P Paul64 skrev:
Inget drömscenario ni hamnat i men ni borde prata med mäklaren som säljer huset i första hand. Ofta kan säljaren av huset ni skall köpa justera tillträdet lite så ni hinner få ett kontrakt i tid. Det är ju av högsta intresse för dem att ni fullföljer affären. Banken tackar nej till affären eftersom du lovat sälja innan tillträdet och det går inte att rubba på som regel, men det räcker ju med att uppvisa kontrakt senast två veckor innan tillträdet (tajt men då hinner alla handlingar få fram och tillbaka) Det värsta som kan hända är att säljaren av huset får lägga ut huset till salu igen, till varje givet pris, och så får de stämma dig på mellanskillnaden på det ni bjöd och vad de får vid en andra fsg. Under mina 20 år som kredithandläggare har detta aldrig skett, mäklaren brukar kunna trolla fram en lösning, men så ser juridiken ut. Om kalkylen håller för båda boendena, ränta och avgift till bostadsrättsföreningen plus ränta, amortering och drift för huset så kan banken nog ge en respit om handläggaren vaknat på rätt sida. Finns det pengar i släkten så kan det vara en lösning så god som en annan, tänk bara på att de nog behöver visa dokumentation enligt lagen om penningtvätt i samband med överföringen. Fråga banken hur mkt du behöver uppvisa för att de ska vara nöjda, du har dock fortfarande avgiften till brf som lastar din kalkyl. Frågeställningen om att sälja br till varje givet pris, kunna visa banken ett kontrakt, flytta in enligt plan och leva med att affären inte blev som förväntat kan såklart gnaga som en dålig tand. Jag hade dock en kund för ett antal år sedan som fick sänka priset med en miljon för att få ihop affären. De hade inte möjlighet att få hjälp av släkten som ni tydligen har.
Det löste sig snabbt och enkelt. Hon hade nog bara en dålig dag när hon pratade med tjejen och efter att kollat våra tillgångar etc så insåg hon att vi är en lågrisk kund samt att vi har en mäklare som de har stort förtroende för, vilket jag tror är oerhört viktigt. Han är den som helt klart gör flest affärer i området så tror det var helt avgörande.

Tror detta kommer lösa sig innan tillträdet på den andra men skönt att banken ändå backar upp oss vid behov med ett överbryggnads lån även om vi inte har något påskrivet kontrakt. Tror annan viktig del är att vi också lånar rätt långt ifrån vår maxgräns. De ser att det finns utrymme och då behöver man inte titta lika hårt på regelboken.
 
  • Gilla
Paul64
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi har tittat på en del hur i närheten av Bromma flygplats inte just där mer bromma kyrka. Finns många fina hus där. Men som du säger man vet aldrig hur längre det tar. Men en sak är säker den dagen den läggs ner är det många hus som kommer gå upp i pris. Tyckte lite synd om en säljare där vi var på visning. De flög rakt över visningen och måste gjort bränsledumpning för det stank flygfotogen. Ouch. :)
Där borde man sålt när coronapandemin var som värst, många inställda flygningar!
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
P Paul64 skrev:
Finns det pengar i släkten så kan det vara en lösning så god som en annan, tänk bara på att de nog behöver visa dokumentation enligt lagen om penningtvätt i samband med överföringen.
Vid vilka belopp triggas sådana frågeställningar?

På vilket sätt lägger man fram dokumentation? Man antar alltså inte att pengar som kommer från ett konto på en storbank är vita, utan man måste kunna visa bakåt i flera led? Hur lång tid då? Kan du t.ex. länka till en hemsida som går igenom hur detta hanteras?
 
  • Gilla
65starss
  • Laddar…
H Husbuggy skrev:
Jag förstår att det är svårt att inse detta när man sitter mitt uppe i det och har förlorat budgivning efter budgivning, men att ni till slut hittade något till "väldigt bra pris" var troligtvis en signal på att marknaden håller på att sakta in - och att det kan bli tufft att få vad ni vill ha för er lägenhet.

