H Hellix skrev:
Det var högt räknat. Att byta 4 fönster bör man klara på 1-2dagar. Hos oss, i ett tvåvåningshus, bytte snickarna 13 fönster, byggde igen en altandörr och bytte en annan altandörr på 2 man och 2 dagar.
Ja, jag hade hoppats på/förväntat mig 1 dag eller Max 2 dagar. Det framgår inte av offert men kan såklart fråga. Det viktigast är dock om totalsumman verkar rimlig eller ej.
 
N Novishusaren skrev:
Jag vet faktiskt inte, det framgår inte av offerten. Kan fråga såklart.

Självklart är det totalpriset som är intressant för mig som kund. Vad tycker ni, verkar det rimligt, bra eller för högt?
Ibland kan det vara så att typ karmskruv, drev osv ingår i montagepriset även sophantering. Framgår det? Resekostnaden ska ju vara för sig, står den med?

Jag skulle säga att montagepriset är några tusenlappar för högt.
 
Lövet19 Lövet19 skrev:
Ibland kan det vara så att typ karmskruv, drev osv ingår i montagepriset även sophantering. Framgår det? Resekostnaden ska ju vara för sig, står den med?

Jag skulle säga att montagepriset är några tusenlappar för högt.
Karmskruv, drev, foder.
Bortforsling osv ingår. Plåtbleck osv
 
N Novishusaren skrev:
Karmskruv, drev, foder.
Bortforsling osv ingår. Plåtbleck osv
Som sagt, står fast att det är aningen högt pris. men ta in ytterligare någon offert för att kunna jämföra.
 
  • Gilla
LURIGLANA
  • Laddar…
N Novishusaren skrev:
Absolut, självklart är det totalsumman/slutpris som är intressant för mig som kund. Så vad tycker du om det? Rimligt, bra eller för högt?
det är säkert så att vinsten ligger i arbetskostnaden och inte på materialet, jag tycker att du har fått ett ok pris om det är bra kvalitet på fönsterna
 
H Hellix skrev:
Det var högt räknat. Att byta 4 fönster bör man klara på 1-2dagar. Hos oss, i ett tvåvåningshus, bytte snickarna 13 fönster, byggde igen en altandörr och bytte en annan altandörr på 2 man och 2 dagar.
Inte troligt att dom satte nya fönsterbleck och omfattningar då., Eftersom det måste Måttas,tillverkas och monteras efter fönster är monterade.
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Inte troligt att dom satte nya fönsterbleck och omfattningar då., Eftersom det måste Måttas,tillverkas och monteras efter fönster är monterade.
De jag har anlitat satte 10 fönster inkl bleck och omfattningar på mindre än två dagar.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
DanielPinjegård DanielPinjegård skrev:
Den bjuder jag på....hantverkare eller ej så kan jag kostnaderna i det...
Du pratar om ditt pris, inte dina kostnader.

Hos mig byttes 24 fönster och 4 altandörrar på 3 dagar av två man. Ganska korta dagar också.
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Arbetspris på 18500:- efter ROT är ingen dålig timpeng för 4 fönster. Det är nära 5 kkr per fönster. Jag är van vid 650:- per enhet... Det känns som ett ganska extremt överpris.
 
  • Gilla
Peternow och 2 till
  • Laddar…
Vilka arbeten behöver göras och som ingår? Nya fönsterbrädor och fönsterbleck, samt spaltventil har du skrivit.
Vad är det för fasad och vad behöver åtgärdas utvändigt efter bytet (salning, foder, plåt, etc, beroende av fasadtyp)
Vad behöver göras inne? (salning, foder, etc)
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Arbetspris på 18500:- efter ROT är ingen dålig timpeng för 4 fönster. Det är nära 5 kkr per fönster. Jag är van vid 650:- per enhet... Det känns som ett ganska extremt överpris.
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Arbetspris på 18500:- efter ROT är ingen dålig timpeng för 4 fönster. Det är nära 5 kkr per fönster. Jag är van vid 650:- per enhet... Det känns som ett ganska extremt överpris.
Så 650 kr /enhet motsvarar alltså ungefär 1.3 timmar arbete

Så då menar du att man skall
Lossa omfattningar inkl fönsterbleck
Riva fönster
Leverera och montera nytt fönster och justera in.
Måtta, tillverka och montera nya omfattningar och nytt fönsterbleck

På en timme och 20 minuter .
Du får 50000 av mig om du kan skicka deras adress och dom kan leverera det priset .

Sitter nämligen och räknar på ett fönsterbyte på 2000 fönster för ett kommunalt bostadsbolag .
 
