Hej
Vi har en jordbruksfastighet som ligger utanför detaljplan.

Vår gamla ladugård står inom 4.5m från tomtgränsen mot grannen.

Tanken var att riva denna och bygga en ersättningsbyggnad då den nuvarande är över 100år gammal och i princip gjort sitt.
Men grannen satt stopp för en ersättningsbyggnad med samma storlek och samma placering.

Vad gäller angående renovering? Hur omfattande renovering får man göra?
Hur mkt får man renovera, hur mkt av den gamla byggnaden måste finnas kvar?
 
Hur menar du att grannen satte stopp?
Du får självklart renovera hela byggnaden, se till att inte riva allt på en gång bara för då behövs rivningslov och bygglov.
 
Du får iprincip byta ut allt material men inte på en gång. Så har du rivit ner allt får du inte bygga upp de igen men om du river ner en sida åt gången så står fortfarande byggnaden.
Samma med taket... Så länge som du tar bort en takstolar och sätter upp en ny så renoverar du men drar du ner allt så kan de vara lite griniga(grannen)
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur menar du att grannen satte stopp?
Du får självklart renovera hela byggnaden, se till att inte riva allt på en gång bara för då behövs rivningslov och bygglov.
Dom anser att den står på deras tomt, enligt deras översiktskarta som nyligen är gjord står den kanske 0.5m på deras. Enligt vår översiktskarta från 1998 står den helt på våran tomt. Så vi krockar.
Finns inga tomtpinnar då det är gamla fastigheter. Men vi har haft ut utsättare och satt ut linjen mellan det stenåldersmarkeringar som kommunen var rätt säker på att det var gränsmarkeringarna. Och då står ladan på vår tomt.
Så dom satt stopp för att få bygga något. Kommunen anser att vi måste ha bygglov då den är så pass nära gränsen, trots att det redan finns en byggnad där.
 
A Alexn72 skrev:
Du får iprincip byta ut allt material men inte på en gång. Så har du rivit ner allt får du inte bygga upp de igen men om du river ner en sida åt gången så står fortfarande byggnaden.
Samma med taket... Så länge som du tar bort en takstolar och sätter upp en ny så renoverar du men drar du ner allt så kan de vara lite griniga(grannen)
Finns det regler för detta?
Tanken är att vi i så fall får ta det den vägen, bygga en helt ny men genom att renovera...
 
Så vitt jag vet får ekonomibyggnader (vilket ladugårdar till en jordbruksfastighet är) uppföras utanför detaljplan utan bygglov (pbl §3 fösta stycket )
Dvs det spelar ingen roll vad grannen vill.
edit: https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/anmalningsplikt/byggnader/

Om det är andra saker som spelar in vet jag inte och därför behöver du nån som kan mer än mig om detta.
Jag vet att min släkting då han var bonde uppförde ett fult schabrak till maskinhall till endel grannars förtret men de kunde inte stoppa honom. (dock var det i början av 80talet så saker kan ha förändrats sen dess)

@Claes Sörmland har bra koll på juridik så han kanske kan om detta med??
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
A Alfred2 skrev:
Dom anser att den står på deras tomt, enligt deras översiktskarta som nyligen är gjord står den kanske 0.5m på deras. Enligt vår översiktskarta från 1998 står den helt på våran tomt. Så vi krockar.
Finns inga tomtpinnar då det är gamla fastigheter. Men vi har haft ut utsättare och satt ut linjen mellan det stenåldersmarkeringar som kommunen var rätt säker på att det var gränsmarkeringarna. Och då står ladan på vår tomt.
Så dom satt stopp för att få bygga något. Kommunen anser att vi måste ha bygglov då den är så pass nära gränsen, trots att det redan finns en byggnad där.
Vilket avstånd från tomtgräns visar det nya mätningen? Vad säger kommunen om bygglov då? Dom kan ju ge bygglov även om grannen överklagar, detta är ett sånt fall om du frågar mig.
 
  • Gilla
splinter
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Så vitt jag vet får ekonomibyggnader (vilket ladugårdar till en jordbruksfastighet är) uppföras utanför detaljplan utan bygglov (pbl §3 fösta stycket )
Dvs det spelar ingen roll vad grannen vill.
Om det är andra saker som spelar in vet jag inte och därför behöver du nån som kan mer än mig om detta.
Jag vet att min släkting då han var bonde uppförde ett fult schabrak till maskinhall till endel grannars förtret men de kunde inte stoppa honom. (dock var det i början av 80talet så saker kan ha förändrats sen dess)