Där jag bor har det varit rekordpriser på löpande band, kanske är det nu det saktar in.
Tror du till viss del har rätt men en del i det hela var att de hade köpt nytt hus och behövde bli av med detta. Lite samma sits som oss. De var sena på bollen med att ens börja sälja och det benn lite i knutarna. De hade fått ett bud på en halv miljon över vårt men som föll igenom av olika anledningar så de höll fast för länge vid vad de trodde de skulle få ut.

Vi ligger tämligen rimligt i vad vi vill ha med marginal om vi behöver gå ner men senast igår så såldes den en av de här lägenheterna som blockat oss för ett riktigt bra pris som var i betydligt sämre skick än vår. Tror vårt största problem har varit att 4 lägenheter i samma storlek etc kom ut samtidigt. Nu är en såld, en annan är tillbakadragen då de inte kunde tänka sig att sälja om de inte hamnade på 700tlr över vårt irgångspris etc. Vilket är drömsiffror, det kommer de aldrig få. Tror mycket handlar om tillfälligheter. Ibland har man tur, ibland otur. Vi har haft två konkreta bud, varav den ena drog sig ur för att den lägenheten med sämre skick och lockpris dök upp samma dag vi skulle skriva och den andra fick inget lånelöfte.

Sedan är det som med allt, det människor är beredda att betala här och nu, det är vad lägenheten är värd och just för sekunden rosar den inte marknaden men vi har ens tadog ström av privatvisningar så man vet aldrig när det vänder och problemet är löst.
 
redarn redarn skrev:
Kronkalle är mycket riktigt slang för kronofogden.
Tusen tack från mej och Laura i Spanien!
 
  • Gilla
redarn
  • Laddar…
The_Andy_Pandy Anders $ skrev:
Tror du till viss del har rätt men en del i det hela var att de hade köpt nytt hus och behövde bli av med detta. Lite samma sits som oss. De var sena på bollen med att ens börja sälja och det benn lite i knutarna. De hade fått ett bud på en halv miljon över vårt men som föll igenom av olika anledningar så de höll fast för länge vid vad de trodde de skulle få ut.

Vi ligger tämligen rimligt i vad vi vill ha med marginal om vi behöver gå ner men senast igår så såldes den en av de här lägenheterna som blockat oss för ett riktigt bra pris som var i betydligt sämre skick än vår. Tror vårt största problem har varit att 4 lägenheter i samma storlek etc kom ut samtidigt. Nu är en såld, en annan är tillbakadragen då de inte kunde tänka sig att sälja om de inte hamnade på 700tlr över vårt irgångspris etc. Vilket är drömsiffror, det kommer de aldrig få. Tror mycket handlar om tillfälligheter. Ibland har man tur, ibland otur. Vi har haft två konkreta bud, varav den ena drog sig ur för att den lägenheten med sämre skick och lockpris dök upp samma dag vi skulle skriva och den andra fick inget lånelöfte.

Sedan är det som med allt, det människor är beredda att betala här och nu, det är vad lägenheten är värd och just för sekunden rosar den inte marknaden men vi har ens tadog ström av privatvisningar så man vet aldrig när det vänder och problemet är löst.
Att flera liknande bostäder är till salu samtidigt är självklart inte bra för priserna - jag har faktiskt sett där detta hänt och en och samma mäklare stod för båda objekten, stort tjänstefel om inte båda familjer var extremt stressade.

Däremot så tänk på att marknaden lätt hamnar i en dominoeffekt. Att de ni köpte huset av fick bråttom att sälja, kan ha varit ytterligare en signal att marknaden faktiskt bromsar in.

Dessutom, ganska otroligt att personer håller på och lägger bud utan att första ha fått lånelöfte? Detta handlar väl om lägenheter för runt 6-8 miljoner eller liknande, börjar de buda på detta utan att ha någon koll på finansieringen?
 
A atomlab skrev:
Får ni inte en lägenhet i Bromma såld på 1.5mån så har ni helt klart satt ett pris som är på tok för högt över förväntan.
Exakt min tanke
 
65starss 65starss skrev:
Exakt min tanke
Nja, med tanke på en av 4 lägenheter försvann igår för en bit över vad vi vill ha, som var i sämre skick etc så är det nog snarare så att ha 4 i stort sett idé tiska lägenheter ute samtidigt inte riktigt är receptet.

