Jag vill se bilder på ALLT! Eller också får ni komma hit när det blir dags för oss att lerklina... ;)
 
Ang receptet:

Proportionerna ungefär som följer:
2 delar lera
3 delar sand
1 del kutterspån eller hackad halm
1 del linfiber
lite limvatten och vanligt vatten
Talar vi om volymdelar eller viktdelar?
 
Volym! :)
 
Bra tråd. Lite annorlunda i "mitt" recept än ditt.

För tjocka lager och utfyllnad: 1 del lera till 2 delar grus + armering (hackad halm)
För efterföljande lager: 1 del lera och 3-4 delar grus med finhackad halm, tagel(man kan med fördel klippa hunden om man inte har en häst) eller ingen armering för de yttersta skikten

Väggen skall vara lätt fuktig men inte blöt. Torkning mellan varje lager.

Efterarbetning sker med slev till önskad struktur och jämnhet i takt med att yttersta skiktet torkar för att minimera sprickor. Lera krymper ca 10% under torkning men om andelen lera minskas (som i de yttersta skikten) så minskar torrkrympningen.

För att slippa dyngan så har jag intalat mig att man hade oxar som trampade klinet och då ibland gjorde vad som krävdes samtidigt som de gick runt och bearbetade klinet. :)
 
  • Gilla
TorpSara
  • Laddar…
Ser jättebra ut, och med en liggande panel som jag gärna vill ha också!!! Blir nästan lite sugen på detta! Hur gjorde ni intill lister?
 
Vi lade bara så tätt det gick. När den torkade så blev det glipor intill, men inte jättestora. När vi gjorde i sovrummet så satte vi avdragsbrädor vid fönster och golv som vi sedan fäster listerna i istället. I det rummet är det tapet så det hade blivit svårare med glipor tror jjag.
 
  • Gilla
Beawe och 1 till
  • Laddar…
T TorpSara skrev:
På anmodan kommer här en recept och hur man gör-tråd med nya bilder. :)

Så här gjorde vi: Vi hyrde en tvångsblandare, det var bra. Vi blandade med vanlig lera från kakelunsmakaren och 0-4 mm sand från Bauhaus. Limvatten på pärllim från färghandeln och kutterspån (köpte på Granngården). Jag köpte häcklade linfiber från Zikon som vi klippte i bitar om ca 2-5 cm. För känslans skull hällde vi i en hink kodynga också i första påslaget, det kanske man ska skippa... Linfibrena är det vanskliga, de trasslade lite runt armarna i blandaren och man fick lite väl torr blandning mot slutet. Det var å andra sidan lätt att späda i hinken och det är MYCKET lätt att få känslan för konsistensen.

Proportionerna ungefär som följer:
2 delar lera
3 delar sand
1 del kutterspån eller hackad halm
1 del linfiber
lite limvatten och vanligt vatten

Vi klinade på murnät. Receptet är långt ifrån perfekt. Det sprack som tusan när det torkade, för vi hade nog för mycket lera, men efter torkningen så vi målade väggarna med lervälling och en bred rödfärgspensel. Det var nog det bästa vi kunde ha gjort. Ytan blev verkligt bra och hörnen perfekta! Och det håller hur bra som helst.
Nu har vi hållit på med skivor i sovrummet och jag tror att vi båda ångrar att vi inte klinade där också...

Ska se om jag kan ladda upp några bilder också...

Eller, äh, jag länkar till albumet.

[länk]
Länken du länkade till fungerar tyvärr inte längre:cry: men det var några år sen nu.

Men det skrivs inte så mycket på det här bygg forumet om bra bygg metoder, som ex. lerklining. Hej själv lerklinat tak, väggar, trossbotten och golv. Är intressant att se hur andra har gjort och erfarenheter i allt med lerbyggen mm.
 
  • Gilla
Beawe och 2 till
  • Laddar…
Hej Bjor!
Hur löste du lerklining i tak?! Vi ska ha det på väggarna när vi sen kommit så långt i renoveringen av vårt 1800-tals timmerhus men undrar nyfiket: vi ska göra nytt innertak och tänkte sätta panel mellan bjälklag, men vore ju snyggast med putsat till gamla fina trästommar..
Skicka gärna bild om man får be om lite inspiration.. :)
Allt gott,
Bea
 
B Beawe skrev:
Hej Bjor!
Hur löste du lerklining i tak?! Vi ska ha det på väggarna när vi sen kommit så långt i renoveringen av vårt 1800-tals timmerhus men undrar nyfiket: vi ska göra nytt innertak och tänkte sätta panel mellan bjälklag, men vore ju snyggast med putsat till gamla fina trästommar..
Skicka gärna bild om man får be om lite inspiration.. :)
Allt gott,
Bea
Jag flätade ett tak av sly och sen lera både uppifrån och nedifrån. Men annars går det att sätta en spräckpanel, på samma sätt som på en vägg. Med trekantiga lister med den smala sidan upp och den breda nedåt. Sätt då listerna ovanpå stockarna med en distans mellan dom och stockarna. Går också att lägga lera ovanpå stockarna och sen dit med trekants listerna.
 
  • Inre hörn av ett rum under renovering med tak flätat av sly och täckt med lera samt väggar med synlig trästockskonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flätat tak av sly med synlig lera i ett arbetsrum, träväggar, fönster och dispergerat ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak i en renoveringsfas med flätat sly och lager av lera, närbild på trekantiga lister längs vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jiji och 2 till
  • Laddar…
Här också med kilsågade plankor som tak.
 
  • Tak med kilsågade plankor och exponerade träbjälkar i en interiör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Björkebo Frösön och 2 till
  • Laddar…
Tack för återkopplingen!! Snyggt gjort!
 
Ah smidigt! Tusen tack för info, ber absolut att få kanske återkomma med fler frågor framöver! tack för den vänliga responsen
 
  • Gilla
Bjor
  • Laddar…
Skadad lerputsad vägg med sprickor och ett uttag där armeringen är synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lerputsad vägg med skadat område där armering syns och puts har smulat bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej, helt färsk på detta men i vårt hus är det lerclinat på de flesta väggarna, dock har det på vissa ställen börjat smula och det finns även en del hål. Någon som har bra tips på att fylla igen hålor och ojämnheter? På ett ställe har väggen ”släppt” it armeringen och det ser illa ut.
Bifogar lite bilder för enklare förståelse, tacksam för tips till en okunnig Lerputsad vägg med skadat område där armering syns och puts har smulat bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Knacka bort det som sitter löst och lerklina om dom ställena bara. Blöt upp den gamla leran lite runt där den nya ska var och pensla på lite lervatten på skarvarna först. Om "putsnätet" är dåligt där kan du skruva dit några montageskruvar så det nya har nå att fästa på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.