  • Gilla
  • Haha
slutsta och 3 till
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Så 650 kr /enhet motsvarar alltså ungefär 1.3 timmar arbete

Så då menar du att man skall
Lossa omfattningar inkl fönsterbleck
Riva fönster
Leverera och montera nytt fönster och justera in.
Måtta, tillverka och montera nya omfattningar och nytt fönsterbleck

På en timme och 20 minuter .
Du får 50000 av mig om du kan skicka deras adress och dom kan leverera det priset .

Sitter nämligen och räknar på ett fönsterbyte på 2000 fönster för ett kommunalt bostadsbolag .
Alltså...det är inte inkl enheten, utan 650:- för att MONTERA en enhet inkl plåt.

Men absolut tjänar jag gärna 50 kkr så enkelt.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Alltså...det är inte inkl enheten, utan 650:- för att MONTERA en enhet inkl plåt.

Men absolut tjänar jag gärna 50 kkr så enkelt.

Kan du fixa fönsterbyte för 650:- inkl. plåt per enhet får du 50 kkr även av mig!

Har jobbat med kompletta fönsterbyten i över 10 år och vi tar cirka 3000 kr per enhet efter rot-avdrag för arbetet. Då ingår allt: kontrollmätning innan order, demontering av befintligt fönster, montering och justering av nytt fönster, lister och smyg invändigt, foder/sidobleck och underbleck utvändigt. Även bortforsling av gamla fönster ingår.

Jag upplever att folk på detta forum inte förstår är att saker tar tid, visst står du precis vid det gamla fönstret med rätt verktyg i handen och det nya fönstret står bredvid och allt är förberett tar det kanske inte så många effektiva timmar att byta ett fönster. Men räkna in att fönster ska mätas innan beställning, snickaren ska åka och handla material, sågar och verktyg ska packas ur/packas in i bilen, fönster ska bäras fram, plåt ska mätas och beställas/bockas. Självklart finns det företag som är billigare på marknaden men frågan är hur slutresultatet ser ut hos dessa företag? Vi lägger väldigt stor vikt vid att finsnickeriet med lister m.m. ska bli bra och vi målar till och med spikhuvuden. Jämför inte bara priset, jämför vad du får också! Och självklart är det dyrare styckpris att bara byta 1-2 fönster än om du byter 20 fönster.

Ett bra riktmärke vid komplett fönsterbyte är 9.000-12.000 kr per enhet för aluminiumbeklädda fönster, beroende på hur många fönster du ska byta och hur fönsterna utrustas med ev. tillval.
 
  • Gilla
sevenfifty
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Inte troligt att dom satte nya fönsterbleck och omfattningar då., Eftersom det måste Måttas,tillverkas och monteras efter fönster är monterade.
Om inte 2 st monterar 4 st fönster på 1 dag, så blir man inte långvarig som fönstermontör (förutsatt att det inte är uppsågning) och då är det komplett med plåtar och slänga allt skräp
 
  • Gilla
Cancerman_777 och 1 till
  • Laddar…
C Chris30 skrev:
Kan du fixa fönsterbyte för 650:- inkl. plåt per enhet får du 50 kkr även av mig!

Har jobbat med kompletta fönsterbyten i över 10 år och vi tar cirka 3000 kr per enhet efter rot-avdrag för arbetet. Då ingår allt: kontrollmätning innan order, demontering av befintligt fönster, montering och justering av nytt fönster, lister och smyg invändigt, foder/sidobleck och underbleck utvändigt. Även bortforsling av gamla fönster ingår.

Jag upplever att folk på detta forum inte förstår är att saker tar tid, visst står du precis vid det gamla fönstret med rätt verktyg i handen och det nya fönstret står bredvid och allt är förberett tar det kanske inte så många effektiva timmar att byta ett fönster. Men räkna in att fönster ska mätas innan beställning, snickaren ska åka och handla material, sågar och verktyg ska packas ur/packas in i bilen, fönster ska bäras fram, plåt ska mätas och beställas/bockas. Självklart finns det företag som är billigare på marknaden men frågan är hur slutresultatet ser ut hos dessa företag? Vi lägger väldigt stor vikt vid att finsnickeriet med lister m.m. ska bli bra och vi målar till och med spikhuvuden. Jämför inte bara priset, jämför vad du får också! Och självklart är det dyrare styckpris att bara byta 1-2 fönster än om du byter 20 fönster.

Ett bra riktmärke vid komplett fönsterbyte är 9.000-12.000 kr per enhet för aluminiumbeklädda fönster, beroende på hur många fönster du ska byta och hur fönsterna utrustas med ev. tillval.
Läs mitt inlägg med vad som ingår i det pris jag betalat ännu en gång.

Du inser att om du vidhåller ditt ställningstagande efter o läsningen av mitt inlägg att du kommer att bli 50 kkr fattigare va?

Det verkar vara enkelt att tjäna pengar här i forumet. Någon mer som känner att de har för mycket pengar i plånkan?
 
  • Gilla
pve
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.