Vi hade lite otur också med att ha en flesta mäklare från en väldigt stor byrå som inte visste vad hen höll på med så när det kom fram så kunde vi snabbt häva avtalet. Nuvarande mäklaren har bara kört i 20-25 dagar. Vi tappade nog nära 3 veckor på den andra.

Jag tror det löser sig ganska snart. Vi har en två privatvisningar i veckan och haft några öppna. Till slut så ramlar det in något och nu har vi lyxen av att ha lite mer tid. Det gör skillnad det också.
H Husbuggy skrev:
Att flera liknande bostäder är till salu samtidigt är självklart inte bra för priserna - jag har faktiskt sett där detta hänt och en och samma mäklare stod för båda objekten, stort tjänstefel om inte båda familjer var extremt stressade.

Däremot så tänk på att marknaden lätt hamnar i en dominoeffekt. Att de ni köpte huset av fick bråttom att sälja, kan ha varit ytterligare en signal att marknaden faktiskt bromsar in.
 
H Husbuggy skrev:
Vid vilka belopp triggas sådana frågeställningar?

På vilket sätt lägger man fram dokumentation? Man antar alltså inte att pengar som kommer från ett konto på en storbank är vita, utan man måste kunna visa bakåt i flera led? Hur lång tid då? Kan du t.ex. länka till en hemsida som går igenom hur detta hanteras?
Det är egentligen inte beloppet i sig som triggar utan varje affärshändelse behöver förstås av handläggaren på den mottagande banken. Förstår din tanke med att de borde vara färdigutredda om de kommit in i det svenska banksystemet men varje bank måste agera såsom det är ”nya” pengar in i systemet. Det är bara att vänja sig vid att uppvisa dokumentation. Ingen bank har ett självändamål i att göra dessa omständiga kontroller utan måste följa regelverk från finansinspektionen, som i sin tur följer rådande eu-direktiv. Känns såklart sådär att bli synad i sömmarna för att föra över 25.000 kr när den riktige stortvättaren köper ett skalbolag i Storbritannien, lånar ut 100 miljoner till ett företag i ett land som inte har samma kontroll som EU-länder, detta företag går i konkurs och de 100 miljonerna går ”upp i rök”….Dessa transaktioner är jättesvåra att stoppa eftersom komplexiteten är lika enorm som storleken på beloppen i dessa kedjeaffärer. Men icke att förglömma så bidrar lagen om penningtvätt till att göra fler affärer vita och mer pengar till den svenska välfärden. Men för dig och mig som rent mjöl i påsen blir det likväl en känsla av kränkning och överförmynderi.
 
  • Gilla
DLo och 2 till
  • Laddar…
The_Andy_Pandy Anders $ skrev:
Nja, med tanke på en av 4 lägenheter försvann igår för en bit över vad vi vill ha, som var i sämre skick etc så är det nog snarare så att ha 4 i stort sett idé tiska lägenheter ute samtidigt inte riktigt är receptet.

Vi hade lite otur också med att ha en flesta mäklare från en väldigt stor byrå som inte visste vad hen höll på med så när det kom fram så kunde vi snabbt häva avtalet. Nuvarande mäklaren har bara kört i 20-25 dagar. Vi tappade nog nära 3 veckor på den andra.

Jag tror det löser sig ganska snart. Vi har en två privatvisningar i veckan och haft några öppna. Till slut så ramlar det in något och nu har vi lyxen av att ha lite mer tid. Det gör skillnad det också.
Timing is everything.

Ja, det borde lösa sig, efterfrågan är ju stor i Sthlmstrakten. Har de andra tre lägenheterna i krokarna alla blivit sålda i nivå med ert ca pris, ja, då har ni/mäklaren lagt er på rätt nivå ändå.
Skönt att det löst sig på banken, fö. Den stressen slipper man gärna.
 
