Skevt med att sälja och köpa idag.

tycker mäklarna fullständigt skiter i personen i sig och jobbar enbart med att blåsa upp marknaden. Många har fått för sig att det är New York i Sverige.

Ska du köpa hus idag får du pröjsa minst 4-5 mille för ett sådär hus. Självklart beroende på vart i det avlånga landet.
 
Agge87 Agge87 skrev:
Skevt med att sälja och köpa idag.

tycker mäklarna fullständigt skiter i personen i sig och jobbar enbart med att blåsa upp marknaden. Många har fått för sig att det är New York i Sverige.

Ska du köpa hus idag får du pröjsa minst 4-5 mille för ett sådär hus. Självklart beroende på vart i det avlånga landet.
Håller fullkomligt med... Marknaden är totalt skev och hade vi haft möjlighet att bo kvar i lägenheten sett till barnen så hade vi gjort det men det har helt enkelt blivit för trångt. Nu fick vi vad vi ser som ett drömhus relativt billigt men i verkliga världen, utan för vår egna lilla bubbla så kanske man borde betala 4 för den här typen av hus, inte 8. Tror inte vi kommer se ett tokras inom närmsta framtiden men jag tror personligen att det skulle behövas en liten kris för marknaden att förstå att så här kan det inte fortsätta. Var därför vi köpte vår relativt billiga lägenhet för att inte dras med i något fall men fallet kom aldrig. Konstig värld vi lever i.
 
  • Gilla
Ulf Peter och 1 till
  • Laddar…
The_Andy_Pandy Anders $ skrev:
Håller fullkomligt med... Marknaden är totalt skev och hade vi haft möjlighet att bo kvar i lägenheten sett till barnen så hade vi gjort det men det har helt enkelt blivit för trångt. Nu fick vi vad vi ser som ett drömhus relativt billigt men i verkliga världen, utan för vår egna lilla bubbla så kanske man borde betala 4 för den här typen av hus, inte 8. Tror inte vi kommer se ett tokras inom närmsta framtiden men jag tror personligen att det skulle behövas en liten kris för marknaden att förstå att så här kan det inte fortsätta. Var därför vi köpte vår relativt billiga lägenhet för att inte dras med i något fall men fallet kom aldrig. Konstig värld vi lever i.
Blev det hus i Bromma? Sjukt billigt med åtta!
 
  • Gilla
marka
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Banken vill inte att ni faktiskt blir rökta, det är inte gratis för banken (i tidsåtgång för personalen och kreditrisk) att via kronkalle och exekutiv auktion driva in pengar.
Hej Redarn! Du har nog löst ett problem som du inte hade en aning om att det fanns. Tidigare idag fick jag en fråga från en översättare i Spanien vad "Kalle Kronor" är för nåt. Det visste jag inte. Men "kronkalle" och "Kalle Kronor" är så lika så jag är säker på att båda betyder kronofogden. :D

Bekräfta gärna!
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Hjaal och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Blev det hus i Bromma? Sjukt billigt med åtta!
Gränsen mellan Bromma och Spånga. 200 meter in på Spånga sidan. Nu är det bara drömma om den dag Bromma läggs ner, vilket nog inte sker närmsta 25 åren iaf.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
När vi fick problem att sälja den förra villan trots att mäklaren nästan lovade att den skulle vara såld inom ett par månader så fick vi ett fantastiskt stöd av SBAB. Nu var detta 2007 och inte i Stockholm så priserna var helt andra. När jag räknade på att gå ner några hundra tusen för att bli av med huset och jämförde det med vad det skulle kosta att ha det kvar så insåg jag (och SBAB höll med) att med en löpande kostnad på kanske 50 000 per år för ett hus som står tomt så kan man ha det i många år för den mellanskillnaden. Det hela slutade lyckligt ett halvår senare när vi fick anlita en ny mäklare och de sålde huset för mer än vi begärt tidigare.
 
