6 månader får man ha överbryggningslån. Sedan verkar det som man inte är jättehård med den gränsen om man har ett kontrakt med tillträde som ligger någon månad eller två längre.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Var ligger bostaden? Vi tänkte kanske köra på brygglån för att slippa krånglet. Men jag räknar med att få min lgh såld på nolltid. Ser du bor i Stockholm så man blir lite orolig. Vår ligger i Vasastan
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Var ligger bostaden? Vi tänkte kanske köra på brygglån för att slippa krånglet. Men jag räknar med att få min lgh såld på nolltid. Ser du bor i Stockholm så man blir lite orolig. Vår ligger i Vasastan
Står i inlägg #4

Sthlm/Bromma
 
M Myckling skrev:
Står i inlägg #4

Sthlm/Bromma
Ah okej, stor skillnad på att sälja innan eller utanför tullarna.
 
  • Gilla
Marcus Lundqvist
  • Laddar…
Banken verkar svår. Har du kollat med andra banker?
 
K Nils Andersson1 skrev:
Banken verkar svår. Har du kollat med andra banker?
Banken totamvönde när vi väl satt där. Får en känsla av att bankkvinnan var stressad när hon pratade med tjejen första gången och det helt enkelt bara blev fel för nu var det inga som helst problem. Hon hade kanske dålig koll på vårt case etc.
 
  • Gilla
Krille4 och 5 till
  • Laddar…
Hyr ut tills det släpper...
 
  • Gilla
undine
  • Laddar…
The_Andy_Pandy Anders $ skrev:
Hej,
vi sitter i en något irriterande situation. Köpt hus, kalkylen ser riktigt bra ut men så har det knasat sig totalt. Vi får inte lägenheten såld på grund av att det helt plötsligt dykt upp flera lägenheter i samma storlek i de tre föreningar som ligger i på samma plats. Det har helt enkelt tagit stopp för oss alla. En blev bortplockad för att de insåg att de inte skulle kunna sälja nu, en annan har lossnat så förhoppningsvis så är det som gör att denna propp löser sig men risken är fortfarande att vi kanske inte får vår såld på den 1,5 månad vi har på oss.

Banken förklararde så "vänligt" för min fru att får ni den inte såld, då är ni rökta. Jag köper konceptet men något måste gå att göra tycker jag. Inte så att lägenheten inte kommer gå att sälja, det är bara en fråga om exakt när.

Vad är er erfarenhet gällande banker och sådant här? Vi kan antagligen skrapa ihop pengar till att lösa lånet på lägenheten via familjen för att köpa oss lite tid men frågan är om banken verkligen bryr sig om det utan att de kommer fortsätta kräva att ett kontrakt måste vara påskrivet, annars blir det per automatik ett kontraktsbrott mot säljaren av huset och så kan vi vinka hej då till den miljon vi lagt in som handpenning.

Börjar bli lite desperat, har någon några tips?
Varit i samma sits, inte kul!
- Börja förhandla pris med spekulant. Gå ner (det var så här det löste sig till slut).
- Kolla med banken om brygglån och hur länge. Ev lägga säkerhet i ytterligare hus (föräldrar med utrymme?).
- förhandla med hussäljaren om att skjuta fram tillträdet. Betala för det om nödvändigt (detta fick vi också igenom).
- kolla med banken om ni kan tillträda huset utan att ha sålt för att sen lägga ut huset också på försäljning. Förhoppningsvis blir ni av med lägenheten först.

Men grundtipset är att göra typ vad som helst för att bli av med lägenheten.
 
  • Gilla
turbo100 och 1 till
  • Laddar…
T
wildeside wildeside skrev:
Sänk priset på lägenheten.
Du vet inte vad som händer på bostadsmarknaden och verkar haft lite otur med tajming.
Sänk priset som sagts innan och om ni inte får ihop till huset pga sänkt lgh-pris så kan ni tydligen låna av nära och kära, gör det och få affären i lås om ni vet att det är här ni vill bo.
Skit i svindyra renoveringar och köksbyte, autorumptvättande toaletter och annat onödigt man "måste" han när man köper hus och betala tillbaka släkt o vänner med allt som blir över efter att makaronerna är inhandlade.
Det ger er oxå betänketid på vad ni vill fixa med huset, min erfarenhet är att ingen är nöjd med ett hus man köper och panikrenoverar för att sedan komma fram till att man vill ha det på ett annat sätt... och bygger om igen....
 