P Paul64 skrev:
Det är egentligen inte beloppet i sig som triggar utan varje affärshändelse behöver förstås av handläggaren på den mottagande banken. Förstår din tanke med att de borde vara färdigutredda om de kommit in i det svenska banksystemet men varje bank måste agera såsom det är ”nya” pengar in i systemet. Det är bara att vänja sig vid att uppvisa dokumentation. Ingen bank har ett självändamål i att göra dessa omständiga kontroller utan måste följa regelverk från finansinspektionen, som i sin tur följer rådande eu-direktiv. Känns såklart sådär att bli synad i sömmarna för att föra över 25.000 kr när den riktige stortvättaren köper ett skalbolag i Storbritannien, lånar ut 100 miljoner till ett företag i ett land som inte har samma kontroll som EU-länder, detta företag går i konkurs och de 100 miljonerna går ”upp i rök”….Dessa transaktioner är jättesvåra att stoppa eftersom komplexiteten är lika enorm som storleken på beloppen i dessa kedjeaffärer. Men icke att förglömma så bidrar lagen om penningtvätt till att göra fler affärer vita och mer pengar till den svenska välfärden. Men för dig och mig som rent mjöl i påsen blir det likväl en känsla av kränkning och överförmynderi.
Tack för ditt svar!

Kan du berätta lite mer i detalj om vad man förväntas kunna visa upp? Så vi på forumet kan vara lite förberedda och veta vad vi skall spara?

Jag hittar på ett exempel:

Antag att jag har pengar på Nordnet, jag sparar 2000 kr av min lön där varje månad i 10 år, då har jag Nordea som lönekontobank. Tillväxten hos Nordnet är god så beloppet är tredubblat jämfört med insatta pengar.

Så byter jag ett år innan husköp bank till SEB. Inför bostadsaffären gör jag ett uttag från Nordnet till SEB. Köparen av huset kanske har Länsförsäkringar som bank, så dit skall pengarna överföras.

Samtidigt får jag låna 100 000 kr från min fars buffertkonto hos Handelsbanken, som han inte har rört sedan han slutade jobba för 17 år sedan. Dessa pengar sätts in på mitt konto på SEB.

Ungefär vad kan dessa banker komma att kräva av mig, och vilka banker kan vilja se något?
 
  • Gilla
Sisyfos Σίσυφος och 1 till
  • Laddar…
H Husbuggy skrev:
Ungefär vad kan dessa banker komma att kräva av mig, och vilka banker kan vilja se något?
Min bank ville se varenda transaktion på kontot (så samtliga aktieköp) tillbaka 10 år. Och de ville inte ha det på något format jag kunde manipulera själv - bara skärmdumpar från internetbanken. Jag tror inte de kollade en sida av det jag skickade in eftersom det är manuellt arbete...

De banker som vill se sånt är europeiska banker.
 
  • Gilla
Husbuggy
  • Laddar…
H Husbuggy skrev:
Tack för ditt svar!

Kan du berätta lite mer i detalj om vad man förväntas kunna visa upp? Så vi på forumet kan vara lite förberedda och veta vad vi skall spara?

Jag hittar på ett exempel:

Antag att jag har pengar på Nordnet, jag sparar 2000 kr av min lön där varje månad i 10 år, då har jag Nordea som lönekontobank. Tillväxten hos Nordnet är god så beloppet är tredubblat jämfört med insatta pengar.

Så byter jag ett år innan husköp bank till SEB. Inför bostadsaffären gör jag ett uttag från Nordnet till SEB. Köparen av huset kanske har Länsförsäkringar som bank, så dit skall pengarna överföras.

Samtidigt får jag låna 100 000 kr från min fars buffertkonto hos Handelsbanken, som han inte har rört sedan han slutade jobba för 17 år sedan. Dessa pengar sätts in på mitt konto på SEB.

Ungefär vad kan dessa banker komma att kräva av mig, och vilka banker kan vilja se något?

Skulle nog säga att ditt exempel var hyfsat likt hur jag gjorde när jag köpte min förra lägenhet, pengar från 3 olika banker skulle in till SHB där jag jag vardagstjänsterna och skulle ha mitt bolån i. Lånade även en slant av pappa. Inga frågor eller konstigheter, var bara att föra över.
 
