Igår fick jag äntligen tid att åka och se på parkett till mitt nya kök. Jag har hela tiden varit inställd på att lägga ekparkett. Dels p.g.a att det är ek i resten av lägenheten men även för att det är snyggt. Väl på plats i affären blev jag dock lite i valet och kvalet ang. vad jag skall välja, valnöt såg nämligen väldigt bra ut. Min fråga är, kommer valnöt att funka i mitt kök med följande förutsättningar:

  • 3*4m Fönster i ena väggen (kortsida)
  • Ikea högblanka vita skåp (abstrakt vit)
  • Svart granitskiva hela diskbänken, med planmonterad ho och häll.
  • Härdat glas (stänkskydd)
  • 2 taklampor, ej bestämt effekt än
  • Sammanlagt 8st 20w spotlights under högskåpen.
  • Vitmålade väggar och tak (lite olika nyanser men vita iallafall)


Det jag är lite rädd för är att valnöt gör att hela rummet blir mörkare än det skulle bli med ek. Eller att färgen gör att golvet helt kommer att dominera rummet visuellt.

Jag gillar annars tanken att variera lite från den, rätt så standard, ek som finns i resten av lägenheten.

Åsikter tack!
 
Åh, lätt val: VALNÖT för att det är så snyggt och eftersom du har helvita luckor kan du vara hur dramatisk och färgglad över allt annars! Det kommer att bli en skitsnygg kontrast mellan golv och kök osv. DRITSNYGGT helt enkelt.
Håller med dig att ek är "standard" och givetvis snyggt det med. Ek håller i längden och åldras vackert MEN våga vägra ek :)

Lycka till i bestämmandet!
 
ClaJe skrev:
DRITSNYGGT helt enkelt.
Vad ovanligt att höra ett Norskt kraftuttryck på detta svenska forum.
 
När jag renoverade i mitten av 90-talet sa folk precis så om Bok och Ek.
Bok var såååå snyggt........ Ek var tråkigt.
Ja, vad säger man om bok nu?
Tror inte att det är många som använder det i alla fall.

Nu säger vi samma sak om Valnöt och Ek.
Om 5 år säger vi det om ??? och Ek.

Jag tycker att du ska hålla dig till Ek om du tycker att det är snyggt.
 
Välj det du tycker är snyggast! Tror att båda skulle passa i ett sådant rum som du beskriver.
 
Vi har valt ett ljust mattlackat ekgolv till vårt kök, vi kommer ha högblanka luckor, och täcksidor och bänkskiva i Valnöt. Vi resonerade att det blev för mycket valnöt om vi skulle ha det som golv oxå.
 
Jag planerar att ha vita (antagligen högblanka) luckor, grå-svart klinker och bänkskiva i valnöt. Hoppas att det inte blir för mörkt =p
 
basil: En varmare ton i klinkersetEäh vänta nu menar du golvklinkers+ Tänkte på stänkskyddet/kaklet. Fick rådet att välja nå´t varmt som tar upp det mörkbruna i valnöten...
 
Martin_Blomberg skrev:
Vad ovanligt att höra ett Norskt kraftuttryck på detta svenska forum.
Och jag är inte ens norsk, jag är skånska :) Men hade jags krivit vad jag tycker om det på skånska hade ni väl inte fattat vad jags krev *ha ha ha*
 
Jag menade golvklinkers ja.

Som väggkakel tänkte jag nog något varmt. Har inte bestämmt vad ännu.
 
fresve skrev:
Vi har valt ett ljust mattlackat ekgolv till vårt kök, vi kommer ha högblanka luckor, och täcksidor och bänkskiva i Valnöt. Vi resonerade att det blev för mycket valnöt om vi skulle ha det som golv oxå.
Jo det kan jag förstå. Jag kommer ju å andra sidan ha granitskiva, så jag har inte riktigt samma problem med "för mkt valnöt" . Inte lätt det här.
 
Henriettae skrev:
Välj det du tycker är snyggast! Tror att båda skulle passa i ett sådant rum som du beskriver.
Det tror jag också. Rent visuellt tycker jag valnöt känns mer spännande. Är dock rädd för att tröttna på det efter 1-2 år. Att byta golv i det läget blir bökigt ;)
 
Jag tror att det skulle bli snyggast med ek eftersom du har det i resten av lägenheten. Det blir en lite lugnare känsla om man har likadant golv överallt. I vårt hus känns det som någon slags "jättemosaik" med olika golv i alla rum... Skulle vara mycket snyggare om det var likadant golv istället.
 
valnöt är läckert men tänk på att trägolv är fuktkänsligt och repas fortare.
 
Jag håller helt klart med pinebar (har soffbord i bok som jag vill utrota...). Även om det nyss varit en jättboom med ek så är det ändå det träslag som håller i längden, det har mer eller mindre alltid funnits med i bilden! Valnöt är snyggt, nu... Men som du själv påpekar, vad tycker man om nga år?

Men för att röra till lite i beslutsångesten:
1. Det blir lättare att byta golv i köket om ni inte lägger golvet under skåpen...
2. Köp ett billigt valnötsgolv så svider det inte så mkt i plånboken om/när ni vill slänga ut det om nga år.

Lycka till med beslutsångesten :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.