  • Wow
wildeside
  • Laddar…
T turbo100 skrev:
Du vet inte vad som händer på bostadsmarknaden och verkar haft lite otur med tajming.
Sänk priset som sagts innan och om ni inte får ihop till huset pga sänkt lgh-pris så kan ni tydligen låna av nära och kära, gör det och få affären i lås om ni vet att det är här ni vill bo.
Skit i svindyra renoveringar och köksbyte, autorumptvättande toaletter och annat onödigt man "måste" han när man köper hus och betala tillbaka släkt o vänner med allt som blir över efter att makaronerna är inhandlade.
Det ger er oxå betänketid på vad ni vill fixa med huset, min erfarenhet är att ingen är nöjd med ett hus man köper och panikrenoverar för att sedan komma fram till att man vill ha det på ett annat sätt... och bygger om igen....
Huset är faktiskt i toppskick så inget behöver fixas närmsta fem vilket är bra.

Banken har faktiskt svängt 180 grader och ger oss ett överbryggningslån om det behövs utan problem. Hjälpte att de visste vem mäklaren var och de ansåg att han är väldigt kompetent. De har själva samma uppfattning kring värdet på lägenheten och utifrån det vill de inte att vi säljer till underpris heller utan de är tydligen rätt lugna. Skönt att någon är det. Lol

Det har börjat släppa något och i morgon kommer det ett par för privat-visning så det är positivt. Vi har lite sådana med kort varsel så med lite tur löser det sig snart.
 
  • Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
T
Låter ju bra och lycka till.
Jag är av personligheten att aldrig köpa innan det gamla är sålt - lärt den hårda vägen :)
Jag tror oxå vi är i en bostadsbubbla så jag förespråkar sälj men det är ju en chansning och detta forum kanske inte ska vara finnansrådgivning så jag får be om ursäkt för OT.
Kör på din plan och uppdatera oss gärna :)

PS:
Bostadsbubblan har iaf gett mig möjlighet att pensionera mig vid 50 men som sagt jag tror den spricker snart tyvärr...
 
  • Gilla
Kromo och 1 till
  • Laddar…
T turbo100 skrev:
Låter ju bra och lycka till.
Jag är av personligheten att aldrig köpa innan det gamla är sålt - lärt den hårda vägen :)
Jag tror oxå vi är i en bostadsbubbla så jag förespråkar sälj men det är ju en chansning och detta forum kanske inte ska vara finnansrådgivning så jag får be om ursäkt för OT.
Kör på din plan och uppdatera oss gärna :)

PS:
Bostadsbubblan har iaf gett mig möjlighet att pensionera mig vid 50 men som sagt jag tror den spricker snart tyvärr...
Normalt sett är jag också lite hängslen och livrem vad det gäller sådant här men ibland så dyker chansen upp. Vi fick huset till ett väldigt bra pris om man jämför med omkringliggande fastigheter med liknande standard etc så ur det perspektivet har vi tur. Dock så hade vi absolut inte räknat med att det helt plötsligt skulle bli så trögt. Oktober var den näst bästa månaden senaste 5 åren gällande antalet sålda lägenheter i Bromma vilket är positivt. Dock inte lika positivt när 4 mer eller mindre identiska 4or ska säljas samtidigt.
 
maskeradeproggaren
Har du pratat med andra banker? Dvs försöka få till en bra Relation så att du får förlängt brygglån? Givet var det ligger samt er inkomst bör ni inte innebära så stor risk för banken och därmed vara attraktiv.
 
Skönt att det löste sig.

Jag va lika orolig när jag skulle sälja nu senast och flytta till hus.
Mäklaren sa däremot att OM lånet skulle få avslag så brukar man lägga in att kontraktet ska hävas, då det kan bli en process på flera månader annars pga rätt till överklagan osv.
Dessutom, om man skulle häva kontraktet förlorar man inte hela handpenningen, utan eventuella merkostnader säljaren får pga hävandet dras från handpenningen, resten får man tillbaka. Så det är inte riktigt så illa som det låter om det skulle skita sig ändå :)
 
  • Gilla
The_Andy_Pandy
  • Laddar…
maskeradeproggaren maskeradeproggaren skrev:
Har du pratat med andra banker? Dvs försöka få till en bra Relation så att du får förlängt brygglån? Givet var det ligger samt er inkomst bör ni inte innebära så stor risk för banken och därmed vara attraktiv.
Vi fick ett brygglån. Var det första tjejen sa när vi klev in genom dörren och hon hade läst på kring våras inkomster etc innan. Jag tror att det måste ha blivit lite missförstånd mellan tjejen och bankkvinnan samtidigt som deras it-system var nere så det helt enkelt blev en fnurra på tråden. Banken är betydligt lugnare än vad vi är nu. De vet vem mäklaren är och de sa rakt ut att han är den som mest stor marginal sålt mest I vårt område så de har stort förtroende för att han löser det. Känns som det kommer lösa sig smidigt. Gäller bara att ha is i magen.
 
  • Gilla
Pebsen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.