  • Gilla
Husbuggy
  • Laddar…
The_Andy_Pandy Anders $ skrev:
Ekonomin är stark skulle jag säga. Skulle vi vara tvingade att köra dubbelt under en tidsperiod så skulle vi ändå ha över 20.000 kr kvar efter lån, avgifter, mat, bil, försäkringar, el och alla andra saker. D.v.s. vi skulle klara oss utan större problem utan att behöva börja sälja aktier etc.

Räknar man in ett överbryggnadslån med en ränta på 2% så skulle vi ändå sitta med 16.000 kvar.
behåll lägenheten och hyr ut den.
 
H Husbuggy skrev:
Tack för ditt svar!

Kan du berätta lite mer i detalj om vad man förväntas kunna visa upp? Så vi på forumet kan vara lite förberedda och veta vad vi skall spara?

Jag hittar på ett exempel:

Antag att jag har pengar på Nordnet, jag sparar 2000 kr av min lön där varje månad i 10 år, då har jag Nordea som lönekontobank. Tillväxten hos Nordnet är god så beloppet är tredubblat jämfört med insatta pengar.

Så byter jag ett år innan husköp bank till SEB. Inför bostadsaffären gör jag ett uttag från Nordnet till SEB. Köparen av huset kanske har Länsförsäkringar som bank, så dit skall pengarna överföras.

Samtidigt får jag låna 100 000 kr från min fars buffertkonto hos Handelsbanken, som han inte har rört sedan han slutade jobba för 17 år sedan. Dessa pengar sätts in på mitt konto på SEB.

Ungefär vad kan dessa banker komma att kräva av mig, och vilka banker kan vilja se något?
Tyvärr finns det inget enkelt svar, av den enkla anledningen att det är komplext och fortfarande ett ganska nytt fenomen att hantera.

Det enkla svaret vore - en rimlig dokumentation som är spårbar. I det fall du beskriver finns ju fullgod dokumentation att tillgå.

Själva överföringen till säljarnas bank är då verifierad av din bank så den kan vi utelämna.

Problemet om, till synes onödigt långa beviskedjor för att ”bedyra sin oskuld”, bottnar bland annat i att du som handläggare riskerar din egen licens om du godtyckligt släpper in pengar i banksystemet. Eftersom den personliga bankkontakten som var allmänt rådande för 20-30 år sedan är ett minne blott står ofta handläggaren inför en ”främling” när en bostadsaffär skall hanteras.

Detta är konkurrensens baksida, det är inte längre ett livslångt kontrakt med en bank som råder utan du är mer rörlig med vem som förtjänar förtroendet med att förvalta dina pengar. Detta i grunden mycket positiva för dig skapar dessvärre ett merarbete när du skall transfera stora belopp inför en bostadsaffär.

Jag har full respekt för att du som enskild upplever det besvärande med att lägga en massa jobb med att börja nysta bakåt men i Sverige kan man få fram dokumentation 10 år tillbaka så det är väl bara att ”tugga i sig” och gå på lösning.

Sen att prisbilden har förändrats gör sitt till, 15 % kontantinsats på 5.000.000 kr plus lagfart och pantbrev sticker iväg till närmare miljonen jämfört med ett par hundratusen när man kunde köpa samma hus för 1.000.000 kr.

Har du då en bostadsaffär som pengarna till kontantinsatsen kommer ifrån så är som regel sagan all. Dokumentationskravet uppstår oftast för förstagångsköpare. Sannolikheten för att lyckas spara ihop en miljon för egen räkning, i vårt konsumtionssamhälle, är om än långt ifrån omöjligt men ändå få förunnat. Därför är också ett blandat fång vanligare idag, med föräldrar och syskon som bidrar till kontantinsatsen och då också ett mer omfattande arbete med att härleda var pengarna har ”uppstått”.

En tröst, om än klen när man ”tjafsar med banken” om att behöva visa dokumentation för sina egna pengar, är att kraven på en ibland omfattande dokumentation bidrar till att hålla kriminella element borta från att använda bostäder som tvättmaskin för inkomster som uppstått genom svarta inkomster, trafficking eller droghandel. Men som alltid, du som har rent mjöl i påsen får klä skott för illasinnade.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
DLo och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.