Hej,
Håller på och byter nästan all avlopp i källaren (se bild nedan)
Går upp i dimension för att kunna ha en toalett längst bort.
Funderar på om man skall lägga in en till renslucka?
Behövs det tror ni?
Mvh

Skiss över avloppssystem i källare, markerar befintliga och nya ledningar, positioner för golvbrunnar och rensluckor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Z Zorro03 skrev:
Hej,
Håller på och byter nästan all avlopp i källaren (se bild nedan)
Går upp i dimension för att kunna ha en toalett längst bort.
Funderar på om man skall lägga in en till renslucka?
Behövs det tror ni?
Mvh

[bild]
Jag hade satt den närmare ny dusch. Är trevligare att arbeta med rensning uppifrån så att säga.
 
  • Gilla
Zorro03
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Jag hade satt den närmare ny dusch. Är trevligare att arbeta med rensning uppifrån så att säga.
Kommer vara klinker i duschutrymmet där dusch och toalett stickspåren går, så blir lite lurigt att sätta den där.
Man skulle kunna sätta den ngn meter efter att dom går ihop, då är man i ett annat rum med en heltäckningsmatta som man kan lyfta på.
Man kanske inte värt att lägga tid på det?
Är det ngn praxis att man ska ha renslucka efter ett visst antal meter?
Alltså här:
Schematisk bild av avloppsnätverk för badrum, inklusive plats för ny dusch, toalett och renslucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nä, du har rensmöjlighet via golvbrunnen i nya duschen så jag hade hoppat det.
 
  • Gilla
Zorro03
  • Laddar…
Det går att rensa via golvbrunnarna och även via toalettstolen så skippa rensluckor, möjligen en där det går ut ur huset men det går lika bra att rensa från luckan på stammen till övervåningen.
 
  • Gilla
Zorro03
  • Laddar…
B
Är det enkelt hade jag satt dit en renslucka.

När man är i rätt del av projektet kostar det nästan inget, och tar lite tid att fixa.

Med det sagt, så har jag inte behövt använda rensluckorna jag monterat en enda gång på drygt 10år... men vem vet, om 30år när rören börjar bli gamla och fulla med massa skräp kanske man får glädje av rensluckan.

Rensa uppifrån? Om det är riktigt stopp brukar man ju spola (inte bara rensband), då behöver man ju bli av med vattnet. Och då behöver man gå på nedifrån, för att slippa få ut vattnet man spolar på golvet. Så gör jag i alla fall.
 
  • Gilla
Zorro03 och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
  • Gilla
Zorro03 och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.