N nybyggarn3 skrev:
Bättre ut än vad?
De gamla original trä 2 -glas med massa spröjs som var väldigt jobbiga att underhålla.
 
P prickigt skrev:
Nu går vi i tankarna att byta fönster.
Vi har ett hus från 30-talet, grå revitering och i dagsläget har vi dom "vanliga" gamla spröjsade fönstrena där varje fönster är i två, öppnas från mitten och med spröjsen så är det tre rutor på höjden. Jag vill gärna ha de nya fönstrena så lika de gamla som möjligt. Någon annan som har bytt till liknande? Vilket företag använde ni isåfall? Vilka fönster? Är ni nöjda nu efteråt?
Det finns ju en hel djungel där ute..
Jag tipsar om lyxfönster.se, deras fönster är mycket prisvärd och går att få i alla möjliga storlekar utan extra kostnader. De har almoge och spröjs och tillval ekträ till billig peng. Jag köpte de och är jättenöjd. Känns mer äkta och rejäl än vad de kända tillverkare producerar just nu med deras extra smala karmar och invecklade gångjärn osv.
 
Westcoast windows har flexibel produktion så specialmått kostar inte mkt extra. Alltid aluminiumutsida men det är enda ju det enda raka.
 
M Mattan01 skrev:
De gamla original trä 2 -glas med massa spröjs som var väldigt jobbiga att underhålla.
Jobbiga att underhålla är en sak, estetik en annan. På deb senare punkten överträffas plastfönster bara av alla andra typer på marknaden.
 
N nybyggarn3 skrev:
Jobbiga att underhålla är en sak, estetik en annan. På deb senare punkten överträffas plastfönster bara av alla andra typer på marknaden.
Konstigt generellt påstående. Tycker att de nya är helt överlägsna de gamla även då det gäller utseendet.
 
surris
PVC fönster är satans påfund..
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
surris surris skrev:
PVC fönster är satans påfund..
OK
 
M Mattan01 skrev:
Konstigt generellt påstående. Tycker att de nya är helt överlägsna de gamla även då det gäller utseendet.
Vi får nog enas om att vara oeniga:)
 
N nybyggarn3 skrev:
Vi får nog enas om att vara oeniga:)
Ja jag försökte bara ge TS en annat möjligt alternativ!
 
Jag köpte 14st måttbeställda fönster från lindblomsnickeri.se.
Otrolig finish och hantverk.
Jag är supernöjd. Du kan få de precis som du vill ha de och med de glaskvaliteter du önskar.
 
  • Gilla
FG
  • Laddar…
surris surris skrev:
PVC fönster är satans påfund..
M Mattan01 skrev:
OK
Så långt skulle inte jag vilja gå. Ska man köpa ett fåtal fönster där utseende är oviktigt är det ju billigt.

Däremot om man ska köpa fönster till ett helt hus försvinner stora delar av de ekonomiska fördelarna jämfört med "riktiga" fönster.
 
hsd
Reverteringen lär ryka runt om fönstren när gamla karmarna ska bort, sen är det olika hur det ser ut men ofta är karmarna inputsade så oavsett vilken väg det gamla ska bort så förstörs reverteringen vilket innebär att det blir kostnad för återställningen
 
Frågan från ts är ju ställd som så att dom vill ha så lika fönster som möjligt med dom befintliga.
Plastfönster platsar inte in där överhuvudtaget.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Så långt skulle inte jag vilja gå. Ska man köpa ett fåtal fönster där utseende är oviktigt är det ju billigt.

Däremot om man ska köpa fönster till ett helt hus försvinner stora delar av de ekonomiska fördelarna jämfört med "riktiga" fönster.
Det har jag lite svårt att förstå, det blir ju ännu billigare och bättre för ett helt hus.

Vi har tyvärr kvar 2 "riktiga" fönster som redan har behövts målas om 2 gånger och behövs nu igen, de är 3 år äldre än PVC fönstren och börjar dessutom få sprickor i träet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.