  • Gilla
The_Andy_Pandy
  • Laddar…
L Lasse Morin skrev:
Hej Redarn! Du har nog löst ett problem som du inte hade en aning om att det fanns. Tidigare idag fick jag en fråga från en översättare i Spanien vad "Kalle Kronor" är för nåt. Det visste jag inte. Men "kronkalle" och "Kalle Kronor" är så lika så jag är säker på att båda betyder kronofogden. :D

Bekräfta gärna!
Kronkalle är mycket riktigt slang för kronofogden.
 
The_Andy_Pandy Anders $ skrev:
Gränsen mellan Bromma och Spånga. 200 meter in på Spånga sidan. Nu är det bara drömma om den dag Bromma läggs ner, vilket nog inte sker närmsta 25 åren iaf.
Vi har tittat på en del hur i närheten av Bromma flygplats inte just där mer bromma kyrka. Finns många fina hus där. Men som du säger man vet aldrig hur längre det tar. Men en sak är säker den dagen den läggs ner är det många hus som kommer gå upp i pris. Tyckte lite synd om en säljare där vi var på visning. De flög rakt över visningen och måste gjort bränsledumpning för det stank flygfotogen. Ouch. :)
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi har tittat på en del hur i närheten av Bromma flygplats inte just där mer bromma kyrka. Finns många fina hus där. Men som du säger man vet aldrig hur längre det tar. Men en sak är säker den dagen den läggs ner är det många hus som kommer gå upp i pris. Tyckte lite synd om en säljare där vi var på visning. De flög rakt över visningen och måste gjort bränsledumpning för det stank flygfotogen. Ouch. :)
Ouch, den är inte kul. Vi tänkte knappt på att planen flög över huset när vi var där. Jag hade inte ens reflekterat över det förens vi hade varit hemma hos säljaren och de visade runt oss efter köpet och klev ut i trädgården och insåg att det faktiskt flög plan ovanför. Knäpptyst i huset men utanför låter det en hel del. Tror skälet till att jag inte reflekterade över det är att vi idag bor så nära att vi hör planen hela dagarna iaf och reagerar inte. Ibland på sommaren så har man tänkt på det när de drar igång kvällspasset och allt och alla startar/landar samtidigt men annars så har hjärnan lärt sig att filtrera bort det känns det som.
 
The_Andy_Pandy Anders $ skrev:
Ouch, den är inte kul. Vi tänkte knappt på att planen flög över huset när vi var där. Jag hade inte ens reflekterat över det förens vi hade varit hemma hos säljaren och de visade runt oss efter köpet och klev ut i trädgården och insåg att det faktiskt flög plan ovanför. Knäpptyst i huset men utanför låter det en hel del. Tror skälet till att jag inte reflekterade över det är att vi idag bor så nära att vi hör planen hela dagarna iaf och reagerar inte. Ibland på sommaren så har man tänkt på det när de drar igång kvällspasset och allt och alla startar/landar samtidigt men annars så har hjärnan lärt sig att filtrera bort det känns det som.
Lite konstigt mäklaren inte kollade flightsen men kanske svårt pricka in en lucka :)

Är det ofta man känner fotogenet som vi gjorde?
 
The_Andy_Pandy Anders $ skrev:
Ouch, den är inte kul. Vi tänkte knappt på att planen flög över huset när vi var där. Jag hade inte ens reflekterat över det förens vi hade varit hemma hos säljaren och de visade runt oss efter köpet och klev ut i trädgården och insåg att det faktiskt flög plan ovanför. Knäpptyst i huset men utanför låter det en hel del. Tror skälet till att jag inte reflekterade över det är att vi idag bor så lära att vi här planen hela dagarna iaf och reagerar inte. Ibland på sommaren så har man tänkt på det när de drar igång kvällspasset och allt och alla startar/landar samtidigt men annars så har hjärnan lärt sig att filtrera bort det känns det som.
För omkring tio år sedan tittade jag på boende bla. i Bromma. En del av visningarna råkade vara på tider då det inte skulle ske några överflygningar.

Det letandet lärde mig att alltid hitta kommunens bullerkartor.
 
