Bananskalare Bananskalare skrev:
Men nu säger du emot dig själv....
Vad menar du? Läs vad jag skriver en gång till. På vilket sätt säger jag emot mig själv?
 
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Att en vanlig ugn vid vanlig rengöring kunde orsaka gaser i den omfattning att de kunde döda "normala" varelser i ett hushåll var i alla fall för mig helt okänt innan denna tråd.
Pyrolysrengöring är inte vanlig rengöring.

När jag ser att det finns en funktion som jag inte har sett förut på en maskin så tar jag reda på vad den gör, hur den ska användas och om det finns några risker med den.

Säkerligen kan dock tillverkarna vara tydligare i instruktionsböckerna.
 
P pmd skrev:
Pyrolysrengöring är inte vanlig rengöring.
Det var då ett väldigt ordmärkande idag... Om en ugn har en "pyrolysfunktion" som är avsedd att användas för rengöring av densamma, då är väl pyrolysrengöring det vanliga och normala sättet att rengöra den ugnen?

P pmd skrev:
När jag ser att det finns en funktion som jag inte har sett förut på en maskin så tar jag reda på vad den gör, hur den ska användas och om det finns några risker med den.
Min diskmaskin har ett speciellt rengöringsprogram som den då och då uppmanar mig att köra. Det är en för mig ny funktion som inte funnits på tidigare diskmaskiner som jag ägt.

Jag kommer inte ihåg hur noga jag läst instruktionsboken kring detta program, men inte ens i min vildaste fantasi skulle jag läst denna för att få rätt på om det fanns några risker med detta program som skulle kunna skada mina husdjur. Kalla mig naiv, söndercurlad eller vad du vill, men jag skulle aldrig komma på tanken att ett rengöringsprogram skulle kunna medföra några som helst risker för någon eller något.

Det är inte plasmaskärare eller skrotbilskompakterare vi pratar om utan vanliga köksmaskiner.
 
  • Gilla
Kneppe
  • Laddar…
Kalla det för vad du vill. Men jag tycker inte att pyrolys är vanlig rengöring. Någonting man enligt manualen ska göras 3ggr år med en funktion som värmer upp ugnen till 400gr. För min del är det inte vanligt att värma upp ugnen så varmt varje vecka. Det är ingen normal funktion på en ugn.
Vanlig rengöring är att torka ur ugnen med en fuktig trasa.
De tror jag de flesta håller med om.
Det har ett intresse i diskussionen om pyrolys.
 
  • Gilla
kattlucka
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad menar du? Läs vad jag skriver en gång till. På vilket sätt säger jag emot mig själv?
Tja... När du börjar att prata om kniven och jämför med ugnen och försöker få ugnen vara farligare. Fast både du och jag vet att det ända strukit med av pyrolysen är några fåglar.
För min del är det jobbigare att skära mig på kniven än att flytta fåglarna från ugnen.
Men det kanske är tvärtom om för dig...

Sen är jag övertygad om att folk har lyckats ta livet av sig själv eller någon annan med hjälp av kniven.
Så kniven är bra mycket farligare
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det var då ett väldigt ordmärkande idag... Om en ugn har en "pyrolysfunktion" som är avsedd att användas för rengöring av densamma, då är väl pyrolysrengöring det vanliga och normala sättet att rengöra den ugnen?

Min diskmaskin har ett speciellt rengöringsprogram som den då och då uppmanar mig att köra. Det är en för mig ny funktion som inte funnits på tidigare diskmaskiner som jag ägt.

Jag kommer inte ihåg hur noga jag läst instruktionsboken kring detta program, men inte ens i min vildaste fantasi skulle jag läst denna för att få rätt på om det fanns några risker med detta program som skulle kunna skada mina husdjur. Kalla mig naiv, söndercurlad eller vad du vill, men jag skulle aldrig komma på tanken att ett rengöringsprogram skulle kunna medföra några som helst risker för någon eller något.

Det är inte plasmaskärare eller skrotbilskompakterare vi pratar om utan vanliga köksmaskiner.
Kniven, får du inte ens en manual till. Å den är bra mycket farligare än din diskmaskin.
För att vara tydliga, vi pratar om fåglar inte vilka husdjur som helst
 
P
Alfredo Alfredo skrev:
Det var då ett väldigt ordmärkande idag... Om en ugn har en "pyrolysfunktion" som är avsedd att användas för rengöring av densamma, då är väl pyrolysrengöring det vanliga och normala sättet att rengöra den ugnen?
Vi måste kanske definiera orden "vanlig" och "normal" innan vi går vidare. :)

Pyolysrengöring är inte så jättevanlig ens i nya ugnar. 119 av 1962 ugnar i spis/ugn-kombos har pyrolysrengöring, dvs cirka 6 %
För inbyggnadsugnar är det vanligare: 544 av 1901, dvs cirka 28 %. Allt enligt Prisjakt.

När det gäller saker som blir mycket heta vid vanlig användning brukar jag vara lite extra försiktig och om jag aldrig har använt pyrolysrengöring så skulle jag titta i instruktionsboken innan jag använde den funktionen. Att den innebär stark upphettning (varmare än vid vanlig användning) borde dock ha framgått redan innan köpet när man försöker hitta en passande ugnsmodell.

