Jag behöver lite hjälp, har ett hörn med brutet tak och vill sätta kvartslist som ska mötas i hörnet, men jag får inte till det, hur ska jag tänka/göra för att det ska bli bra. Bild bifogas på eländet.
 
  • Omatchade kvartslisthörn möts klumpigt i takhörnet med blommig tapet i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den där är lurig. Du kan gera de två listerna på väggen så de är perfekta, sen gör du en förkroppning på den från snedtaket.

fram med lövsåg o rundfil!
 
Dåligt utförd hörnanslutning på lister med överflödigt spackel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gör inte så här bara.
 
  • Haha
Screew
  • Laddar…
S saraedbo skrev:
Jag behöver lite hjälp, har ett hörn med brutet tak och vill sätta kvartslist som ska mötas i hörnet, men jag får inte till det, hur ska jag tänka/göra för att det ska bli bra. Bild bifogas på eländet.
Tycker det ser ut som att nedre och höger borde kunna mötas i 90 grader.
Därmed behöver du bara gera nedre och vänster på ett snyggt sätt

Om den lösningen blir snygg får du dock själv bedömma.
 
  • Gilla
saraedbo
  • Laddar…
Detta blir en kluring, inte minst att förklara.

Nu när du har kortare bitar som bilden visar skulle jag börja med att markera mitten på varje kvarts-båge.
Sen hade jag ställt en tumstock från den punkt där alla de 3 strecken möts för att på respektive linje markera. Det bli alltså ett kryss ca 15mm från blivande centrum.
Sedan gör man lika sant på samtliga sidor(slutet på varje kvarts-båge) vissa av dem kanterna nuddar varran och då är det bara markera det fast (offset) måtten ut från den punkt. Där sidorna inte möts får man förlänga dess linje och hitta dess blivande skärningspunkt.

Nu ska varje stav ha 3st markeringar.
Kapar man nu rakt mellan dessa och bilar spetsar på varje stav.
Mitt tips är att inte bry sig om att inre delen av listen möts fint. För att slippa det problemet kapar man bara bort allt bakom den spets man skapat.

Vill man dessutom inte ha skarv på listen till nästa hörn får man kopiera över det man precis gjort till en ny med perfekt längd.
 
  • Gilla
saraedbo
  • Laddar…
Bild av ett hörn där tak möter vägg, med markerade linjer som visar mått och vinklar för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saraedbo och 1 till
  • Laddar…
J JKrister skrev:
[bild]
Tack så mycket för att bifogade bild.
Jag har bara ett sådant hörn, tack och lov.
Får prova och se hur det blir.
 
Fujim Fujim skrev:
Tycker det ser ut som att nedre och höger borde kunna mötas i 90 grader.
Därmed behöver du bara gera nedre och vänster på ett snyggt sätt

Om den lösningen blir snygg får du dock själv bedömma.
Tack för svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.