Har sålt min bostadsrätt och köparen får tillträde i morgon. Enligt avtalet skulle köket kaklas innan tillträde (hade påbörjat renovering men köpte ny lgh i stället). Jag fick dock inte tag på någon plattsättare i tid och det kommer att kakllas nästa vecka. Inser att köparen förmodligen kommer att begära kompensation, vad kan vara en lämplig nivå?
 
5000 kr
 
Claes Sörmland
En ursäkt från dig att du felbedömde marknaden för småjobb som detta och sen är det bra med det.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Skulle jag som köpare aldrig gå med på. Chansen att den där hantverkaren inte dyker upp är inte liten eller att det drar ut på tiden. Då sitter köparen med svarte Petter.

i den bästa av världar kanske…
 
Claes Sörmland
Köplagen gäller här. Det är uppenbarligen ett fel på varan i köplagens mening i och med att kaklet inte ännu är uppsatt. Det första som köparen nu har rätt att begära är avhjälpande av felet. Och TS kommer ju att avhjälpa felet. Det finns inga grund för prisavdrag ännu, först om TS inte avhjälper felet så blir det aktuellt.
 
  • Gilla
hempularen och 3 till
  • Laddar…
Det här är typfallet på en situation man inte borde sätta sig i som köpare. Arbeten som skall utföras "av säljaren" före tillträde blir inte gjorda eller dåligt urförda, eller som i det här fallet försenade.
 
  • Gilla
klimt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.