Till syvende och sist har man själv ansvar för vad man gör. Om vi ska börja skylla på producenter av potentiellt farliga saker (som t.ex. hett kaffe på MacDonalds) så hamnar vi i en nedåtgående spiral. Jag vill inte ha ett samhälle där många skyller ifrån sig genom att stämma någon annan.
Min diskmaskin har ett speciellt rengöringsprogram som den då och då uppmanar mig att köra. Det är en för mig ny funktion som inte funnits på tidigare diskmaskiner som jag ägt.
Diskmaskiner brukar inte bli flera hundra grader varma vid vanlig diskning så jag skulle nog inte heller känna mig så orolig. Icke desto mindre skulle jag läsa igenom lämpligt avsnitt i instruktionsboken innan jag använde rengöringsprogrammet första gången.
Det är inte plasmaskärare eller skrotbilskompakterare vi pratar om utan vanliga köksmaskiner.
Inte långt ifrån, dock. Pyrolys hör nog egentligen inte hemma i ett kök.
 
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Vanlig rengöring är att torka ur ugnen med en fuktig trasa.
Kom ihåg att stänga av ugnen först och låta den svalna! Annars kanske det blir tidningsrubriker.
 
I
P pmd skrev:
Vi måste kanske definiera orden "vanlig" och "normal" innan vi går vidare. :)

Pyolysrengöring är inte så jättevanlig ens i nya ugnar. 119 av 1962 ugnar i spis/ugn-kombos har pyrolysrengöring, dvs cirka 6 %
För inbyggnadsugnar är det vanligare: 544 av 1901, dvs cirka 28 %. Allt enligt Prisjakt.
Prisjakts filtrering är långt ifrån fulländan. Många gånger saknas fakta som filtreringen baserar sitt urval på. Att då köra deras filtrering och försöka räkna ut någon procentsats från antalet resultat är direkt missvisande.

Tittar man på Ikeas hemsida så anger de att 5 av sina 18 ugnar har pyrolytisk funktion. Elgiganten anger 64 av 155 och Mediamarkt 10 av 36. Det är möjligt att även deras underliggande data inte är komplett och att fler av ugnarna faktiskt har pyrolytisk funktion.

Om man gör en generallisering så skulle man kunna säga att pyrolytisk funktion inte är standard men inte häller ovanligt.

P pmd skrev:
När det gäller saker som blir mycket heta vid vanlig användning brukar jag vara lite extra försiktig och om jag aldrig har använt pyrolysrengöring så skulle jag titta i instruktionsboken innan jag använde den funktionen. Att den innebär stark upphettning (varmare än vid vanlig användning) borde dock ha framgått redan innan köpet när man försöker hitta en passande ugnsmodell.
Även om du läst igenom funktionsbeskrivningen så hade du inte blivit påmind om att emaljen i ugnen kan skapa rök som är extra skadlig för fåglar. På Ikeas ugnar hade du fått läsa säkhetsföreskrifterna vilket man främst gör första gången man läser igenom manulen(om man nu ens läser den från start till slut). Vissa andra tillverkare varnar inte alls för risken.

Om det är rätt eller fel orkar jag inte argumentera om längre. Det är möjligt att det är så pass ovanligt att varningen är obefogad. Man kan dock konstatera att det inte hade skadat att varna för det vid funktionsbeskrivningen.

Nu tror jag att så som dessa manualer är konstruerade är standard men personligen skulle jag gärna vilja ha gällande säkerhetsinformation i direkt anslutning till funktionen den berör. Man gör redan såhär delvis i Ikeas manual men inte helt. Det är uppenbart att både du och jag hade missat denna information även om vi läst funktionsbeskrivningen för att använda pyrolytiska funktionen.

Jag håller med om att finns informationen i manualen så har man sig själv att skylla. Men jag anser samtidigt att en manual borde vara utformad på ett vis som inte bara handlar om att skydda företaget utan också om att hjälpa de som är ovetande men ändå villiga att läsa delar av manualen.
 
P
I Ironside skrev:
Även om du läst igenom funktionsbeskrivningen så hade du inte blivit påmind om att emaljen i ugnen kan skapa rök som är extra skadlig för fåglar. På Ikeas ugnar hade du fått läsa säkhetsföreskrifterna vilket man främst gör första gången man läser igenom manulen(om man nu ens läser den från start till slut). Vissa andra tillverkare varnar inte alls för risken.
Se inlägg #257. Det brister förmodligen en del i hur bra instruktionsböckerna är upplagda.
Där kan nog tillverkarna bli bättre.

Icke desto mindre är man själv ansvarig för sina handlingar. Man kan inte skylla underlåtenhet att ta reda på vilka risker som finns på någon annan oavsett hur dåligt disponerad instruktionsboken är.

Om information om riskerna saknas helt i instruktionsboken är det en annan sak.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
P pmd skrev:
Kom ihåg att stänga av ugnen först och låta den svalna! Annars kanske det blir tidningsrubriker.
Attans å de säger du nu....:D
 
Till Siemens ugnarna står det inget om fåglar och pyrolys.
Troligen speglar det risken.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Nej absolut inte. Som jag ser det kräver söndagssteken en kompetens av användaren som inte borde krävas för ett simpelt "självrengöringsprogram". ;)
Kanske skulle fåglarna dö även av oset från en vidbränd söndagsstek?
 
I
UlrikaSpg UlrikaSpg skrev:
Kanske skulle fåglarna dö även av oset från en vidbränd söndagsstek?
Tja, det beror på hur mycket du bränner den antagligen. Stora skillnaden är väll att man normalt reagerar direkt om det luktar bränt medan pyrolys ska köra färdigt sitt program oavsett.
 
I
P pmd skrev:
Se inlägg #257. Det brister förmodligen en del i hur bra instruktionsböckerna är upplagda.
Där kan nog tillverkarna bli bättre.
P pmd skrev:
Icke desto mindre är man själv ansvarig för sina handlingar. Man kan inte skylla underlåtenhet att ta reda på vilka risker som finns på någon annan oavsett hur dåligt disponerad instruktionsboken är.
Det e ju det jag skrivit i sådär 10 inlägg nu så då ser det ut som att vi är på hyfsat samma bana.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.