Inget drömscenario ni hamnat i men ni borde prata med mäklaren som säljer huset i första hand. Ofta kan säljaren av huset ni skall köpa justera tillträdet lite så ni hinner få ett kontrakt i tid. Det är ju av högsta intresse för dem att ni fullföljer affären. Banken tackar nej till affären eftersom du lovat sälja innan tillträdet och det går inte att rubba på som regel, men det räcker ju med att uppvisa kontrakt senast två veckor innan tillträdet (tajt men då hinner alla handlingar få fram och tillbaka) Det värsta som kan hända är att säljaren av huset får lägga ut huset till salu igen, till varje givet pris, och så får de stämma dig på mellanskillnaden på det ni bjöd och vad de får vid en andra fsg. Under mina 20 år som kredithandläggare har detta aldrig skett, mäklaren brukar kunna trolla fram en lösning, men så ser juridiken ut. Om kalkylen håller för båda boendena, ränta och avgift till bostadsrättsföreningen plus ränta, amortering och drift för huset så kan banken nog ge en respit om handläggaren vaknat på rätt sida. Finns det pengar i släkten så kan det vara en lösning så god som en annan, tänk bara på att de nog behöver visa dokumentation enligt lagen om penningtvätt i samband med överföringen. Fråga banken hur mkt du behöver uppvisa för att de ska vara nöjda, du har dock fortfarande avgiften till brf som lastar din kalkyl. Frågeställningen om att sälja br till varje givet pris, kunna visa banken ett kontrakt, flytta in enligt plan och leva med att affären inte blev som förväntat kan såklart gnaga som en dålig tand. Jag hade dock en kund för ett antal år sedan som fick sänka priset med en miljon för att få ihop affären. De hade inte möjlighet att få hjälp av släkten som ni tydligen har.
 
Z Zodde skrev:
Du har uppenbarligen aldrig ägt ett företag lr jobbat i nåt serviceyrke...
Bankerna vill ha långsiktigt nöjda kunder (vill nog alla företag ha)

Den som tror att dom hellre vill ha rädda kunder har nog inte fattat nåt som helst...
Har du missat att detta handlar om Swedbank? Vet du hur lång tid de tar på sig för att svara på meddelande eller när man ringer? En vecka och runt två timmar. Jag antar att detta handlar om att göra mig till nöjd kund?

Jag är kund hos flera banker och de är inte bäst direkt.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Lite konstigt mäklaren inte kollade flightsen men kanske svårt pricka in en lucka :)

Är det ofta man känner fotogenet som vi gjorde?
Faktiskt aldrig känt det och jag har kompisar som bor precis under, i samma område som vi flyttar till. Tror det beror mycket på väder och vind. Motorerna går mer eller mindre på tomgång när de landar så är inte så mycket avgaser heller som spottas ut under landning. Tror det är mycket värre under start och då låter det också mycket mer men de stiger så snabbt så där vårt hus ligger så är det nog mest landningarna som man märker.
 
  • Gilla
Jonas Svensson74 och 1 till
  • Laddar…
The_Andy_Pandy Anders $ skrev:
Normalt sett är jag också lite hängslen och livrem vad det gäller sådant här men ibland så dyker chansen upp. Vi fick huset till ett väldigt bra pris om man jämför med omkringliggande fastigheter med liknande standard etc så ur det perspektivet har vi tur. Dock så hade vi absolut inte räknat med att det helt plötsligt skulle bli så trögt. Oktober var den näst bästa månaden senaste 5 åren gällande antalet sålda lägenheter i Bromma vilket är positivt. Dock inte lika positivt när 4 mer eller mindre identiska 4or ska säljas samtidigt.
Jag förstår att det är svårt att inse detta när man sitter mitt uppe i det och har förlorat budgivning efter budgivning, men att ni till slut hittade något till "väldigt bra pris" var troligtvis en signal på att marknaden håller på att sakta in - och att det kan bli tufft att få vad ni vill ha för er lägenhet.

Där jag bor har det varit rekordpriser på löpande band, kanske är det nu det saktar in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.