@Claes Sörmland har bra koll på juridik så han kanske kan om detta med??
Hade det stått längre ifrån än 4.5m tror jag vi haft fritt fram, men verkar vara grannen som är problemet.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vilket avstånd från tomtgräns visar det nya mätningen? Vad säger kommunen om bygglov då? Dom kan ju ge bygglov även om grannen överklagar, detta är ett sånt fall om du frågar mig.
Enligt kommunen måste lantmäteriet komma ut och sätta nya gränsmarkeringar. Och dom har 8mån kötid...
Grannen lär inte bli så mkt gladare om vi tar ut lantmäteriet och dom får dela på kostnaden... ‍♀️
 
A Alfred2 skrev:
Enligt kommunen måste lantmäteriet komma ut och sätta nya gränsmarkeringar. Och dom har 8mån kötid...
Grannen lär inte bli så mkt gladare om vi tar ut lantmäteriet och dom får dela på kostnaden... ‍♀️
Tror det bästa är som föreslagits (om stommen och takstolarna är ok)
Att ta en del i taget, riv hela den delen och bytt nytt.
Krångligare javisst, men finns inget grannen kan göra.

Annars är det ju bara att säga till grannen
"Antingen får vi riva och bygga nytt på samma plats ELLER så tar vi hit lantmäteriet och de får sätta ut nya gränsmarkeringar och då får ni enl lag stå för halva den kostnaden. Hur vill ni göra?"
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Tror det bästa är som föreslagits (om stommen och takstolarna är ok)
Att ta en del i taget, riv hela den delen och bytt nytt.
Krångligare javisst, men finns inget grannen kan göra.

Annars är det ju bara att säga till grannen
"Antingen får vi riva och bygga nytt på samma plats ELLER så tar vi hit lantmäteriet och de får sätta ut nya gränsmarkeringar och då får ni enl lag stå för halva den kostnaden. Hur vill ni göra?"
Hade jag varit säker på att dom får halva kostnaden hade jag inte tvekat. Men då det verkar kunna bli rätt dyrt så vill jag ogärna stå med kostnaden själv. Lantmäteriet kunde tydligen inte garantera att det delas?!?
 
M MrDizzy skrev:
Så vitt jag vet får ekonomibyggnader (vilket ladugårdar till en jordbruksfastighet är) uppföras utanför detaljplan utan bygglov (pbl §3 fösta stycket )
Dvs det spelar ingen roll vad grannen vill.
edit: [länk]

Om det är andra saker som spelar in vet jag inte och därför behöver du nån som kan mer än mig om detta.
Jag vet att min släkting då han var bonde uppförde ett fult schabrak till maskinhall till endel grannars förtret men de kunde inte stoppa honom. (dock var det i början av 80talet så saker kan ha förändrats sen dess)

@Claes Sörmland har bra koll på juridik så han kanske kan om detta med??
Det är inte så trivialt med ekonomibyggnad till jordbruksfastigheter.
Det avgörande är om en ekonomibyggnad behövs till jordbruksverksamheten. Bara klassningen som jordbruksfastighet räcker inte.
Här har en typ byggt en maskinhall utan bygglov som skulle vara ekonomibyggnad till en påstådd icke existerande vingård. Kommunen gick med på det men efter en del turer får han inte använda den.

Jag skulle först kolla var gränsen går (LM förrättning) innan du investerar pengar.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är inte så trivialt med ekonomibyggnad till jordbruksfastigheter.
Det avgörande är om en ekonomibyggnad behövs till jordbruksverksamheten. Bara klassningen som jordbruksfastighet räcker inte.
Här har en typ byggt en maskinhall utan bygglov som skulle vara ekonomibyggnad till en påstådd icke existerande vingård. Kommunen gick med på det men efter en del turer får han inte använda den.

Jag skulle först kolla var gränsen går (LM förrättning) innan du investerar pengar.
Bäst är ju såklart att sätta ut gränsen. Men frågan är om vi ens blir hjälpta av det. Den kommer inte vara placerad 4.5m ifrån gränsen hur som och då står vi kvar på ruta ett att dom säger nej, skillnaden är att vi lagt ut någonstans mellan 40-80tusen‍♀️

Allt är så luddigt när det handlar om lantmäteriet..
 
Skit då i grannen och renovera till nyskick! Spara några reglar här och där som är i fint skick för det finns väl?
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Enda sätter verkar vara att ta ut lantmäteriet.
Då kommer nästa dilemma..

Än hur vi bär oss åt kommer byggnaden hamna allt från 0.5-4m ifrån tomtgränsen.
Enligt karln på bygglov så finns det ingen regel längre om att det måste vara 4.5m ifrån gräns när det gäller bygglov utan bara vid typ friggebod byggen osv, den slopades tydligen i slutet på 80talet.
Han påstod att grannen kan ha lika mycket åsikter om den står 1m från gränsen som om den står 7m bort..

Detta känns lite "riskabelt", att först lägga ut en massa tusen på lantmäteriet för att konstatera att befintlig byggnad står på vår tomt. Sen ska grannen ändå kunna sätta stopp för en ersättningsbyggnad?!
Fungerar det så?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.