B
För att energiavdraget ska gälla hela installationen jag minnas att företaget som sköter installationen också gör inköpen.

Finns väldigt många lokala solcellsföretag som erbjuder helhetskoncept för solceller. Annars kan du söka via de flesta elhandlarna, t.ex. vattenfall
 
Mikael_L
Frågan är faktiskt ganska mångfacetterad.
Delen med grönt bidrag är en sak, har du redan fått svar på. Fast jag skulle vilja säga att allt måste inte vara installerat av ett företag, men man får bara bidraget för den delen, så köper man panelerna själva, resten står installationsföretaget för, så räknas inte panelerna in i bidragsdelen.

Sen är det väl lite vem som gör vad. Från branschen jobbar man stenhårt för att precis varenda del av installationen ska vara behörighetskrävande, t.o.m själva stativen.
Själv tycker jag det är ganska galet, elektriker kan inte tillräckligt om byggteknik och takkonstruktion osv för att vara lämpliga att hålla på och härja i kundernas hus.
Men nu ligger landet trots allt såhär, just nu i alla fall. Det finns knappast något vägledande rättsligt utslag här.

Sen, när man köpt alla grejer, så gäller det att få fatt i en elfirma som vill ta på sig att endast installera, inte få sälja något. Det kan gå bra, men räkna inte med att alla, eller ens många, ställer upp.
Kan vara bra att innan man köper något ha klart med ett företag för denna del.
 
Det har faktiskt varit lite nytt idag. Jag har hittat en elektriker som inte jobbar på en stor firma och som verkar vilja göra jobbet, samt att jag även kan jobba med egna saker som montering av paneler.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Mikael_L
Den enda solcellsinstallation jag än så länge utfört, gick till exakt så.
Men det var å andra sidan en bekant till mig.
Men han plockade delvis ihop saker från olika håll, panelerna fick jag genom en drive en av mina grossister körde då, så det blev hyggligt pris.
Vännen gjorde allt mekaniskt montage, utom lite elektriska småprylar. Jag skötte sedan all elektrisk inkoppling, byte av en central, anmälan till nätbolaget etc.

Han har en lurig takkonstruktion, med utanpåliggande cellplastisolering under takpannorna, så av flera olika anledningar var jag bara glad att slippa detta.
Han var också glad att få göra det själv, ty som han själv sa, skulle han anlitat någon är han ganska säker på att de skadat något eller ställt till med något.

Och det blev väl lite win-win, jag fick ett övningsprojekt, där det inte gjorde något att jag var nybörjare och det därför fick ta den tid det tog (alltså en massa tid utan debitering, agerar man professionellt så ser det inte bra att vara osäker och behöva dubbelkolla en massa, även om det inte kostar).

Nu i efterhand så är jag rätt osäker på ifall jag kommer ta på mig någon solcellsinstallation gentemot någon random kund. Jag tror jag har bättre utvecklingspotential i andra områden, än att hålla på och klänga på tak och koppla in växelriktare.

Men med allt detta ville jag bara berätta att det visst kan gå att göra som du tänkt (och verkar vara på gång med). Men som sagt, man letar nog helst upp en utförare innan man sätter igång och köper grejer, anser jag.
 
  • Gilla
Holypain
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.