden i den pannan blir inte direkt nått vidare..
En kompis har en sån panna från -03 som han betalade 3000:- för o det är het som fan i pannrummet men han kör med olja så att ved delen används bara för att elda lite skräp virke..

Räkna med att du behöver ca 25 m3 staplad ved så bör du klara dej, Får du över har du ju det nästa år..

Du skulle haft en Ctc v35/Orlan 25 o iaf 1500 l acktank till ditt hus för att få det hyfsat bekvämt med ved eldning, Är själv avundsjuk på dom med "riktiga" vedpannor trots att jag bara eldar nu för lite värme o vv..
 
Jag har precis startat med att ela ved och idag lägger jag in en omgång med 75% av totalvolymen i en Calmar V65 för att ha tillräckligt med varmvatten i två dagar.
 
:confused:
2an skrev:
Ok det är bara en 500 l tank, Då kunde du nog haft 2 st sådana fast du kommer ju att få ladda pannan ofta till vintern..
Radiator systemet kan du inte räkna in då du behöver en shuntstyrning då du eldar ved men därimot så kan du räkna in både pannans vattenvolym o beredar volym, Så du har totalt 790 L som du kan räkna in som vatten volym..
Varför du måste ha en shuntstyrning typ termomatic cbj är för att annars kommer det va het inne då du eldar men direkt tempen går ner i pannan blir det för kallt vatten till radiatorerna..

Pannan är betydligt sämre isolerad än en acktank, Det är både strålningsförluster som till viss del kommer huset till godo samt genomströmningsförluster (ut i skorsten) så verkningsgraden i den pannan blir inte direkt nått vidare..
En kompis har en sån panna från -03 som han betalade 3000:- för o det är het som fan i pannrummet men han kör med olja så att ved delen används bara för att elda lite skräp virke..

Räkna med att du behöver ca 25 m3 staplad ved så bör du klara dej, Får du över har du ju det nästa år..

Du skulle haft en Ctc v35/Orlan 25 o iaf 1500 l acktank till ditt hus för att få det hyfsat bekvämt med ved eldning, Är själv avundsjuk på dom med "riktiga" vedpannor trots att jag bara eldar nu för lite värme o vv..
 
  • Gilla
namor
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.